Týden 4: antipornografický feminizmus
Kateřina Lišková: Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie.
SLON – MUNI PRESS, Praha-Brno, 2009.
1. Heather MacRae: Pornografie je vnímána jako prostředek
konstrukce negativního obrazu žen, její definicí pak je „reprezentace
(ženského) těla sexuálně explicitním způsobem, který má za následek redukování
žen na sexuální objekty. Pornografie může být násilná, nebo může násilím
implikovat prostřednictvím zobrazení žen a jejich podřízenosti mužům“ (MacRae
2003, 318) Lišková s. 18
2. V Irsku: koalice feministických organizací zahájila kampaň „Za svobodu
od pornografie“ v roku 2005 – cílem „prosazovat společnost, v níž si
všichni lidé užívají sexuality založené na respektu, bezpečí, rovnosti a
vzájemnosti.“ (z letáku kampane, Lišková, 18-19)
3. V Německu: Susanne Baer přirovnává pornografii k sexuálnímu obtěžování (proti obtěžování existují zákony,
měli by aj proti pornografii): pornografie konstituuje ženy jako podřízené
bytosti (Lišková, s. 19)
4. Britská feministka Catherine Itzin: „v případě pornografie jde o
podněcování k sexuální nenávisti a k násilí – ženy dostávají vzkaz,
že můžou být mláceny, nenáviděny, jejich kunda je komodifikována (muži ji můžou
vlastnit, koupit si ji), jedná se o novodobý obchod s otroky.“
5. „Konzumace pornografie údajně nevyhnutelně vede k tomu, že muži se
ženami zacházejí tak, jak to viděli v pornografických materiálech.“ (Itzin
in Lišková, s. 20-21
Môj postreh (SL): 3.7. 2019 na nemenovanom rádiu z južnej Moravy
prezentoval moderátor výskum o prospešnosti každodennej masturbácie mužov:
mužovi, ktorý to nemá každý deň, sa môže
stať, že jeho penis bude menší a může mať problémy s erekciou. Naopak,
každodenný sex zvyšuje imunitu a prospieva celému telu. „Takže chlapi, žiadne,
že ju bolí hlava apod.! Ak máte takú doma, vymeniť!“ – moderátor hovoril o žene
ako o kuse nábytku, tiež zaujímavo prešiel od masturbácie k sexu…
6. Lišková opisuje Giliganovej výskum (80te roky, kritička konceptu L.
Kolhlerga o štádiách morálneho vývoja) u študentov strednej školy o morálke a
sexuálnych vzťahoch: prišla na to, že chlapci spomínali častejšie násilie (v
oblasti intímnych vzťahov), a tiež, že úroveň morálneho uvažovania sa nesmierne
zníži, ak sa hovorí o sexuálnej téme. Lišková, s. 28
7. „Ženský styl podle C. Gilligan akcentuje spojitost a v intimitě vidí
bezpečí, mužským stylem je agresivní jednání, převážně intimní blízkostí dvou
lidí. Ženské příběhy vyjadřují neschopnost žen adaptovat se na sféru veřejnou,
muži projevují neschopnost orientovat se ve sféře soukromé.“ Lišková, s. 29
8. Americký kulturní feminismus vykresluje ženy jako naprosto odlišné od mužů,
neboť prošly zcela jiným morálním vývojem, který je predeterminován jejich
zakořeněnosti v přírodě, respektive v mateřství. Rozdílnost žen a
mužů není hodnotově neutrální – podle kulturních feministek je pro ženy
důležitá péče (která je hodnocena vysoce pozitivně), nikoli sexualita (která je
mužská a tudíž proto špatná). Ženská sexualita, pokud něco takového vůbec existuje – je klidná až
éterická, charakterizována vzájemností a něhou.“ Americká autorka Robin Morgan
(1978) lituje „eroze stereotypu panna-kurva“, každá žena, která už není panna
je podle rozšířeného stereotypu vlastně kurva…tento stereotyp narušuje úctu
k ženám…Lišková, s. 34
9. Kathleen Barry, žiada nové sexuálne hodnoty – chce ich obohatiť o ženský
prvok. A. Rich v 80tych rokoch zasa
odmietala antikoncepčnú pilulku, ktorá bola oslavovaná v 60.rokoch ako
nástroj sexuálneho oslobodenia žien, tiež totiž viedla k objektifikácii
ženy. Lišková, s. 36
10. Autorka Robin Morgan: Pornografie je teorie, znásilnění praxe
(sexuálna násilná trestná činnost spájaná s pornografiou jako vzorom,
obrazom, ktorý ale odráža skutočný stav diania sexuality) Lišková, s. 38
11. Susan Brown-Miller: Against Our Will: Men, Women and Rape (1975): „Myslím,
že tam někde hluboko uvnitř víme, že naše těla jsou svlékána, odhalována a
překrucována, aby se jim bylo možné vysmívat, aby zvedala ´mužské sebevědomí´,
které získává pocit moci, když vidí ženy jako anonymní vzdychající hračky pro
dospělé, dehumanizované objekty k použití, zneužití, rozbití a zahození.
To je samozřejmě také filosofií znásilnění.“ In Lišková, s. 38-39
Ide o normativní erotizovaný charakter mužskej nadvlády – pornografia je „uhelný
kámen misogynní kultury“. Lišková, s. 39
12. Kritika: „Přímočarost příčin (pornografie) a následku (znásilnění) mnohé
feministky spochybnily.“ Lišková, s. 43:
(Deborah Cameron, Elizabeth Frazer).
„Lze shrnout, že dvě desetiletí sociálněvědního výzkumu, jenž hledal
korelace mezi dostupností pornografie a sexuálně motivovanými zločiny na
ženách, přinesla především inkonzistence…“ Lišková, s. 43