3. 3 MODELOVÉ PŘÍPRAVY NA TERÉNNÍ VÝUKU NA ZŠ Příprava na vyučovací hodinu je individuální záležitostí každého učitele. Velkou roli zde hrají zkušenosti učitele a jeho přístup k vyučování. Zkušený pedagog většinou věnuje přípravě na výuku méně času než začínající učitel. Z didaktického hlediska je klíčové stanovení cílů výuky a obsahu vzdělávání (výběr učiva). Nezbytné je naplánovat průběh výuky (organizační formy) a učební činnosti (výukové metody), dále odhadnout přibližný časový rozsah jednotlivých činností, připravit potřebné učební pomůcky a zdroje informací a dat. V závěru by neměla chybět rozvaha nad způsobem hodnocení. Uvedené modelové přípravy mají sloužit jako ukázka podrobného rozpracování vybraných námětů pro terénní výuku do podoby kompletní přípravy na výuku. Dvě vybraná témata {po jednom pro každý stupeň ZS) nabídnutá v předchozí kapitole 3.2 jsou zde zpracována ve formě standardizované přípravy na výuku, která se používá při přípravě budoucích učitelů na povolání na seminářích z didaktiky na katedře geografie PdF MUNI. Struktura tabulky {modelové přípravy) vychází ze dvou základních částí, kdy první část formuluje klíčové didaktické koncepty, na které je při přípravě výuky v současnosti kladen důraz (očekávané výstupy, výchovně vzdělávací cíle, rozvíjené dovednosti, mezipředmětové vazby, individuální přístup a další) a druhá část obsahuje podrobný harmonogram výuky odrážející činnosti žáků a učitele. 3.3.1 MODELOVÁ PŘÍPRAVYA NA TERÉNNÍ VÝUKU PR01. STUPEŇ ZŠ Panoramatický náčrt - struktura krajiny / místní krajina Tvorba náčrtu (situační, topografický, panoramatický) je základní dovedností geografa, která se používá při rekognoskaci a zachycení terénu. Panoramatický náčrt je náčrt jednoho místa (podle měřítka většího či menšího), který ukazuje zvolenou oblast tak, jak ji vidíme ze své pozice. Do takového náčrtu můžeme zakreslit všechno, co nás zajímá nebo co nás při pohledu na krajinu zaujalo. Přestože technika zhotovení panoramatického náčrtu vznikla v době, kdy se nedaly využít různé snímky krajiny, i v dnešní době hojného využívání moderních technologií je stále aktuální. Při zpracování panoramatického náčrtu musí žák o zobrazované krajině přemýšlet a správně vyhodnotit a zakreslit bodové, liniové a plošné prvky (Hofmann & Svobodova, 2014). Ročník: Vzdělávací oblast, vzdělávací o kruh: Téma: 3 Člověk a jeho svět - Mislo. kde žijeme (1. období) Panoramatický náčrt - struktura krajiny / místní krajina Očekávané výstu py: Zák: - orientuje se v okolí svého bydliště a v okolí školy; - vyhledá a pojmenuje nejvýinamnější místa v okolí svého bydliště a školy; - rozliší přírodní a uměle prvky v okolní krajině a vyjádři různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost. (vizRVPZV,20l6) - Okolní krajina a její ovlivnění člověkem - Podoba místní krajiny a výrazné prvky v okolní krajině - Přírodní a umělé prvky v krajině tas: Celkem 4 vyučovací hodiny rozdělené následovně: Práce v terénu (2 h.): nutno počítat s přesunem na lokalitu, viz scénář. Zpracování výsledků a hodnocení (2 h.) 71 Dovednosti: Tvorba panoramatického náčrtu; sběr informací, tříděni, zpracovaní a hodnocení informací; srovnávání různých informačních zdrojů, interpretace vlastního pozorovaní, prezentace výsledků pozorování. Vytváření závěrů na základě vlastního pozorování a kladení geografických otázek. Náměty pro terénní