Týden 1
Analýza textů na téma krize:
1. Morálka a konzum
„Když už je konzum historicky možný, pak od něho lidi nic
neodvrátí. A co by tak mělo? Tisíce a tisíce let po něm prahli. Ani
představit si ho nedovedli! Lze se jim divit, že když poprvé v historii ho
aspoň trochu mají, že na něj letěj? Copak je snad nějaká etická norma, která by
tomu bránila? ...I když na to letěj za jakoukoli cenu? ... Jaké by to
muselo být učení, co by to muselo být za ideu a ideály, které by je od
konzumu mohly odvrátit nebo je v tom aspoň zabrzdit? Žádné z těch
učení, která byla doposud vytvořena, ať náboženská nebo filosofická, neobstála
před tou touhou konzumovat a jen konzumovat. Všecky ty ideje a ideály
byly kupodivu ještě tak akceptovány a fungovaly v dobách, kdy byl
nedostatek – stejně ještě jako dnes jsou akceptovány a fungují tam, kde je
bída. Jak ta přestane a otevře se oceán konzumního ráje, neplatí ani
islám, ani budhismus, ani křesťanství, ani marxizmus.“
BONDY, E. 2007. Bratři Ramazovi. Praha : Akropolis, 2007. 148
s. ISBN 978-80-86903-47-7. s.100.
2. Krize v morálce?
Jakmile se jedinec vyvázal z mezí stanovených komunitou, musí jeho vytrvalé putování za štěstím nutně vést k problematizaci vlastní existence a k neuspokojení. Takový je prostě osud společensky nezávislého jedince, který bez jakékoli kolektivní a náboženské opory sám a bezbranný čelí životním zkouškám. (Lipovetsky, Paradoxní štěstí, s. 370)
Lidé se prohlašují
za šťastné, neboť přiznat si opak „podkopává morálku“.
V hyperkonzumní společnosti se již lidé nechrání před uhrančivým pohledem
druhého, nýbrž před vlastními negativními úsudky, ze kterých by mohl vzejít
trýznivý obrázek vlastní existence. V zásadě tu jde o snahu zabránit
skleslosti a zachovat si sebedůvěru. s. 351
3.
Krize v morálce? (Morální barbarství?)
Pravda je taková, že namísto znehodnocovaní všech
hodnot dnes spíše přihlížíme renesanci mravního tázání v souvislosti
s pádem politického projektu a velkých systémů smyslu. Zároveň s tím,
jak sílí vliv techniky a trhu, se také dostává nového náboje a důstojnosti i etické doméně, jak o tom
svědčí diskuse kolem biotechnologií, potratů a eutanazie, sňatků u dvojic téhož
pohlaví, homosexuálních adopcí, nošení islámského závoje a sexuálního
obtěžování. Nejde tu o katastrofické zmizení hodnot, nýbrž o rozkvět obtížně
slučitelných mravních náhledů, pluralizaci hodnotových soustav a rozmanitost
chápání dobra. 393 –
Nejde o „smrt hodnot“, nýbrž o rozvrat
heteronomních mravních zásad a souběžně s tím o individualizaci postoje
etické sféře. …přináší rozkvět etické reflexivity…393
4. Slabí spotřebitelé a
moc
Jak upozornil ekonom Paul Nystrom
(profesor marketingu na Kolumbijské univerzitě), musíte nejprve vytvořit
spotřebitele a vytvořit potřeby, které člověka uvězní. Je to běžná metoda. Byl
také používán otrokáři. Například v době zrušení otroctví využívala Velká
Británie otroky na plantážích v Západní Indii. Vzhledem k tomu, že oficiální
otroctví bylo minulostí, v parlamentu se hodně diskutovalo o tom, jak upevnit
stávající režim. Co zabrání bývalým otrokům, aby se dostali do hor s velkým
množstvím volné půdy a žili tam šťastně? Použili běžnou metodu: snažili se je
chytit na spotřební zboží. Přišli s fintou - nabízeli jim dárky. A když lidé
inspirovali touhu po spotřebním zboží a stali se zadluženi v obchodních domech,
brzy vzniklo něco jako otroctví, alespoň z pohledu vlastníků plantáží. (Noam Chomsky, Mocenské systémy,
Nakladatelství Slovenského svazu spisovatelů 2013, Bratislava, str. 35)
5. Ekologická krize a veganství
Veganství je pravděpodobně
nevyhnutelnou hudbou budoucnosti. Ivan Dubnička připomíná sporné informace,
které je obtížné dostat z okruhu ochránců přírody: pokračování lidskosti v
prosazení masa je neudržitelné: "... jeden hektar půdy je využíván pouze
jednou osobou, která konzumuje masité potraviny, ale může nakrmit až 50 lidí
konzumující rostlinné potraviny." (Ivan Dubnička: Mravy, šelmy a
vegetariáni. UKF v Nitře, Nitra 2007)
Chce-li lidstvo přežít, bude muset omezit svou spotřebu, která spočívá v
plýtvání potravinovými zdroji v euroamerické kultuře, zatímco jiní nejen
hladoví, ale umírají na podvýživu. Padesátinásobného zvýšení produkce potravin
dosáhneme pouze díky přechodu na bylinnou stravu – veganství
Dnešní
národní, nadnárodní a globální politický a ekonomický systém globální
spravedlnosti nepomáhá, právě naopak. Na základě údajů OSN Marek Hrubec uvádí,
že v důsledku tohoto systému umírá každý rok více lidí - než každý rok během
druhé světové války. ( 18 milionů lidí ročně, což je téměř 50 000 lidí denně.
