TVOŘÍME PODKLADOVOU MAPU – IGEp01 / IGEk01 – podzim 2023 Anotace: Předložený materiál je zaměřen na tvorbu podkladové mapy areálu základní školy a její následné využití na 1. stupni ZŠ. Materiál vychází z ukázek na cvičení předmětu IGEk01 – podzim 2023. Podle níže uvedených kroků si studenti vytvoří a připraví mapu areálu školy či jakéhokoliv místa vhodného k procvičení tematického mapování a tvorbě mapy na 1. stupni ZŠ. 1. Spusťte si prohlížeč ČÚZK: https://ags.cuzk.cz/geoprohlizec/ 2. Přibližte se v zobrazené mapě na území vaší obce a pozemků školy. 3. Přidejte vrstvy ZABAGED (základní báze geografických dat) – polohopis 4. Nyní si připravíme vrstvu ZABAGED – polohopis tak, aby se nám zobrazil jen půdorys dvora fakulty. Je potřeba vypnout podvrstvy. Klikněte na tři tečky u názvu vrstvy a následně zvolte v nabídce Vypnout podvrstvy. Opětovným kliknutím na tři tečky skryjete zobrazenou nabídku. Nyní je potřeba Zobrazit si všechny podvrstvy a vybrat v nich pouze ty, které chceme zapnout. Podvrstvy zobrazíme tak, že klikneme na šipku před názvem vrstvy: 5. Kliknutím na přeškrtnuté oko u konkrétní podvrstvy zapněte tyto vrstvy: Hranice užívání půdy | Budova jednotlivá nebo blok budov (plocha) Dále můžete zapnout: Ulice | Cesta | Doplňková linie | Vodní tok | Vodní plocha → vyberte ty vrstvy, které jsou relevantní pro území vaší školy či mapované území. 6. Vypněte podkladovou mapu. V seznamu vrstev sjeďte až na konec a zvolte: 7. Zvolte hezké měřítko mapy. V seznamu vrstev sjeďte až na konec a u položky Měřítko mapy klikněte na šipku → vyberte Vlastní. Nastavte hodnotu měřítka a kliněte na: 8. Připravte si mapový výkres. V levé části obrazovky zvolte MENU a vyberte Tisk: 9. V novém okně nastavte a vyplňte vše, co potřebujete. Velikost a formát výkresu (viz Nastavení stránky) volte dle zobrazovaného území na šířku nebo na výšku / a dle velikosti papíru, na který můžete tisknout. Jakmile máte vše hotové, zvolte Připravit k tisku. Poznámka: Připravená mapová kompozice vám vyskočí v novém okně. Pokud máte zablokované Automatické vyskakování nového okna, je nutné tuto funkci povolit. Jestliže nejste s mapovou kompozicí spokojeni, vraťte se zpět do okna Geoprohlížeče, posuňte mapu, změňte nastavení měřítka – vyhrajte si s tím, než budete spokojení. Teď je to trochu o trpělivosti, ale výsledek stojí za to . Výhodou takto připravené mapy je, že je v měřítku a orientovaná k severu. Žáci tak pracují s konkrétním podkladem. Takto zhotovenou mapu lze využít pro tematické mapování či s její pomocí můžeme připravit žákům pokladovou hru. Příklad, jak může vypadat výsledek, který byl použit k mapování dvora PDF MU: