KRAJINA KOLEM NÁS IGEp01 Integrovaný společenskovědní základ 1 Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. Katedra geografie Co je krajina? • Část zemského povrchu – má svoji danou polohu na povrchu Země, vzhled a vyznačuje se osobitým vývojem. • Část zemského povrchu s určitým reliéfem, kterou tvoří soubor ekosystému i místa vytvořená člověkem. Krajina pohledem geografa • Územní celek zemské souše s určitou geografickou polohou, svými vlastnostmi a vzhledem odlišný od celků okolních. • Působí v něm přírodní i člověkem podmíněné krajinné procesy. • Každá krajina je trojrozměrná – není to jen to, co vidíme na zemském povrchu, ale součástí krajiny i něco nad povrchem a pod povrchem. Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Krajinn%C3%A1_sf%C3%A9ra#/media/Soubor:Landscape-sphere.jpg • Soubor všech krajin na zemském povrchu tvoří krajinnou sféru: ▫ Fyzicko-geografická sféra - přírodní ▫ Socioekonomická sféra – lidská společnost a její výtvory Pro žáky … • Krajina je všechno to, co vidíme kolem sebe. • Prostředí bezprostředně kolem nás můžeme nazývat místní krajinou. Vzhled krajiny • Určují krajinné složky: ▫ Přírodní složky ▫ Umělé, kulturní složky - vytvořené člověkem Typy krajiny Člověk v krajině bydlí, pracuje, odpočívá. Přitom krajinu využívá, přetváří, obohacuje i ochuzuje, ohrožuje a sám je jí ohrožován. • Přirozená • Kulturní Kulturní krajiny • Přírodní • Obhospodařovaná • Obdělávaná • Příměstská • Městská Dále můžeme vymezit: • Devastovaná / zničená • Rekultivovaná / umělá krajina Krajinotvorné prvky • Člověk svou činností v krajině vytváří významné prvky, které určují ráz krajiny. 1. Místo s géniem loci – duch místa 2. Pohledová osa – cesta 3. Pohledová zábrana – bariéra či překážka bránící ve výhledu 4. Dominanta – významný prvek v zástavbě 5. Zanedbané místo – zpustlý a neudržovaný prostor Příklady krajinotvorných prvků Pozorování změn v krajině Která data jsou primární (vlastní) a která sekundární (převzatá)? Jaké geografické zdroje dat můžeme použít k pozorování změn v krajině? Člověk krajinu přetváří a mění Pozorování změn v krajině • Dvojice fotografií • Letecké snímky – 50. léta 20. století, dále od r. 2003 • Mapy různého stáří – vojenské mapování / turistické mapy • Staré obrazy ze zámeckých galerií Další možnosti: • Vyprávění pamětníků • Vlastní pozorování a sběr vlastního materiálu • Fotosběrný dokument místní krajiny v průběhu školního roku Doporučená literatura ke studiu: • Kolejka, J. (2013). Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Nakladatelství Academia. • Kolejka, J. (2014). Nauka o krajině pro studující geografie magisterských učitelských oborů. Brno: Masarykova univerzita. • Lokoč, R., & Lokočová, M. (2010). Vývoj krajiny v České republice. Brno • Projekt Krajina za školou: http://www.krajinazaskolou.cz/ • Češková, A., & Kvasničková, L. (2010). Za příběhem krajiny. Brno: Lipka. • Kolektiv autorů. (2016). Krajina nápadů. Třebíč: Chaloupky, o.p.s.