výuku: Tato činnost je univerzální a proveditelná v libovolné lokalitě s vhodným výhledem do krajiny. Je vhodná k realizace jak v městské, tak venkovské krajině, v různých ročních obdobích. Náčrty za různá období pak mohou porovnávat (např. napříč ročníky a sledovat tak i vývoj vlastního vnímania interpretace prostoru). Dílčí cíle, prostřednictvím tvorby panoramatického nákresu a jeho následné interpretace se žáci naučí: - nakreslit panoramatický náčrt území podle zásad panoramatické kresby (viz návod na webu htt p ://cso pevněni. xf.cz/Prir ucka/Pri ru cka-n acrt. htm); - popsat nej významnější prvky v krajině; - popsat vlastními slovy charakteristické rysy přírodních a umělých prvku venkovské/městské krajiny (a jejich odlišnosti); -jednoduše posoudit vliv člověka na krajinu; - prezentovat výsledky vlastni práce před skupinou. Sylabus tématu/za c leněni do širšího rámce: Propojuje tematické celky uvedené v úvodu tabulky, aktivita je vhodná pro žáky 1. i 2. období 1, stupně (prezentovaná příprava je vzhledem k zaměření na přírodní a umělé složky krajiny vhodná pro žáky I. období, je ale vhodné ji zopakovat i ve 2. období 1, stupně, napr. se zaměřením na srovnáni s historickými snímky apod.j. Pomůcky: Papír min. formátu A4 na tvrdě podložce, papír formátu AI (z flipchartu), tužky, pastelky, kopie zjednodušeného návodu k tvorbě panoramatického náčrtu. Mapa, případně buzola. Mezipředmětově vazby: Výtvarná výchova, matematika, český jazyk, tělesná výchova. Příprava učebny: Klasická učebna; terén - městská/venkovská krajina (vhodně zvolená lokalita s promyšleným výhledem, učilel předem ví, co bude s žáky pozorovat a co jim chce ukázat). Individuální přístup: 2áci mohou pracovat samosiai ně - každý žák zpracovává vlastní náčrt. Nebo pracují ve skupině po čtyřech. Každý z žáků zpracovává pouze zadaný výřez krajiny a poté ve škole svoje výřezy spojí v jeden. Skupiny jsou diferencované-chlapci společně s děvčaty, ve skupině jsou zastoupeni žáci s výbornými i horšími studijními výsledky. U žáků se specifickými nároky je třeba zajistit doprovod, případně vhodné kompenzační pomůcky. Je třeba zajistit BOZP, žáci nesmí vstupovat do uzavřených areálů brownfieldú. nesmi vstupovat do zajištěných či nezajištěných opuštěných budov ani vstupovat na součásti těchto budov (střechy, žebříky apod.j. čas (min) Činnost učitele Scénář hodiny Činnost žáků 1.-2. hodina Poslouchají pokyny učitele. Připravuji se na přesun. 5 Přesunují se ze školy na zájmovou lokalitu pod 10-15 dohledem učitele, dodržuji pravidla bezpečného pohybu v terénu. Poslouchají učitele, prohlíží si krajinu, formulují 15-20 odpovědi. Přichystají si pomůcky (papíry, tužky, podložky, 5-10 telefony...). Zaznamenávají si úkoly, které budou následně zpracovávat. Pozorují instruktáž a napodobují učitelem naznačený poslup. Seznámí žáky s obsahem a významem činnosti. Před opuštěním školní budovy připomene pravidla bezpečného pohybu v terénu a upozorni na případná rizika na trase přesunu. Dohlíží na bezpečný přesun žáků ze školy na zájmovou lokalitu. Motivuje iáky stručným vyprávěním o zvolené lokalitě, zdůvodní její výběr / táže se žáků: proč si mysli, že je lato lokalita zajímavá pro pozorování, co mohou z daného místa vlastně vidět. Společně pojmenuji významné prvky v pozorované krajině (např. hory, vodní toky, výrazné budovy), zorientuji mapu, vyhledají v mapě neznámé dominantní prvky (např. pomocí buzoly), aby je mohli později popsat do mapy. Popíši, co je přírodním a co je umělým prvkem. 