MA0001 Základy matematiky Podklady k cvičení 4 Břetislav Fajmon, Lukáš Másilko a další 11. října 2023 Cvičení 4.1. Pomocí Vennových diagramů dokažte de Morganova pravidla – věty 9 a 10. (Věta 09) De Morganovo pravidlo (a): Pro každé dvě množiny A, B, které jsou podmnožinou univerzální množiny U, platí: A ∩ B = A ∪ B. (Věta 10) De Morganovo pravidlo (b): Pro každé dvě množiny A, B, které jsou podmnožinou univerzální množiny U, platí: A ∪ B = A ∩ B. Cvičení 4.2. Vidíte souvislost mezi větami 1 a 2 a větami 9 a 10? Z jakého důvodu tato souvislost existuje? (Věta 01) Formule ¬(A ∧ B) je ekvivalentní s formulí (¬A) ∨ (¬B). (Věta 02) Formule ¬(A ∨ B) je ekvivalentní s formulí (¬A) ∧ (¬B). Cvičení 4.3. Napište množinové výrazy, jejichž výsledkem je vyšrafovaná plocha Vennova diagramu na obrázku 1: Cvičení 4.4. Prozkoumejte1 operaci symetrického rozdílu a pomocí Vennových diagramů dokažte, že platí a) A ÷ B = (A ∪ B) \ (A ∩ B), b) A ÷ B = B ÷ A, c) A ∪ B = A ÷ (B ÷ (A ∩ B)), d) A \ B = A ÷ (A ∩ B), e) A ∩ (B ÷ C) = (A ∩ B) ÷ (A ∩ C). 1 Viz [17], str.44, př 1.2.B6. 1 Obrázek 1: Vennovy diagramy k Cvičení 4.3 Cvičení 4.5. Vyjádřete matematickým zápisem bez jakékohokoli českého slova definice všech operací, které jsme v této kapitole prošli: a) A = . . . b) A \ B = . . . c) A × B = . . . d) A ∪ B = . . . e) A ∩ B = . . . f) A ÷ B = . . . Cvičení 4.6. Uveďte de Morganova pravidla (věty 9 a 10) pouze slovně, bez jakéhokoli matematického symbolu. 2 Cvičení 4.7. Na univerzální množině U všech přirozených čísel jsou zadány množiny A = {2, 3, 4, 5, 8, 10}, B = {3, 5, 10, 12, 15}, C = {3, 10, 17, 18, 19}. Udejte výčtem prvků množinu (A ∪ B) ∩ C. Cvičení 4.8. a) Uveďte definici množiny: Množina je ... b) Vyjádřete šrafovanou část S Vennova diagramu na obrázku 2 pomocí množin na obrázku a známých množinových operací: S = . . . Obrázek 2: Vennovy diagramy k Cvičení 4.8 Cvičení 4.9. Na konci jistého výrobního procesu prochází 500 součástek třemi kontrolami K1, K2, K3. Zjistilo se, že 38 součástek neprošlo kontrolou K1 (= bylo shledáno nevyhovující); 29 neprošlo K2; 30 neprošlo K3; 7 součástek neprošlo K1 ani K2; 5 neprošlo K2 ani K3; 8 neprošlo K1 ani K3; 3 součástky neprošly žádnou z kontrol. Určete, kolik součástek a) prošlo všemi kontrolami bez vady, tj. žádná z kontrol je neshledala nevyhovujícími. 3 b) neprošlo právě jednou z kontrol K1, K2, K3 (některou z nich). Cvičení 4.10. Pomocí Vennových diagramů vyřešte tuto úlohu2 : Ráno bylo na letišti 17 letadel, z nichž během dne odletělo 15 letadel, ale tři z nich se zase na letiště vrátila. Toho dne přiletělo celkem 32 letadel a odletělo jich celkem 28. Každé letadlo bylo toho dne na dráze letiště nejvýš dvakrát. Kolik letadel bylo na letišti večer? (Nápověda ... nakreslete si tři množiny v obecné poloze: množinu letadel, které byly na letišti ze včerejška; množinu letadel, které vzlétly dnes; množinu letadel, které se vrátily dnes – vyplňujte počty prvků do jednotlivých oblastí roviny). Cvičení 4.11. Pomocí Vennových diagramů vyřešte: 120 studentů skládalo tři zkoušky. Přitom deset procent studentů nesložilo ani jednu z nich. Nebyl nikdo, kdo by složil zkoušku jen z druhého předmětu. Devět studentů z něj složilo úspěšně zkoušku, leč pro změnu neprospělo z prvního předmětu. 47 studentů složilo ze tří zkoušek dvě. 33 studentů nevyhovělo z třetího předmětu. 56 studentů složilo úspěšně zkoušku ze druhého i třetího předmětu, zato však 20 studentů neobstálo ani u jednoho z nich. Kolik studentů složilo pouze třetí zkoušku? Cvičení 4.12. Cvičení k pojmu kartézský součin: Viz realisticky.cz (materiál [18]), matematika pro SŠ, oddíl rovnice a funkce, pdf hodina 2101 pro studenty – výsledky viz tatáž hodina, pdf pro učitele. 2 Úlohy 4.10 a 4.11 byly převzaty z Hrůša (kniha [6]). 4