(Hrubec, Od zneuznání ke spravedlnosti: Kritická teorie globální společnosti a politiky, 2011, str. 248)
Na druhé straně - v obci vzdělanců je věštění katastrof tou
nejrozšířenější činností. (Lipovetsky,
G. Paradoxní štěstí, s. 394)
To, co Západ
považuje za univerzální, považují jiní za západní. Odmítá to, co oslavuje,
stejně příznivou globální integraci jako zločinný imperialismus. Vzhledem k
tomu, že Západ vidí svět jako sjednocený, ostatní ho vidí jako hrozbu. (Samuel
Huntington, St. Louis. Praha, Rybka Publishers, 2001)
8. Krize a sexualita:
a)
Carol Quieeová: „Masturbace může být radikálním činem, a kultura, která
masturbaci potlačuje, bude mít tendenci potlačovat rovněž mnohé jiné osobní
svobody. ...erotická svoboda je nezbytná pro skutečnou duševní pohodu, a to
kdekoli....Sexuální rozkoš je přirozeným právem každého člověka.“ - slová na
obhajobu Masturbatonu v Londýne. Komentář Slavoja Žižeka: masturbace je jako
monáda bez oken, podobně osamělý je i surfař na internetu – solipsismus
kyberprostoru.
b)
b) Romány Michela Houlebecqa - ukazují
nemožnost lásky v současných západních společnostech: sex zničil lásku (kvůli
komercionalizaci sexuality). Slavoj Žižek: Násilí. Praha, Rybka Publishers 2011, s. 33-38
c) G. Lipovetsky: Nóvum: i
uspokojení ženy! (místo výkonnostního sexu, sex citový, konec domény výkonnosti
– mužského sexu) …triumf neprožívá monadická sexualita, nýbrž model založený na
intersubjektivní dimenzi, do něhož je začleněna i toužebná jinakost druhého.
…ideálem je vzájemná směna slasti, naslouchání touze druhého, vnímavost
k jeho rytmům a preferencím. …Spíše než o povel k výkonnosti se
v hypermoderní kultuře erotické sféry jedná o ideál hédonistické
vzájemnosti, jenž se prostupuje s ideálem mezilidské komunikace. 328
9. Ztráta smyslu života –
prázdno a politika
b) Člověku
stačí dbát na své zdraví, uchránit své materiální zabezpečení, zbavit se svých
komplexů, čekat na dovolenou... Jakmile význam
celku slábne a prioritou se stávají zájmy a přání individuálních lidí, sociální
kodex, který člověka nutil k solidárnosti se skupinou, nemůže dál platit.
G. Lipovetsky, Éra prázdnoty.
10.
Problémy
poznávání a schopnosti mravně jednat
(Josef Šmajs )
Informační technika (televize, rozhlas, internet), která nám zpřístupňuje informace téměř jakéhokoli druhu, nám život nejen zjednodušuje, ale i problematizuje: v médiích si umíme najít více informací na základě kterých se můžeme rozhodnout. To je pozitivní – můžeme sa rozhodnout lépe, ale i negativní: zvažujeme déle. Média nás zahlcují nepotřebnými zprávami, důležité informace jsou střídány bulvárem a méně hodnotnými informacemi, k informacím jsou nabízeny i hodnocení či doporučení, atd. Důsledkem zahlcenosti informacemi je pak jakási informační "odolnost" (ignorování zpráv), důsledkem protichůdných informací rezignace, důsledkem mixování informací různé váhy - manipulace, hodnocení - zvyk stahování názorů a dogmatičnost, na příliš mnoho negativních informací - stres, atd. Negativním důsledkem pro běžné poznání je i zastavení tradičního ústního uchovávání informací z generace na generaci, menší snaha o shromážďování a fixování znalostí (vše se dá uchovat na informačním nosiči). Nahromážděnost informací v médiích vede také k tomu, že si člověk své okolí (prostředí) méně všímá - předpokládá totiž, že pokud o (nějakém) problému vědí média, tak se o něm ví - tento systém vede tedy k pasivitě.