7adá konkrétní požadavky práce v terénu (tvorba náčrtu.popř.zaznačeníoríentacenáčrtupodle světových stran, zaznamenání data a místa pořízeni náčrtu, popis zachycených objektů, podepsání...). Vysvětluje a demonstruje zásady správného postupu při panoramatickém zakreslování krajiny. 72 Žáci pracují samostatně nebo ve skupinách pod dohledem učitele podle zadaných pokynů. Mohou též pracovat s poskytnutým návodem. Připravují se na návrat do školy, balí pomůcky. Odevzdají elaboráty [aby je nepoztráceli, v další hodině S nimi budou pracovat). Přesunuji se zpět do školy, rozebírají s učitelem právě proběhlou aktivitu. 3. hodina (ve škole) Rozdají si náčrty a papíry AI. Rozdělí se do pracovních skupin. Poslouchají pokyny učitele, sledují tabuli. Ve skupinách pracují na zadaných úkolech. Používají při tom vlastní elaboráty z terénu 25-30 10-15 4. hodina 2áoi se dohodnou na způsobu prezentace, ve skupinách prezentuji před třídou výstupy sve práce, střídají se v roli v mluvcích, Diskuluji s učilelem i mezi sebou o vlivu člověka na místní krajinu a procesech v krajině. Hodnotí provedené činnosti. Vysl avi společné výsi upy ve I řídě nebo na chodbě školy. 20-25 5-10 5-10 15-20 25-30 Rozdá kopie pracovního postupu při tvorbě panoram, náčrtu. Kontroluje samostatnou (případně skupinovou, viz výše) práci žáků, pomáhá jim řešit případné problémy, dohlíží na bezpečnost práce žáků. Hlídá čas. Krátce reflektuje práci na stanovišti a informuje o navazující práci ve škole, vyzve žáky k přípravě na návrat do školy. Přitom vybirá od žáků podepsané elaborály. Dohlíží na bezpečný přesun žáku zpět do školy. Rozebírá s nimi jejich dojmy z prováděné činnosti. Úvodem naváže na práci v terénu (může např. promítnout snímek). Připraví elaboráty a papiryAl k rozdáni. Rozdělí žáky do skupin a zadá další práci (v odrážkách píše na tabuli): - podle vašich dílčích nákresů vytvořte jeden velký panoramatický pohled (každý mohl zachytit jiné detaily, zde je mohou kombinovat, zahrnout, zavrhnout, argumentoval) včetně popisu významných objektů v krajině; - vybarvěte zelenou b a mou přírodní složky krajiny a červenou umělé složky krajiny; - označte symboly © © v krajině ta místa, o kterých si myslíte, že je člověk ovlivnil pozitivně S, či negativně S, a vysvětlete, proč si to myslíte. Vyzve žáky, aby ve skupinách posiupně prezentovali výstupy své práce. Vystupuje v roli moderátora, klade doplňující dotazy. Vede se žáky diskuzi o vlivu člověka na krajinu, o přírodních a umělých prvcích, které v ni společně identifikovali, společně Zhodnotí veškerá prováděná činnosti. Dohlíží na realizaci výstavy elaborátů. Hodnocení akt i vit žák ú ve výu ce: Hodnotí se především aktivní přístup kzadaným úkolům, přiměřeně k věku pak kvalita výstupních materiálů aúroveň prezentace výstupů. Dále pak pouze v diskusi úroveň obhajoby zařazení vybraných objektů a jevů mezi pozitivně či negativně ovlivněné činností člověka. Hodnocení výuky - sebereflexe učitele: Jaká byla vaše role ve vedení výuky? Jak se chovali žáci během práce v terénu? Projevily se u některých žáků nové kvality, které ve třídě běžně nepozorujete? Které a proč? Jaké klady a zápory (nedostatky) se při výuce vyskytly? Jak případné nedostatky odstranit? Bylo mislo pro výuku vhodné zvoleno? 73