Jednoduché slovní úlohy na 1. stupni I. Úlohy využívající operace sčítání 1. Na hřišti si hrálo 8 chlapců a 6 děvčat. Kolik dětí si hrálo na hřišti? (úloha na určení součtu) 2. Ve třídě je 12 chlapců. Děvčat je o 2 více. Kolik je ve třídě děvčat? (úloha charakterizovaná vztahem o n-více) 3. Ve třídě je 12 chlapců, což je o 2 méně než děvčat. Kolik je ve třídě děvčat? (úloha charakterizovaná vztahem o n-méně řešená sčítáním – úloha s antisignálem) II. Úlohy využívající operace odčítání 4. Ve třídě je 28 dětí, z toho je 15 chlapců. Kolik je ve třídě děvčat? (úloha na určení rozdílu) 5. Na hřišti si hrálo 17 dětí, z nichž 8 dětí odešlo domů. Kolik dětí na hřišti zůstalo? (úloha na zmenšení o daný počet) 6. V zahradě rostly jabloně a hrušně. Jabloní bylo 16 a hrušní bylo o 7 méně než jabloní. Kolik rostlo na zahradě hrušní? (úloha charakterizovaná vztahem o n méně) 7. V zahradě rostly jabloně a hrušně. Jabloní bylo 16, což je o 7 více než hrušní. Kolik rostlo na zahradě hrušní? (úloha charakterizovaná vztahem o n-více řešená odčítáním - úloha s antisignálem) III. Úlohy využívající operace násobení 8. Dědeček měl 5 vnuků a každému vnukovi dal 3 jablíčka. Kolik dědeček rozdal jablíček? (úloha na určení součinu) 9. Anička vyhrála při hře 8 kuliček. Tonda vyhrál při hře třikrát více kuliček než Anička. Kolik kuliček vyhrál Tonda? (úloha charakterizovaná vztahem n-krát více) 10. Jirka měl 6 kuliček a to bylo třikrát méně než měl Tomáš. Kolik kuliček měl Tomáš? (úloha charakterizovaná vztahem n-krát méně řešená násobením – úloha s antisignálem) IV. Úlohy využívající operace dělení 11. Čtyřem dětem babička rozdala 12 koláčků tak, že každé dítě dostalo stejně. Kolik koláčků dostalo každé dítě? (úlohy na rozdělování na stejné části) 12. Babička měla 12 koláčků a rozdělovala je dětem po třech. Kolik dětí podělila? (úlohy na dělení podle obsahu) „ 13. Anička má 27 korálků. Zdenička jich má třikrát méně než Anička. Kolik korálků má Zdenička? (úlohy charakterizované vztahem n-krát méně) 14. Na zahrádce bylo sklizeno 120 kg jablek, což bylo desetkrát více než bylo sklizeno hrušek. Kolik bylo sklizeno hrušek? (úlohy charakterizované vztahem n-krát více řešené dělením – úloha s antisignálem) Složené slovní úlohy na 1. stupni 15. Ve třídě je 12 chlapců. Děvčat je o 2 více než chlapců. Kolik je ve třídě dětí? 16. V sadu roste 240 stromů jabloní a hrušní. Hrušní je třikrát méně než jabloní. Kolik stromů uvedených druhů roste v sadu? 17. Maminka koupila chléb, máslo a bonboniéru. Chléb stál 21 Kč, máslo bylo třikrát dražší než chléb a bonboniéra stála o 16 Kč více než máslo. Kolik maminka platila za nákup? 18. Jana s Petrou mají dohromady 990 Kč. Jana má o 250 Kč méně než Petra. Kolik Kč má každá z děvčat? 19. Kolik je dětí ve třídě, jestliže do plavání chodí 15 žáků, atletiku provozuje 20 žáků a do plavání i do atletiky chodí 6 žáků. 3 žáci nechodí do žádného z těchto kroužků. 20. Ve třídě je 28 žáků. Počítačový kroužek navštěvuje 16 z nich, sportovní kroužek navštěvuje 18 žáků. Dva žáci nenavštěvují žádný z těchto kroužků. Kolik je žáků, kteří navštěvují oba kroužky?