Vybrané etické problémy

Týden 4: antipornografický feminizmus

Kateřina Lišková: Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie. SLON – MUNI PRESS, Praha-Brno, 2009.

 

 1. Heather MacRae:  Pornografie je vnímána jako prostředek konstrukce negativního obrazu žen, její definicí pak je „reprezentace (ženského) těla sexuálně explicitním způsobem, který má za následek redukování žen na sexuální objekty. Pornografie může být násilná, nebo může násilím implikovat prostřednictvím zobrazení žen a jejich podřízenosti mužům“ (MacRae 2003, 318) Lišková s. 18

 

2. V Irsku: koalice feministických organizací zahájila kampaň „Za svobodu od pornografie“ v roku 2005 – cílem „prosazovat společnost, v níž si všichni lidé užívají sexuality založené na respektu, bezpečí, rovnosti a vzájemnosti.“ (z letáku kampane, Lišková, 18-19)

3. V Německu: Susanne Baer přirovnává pornografii k sexuálnímu  obtěžování (proti obtěžování existují zákony, měli by aj proti pornografii): pornografie konstituuje ženy jako podřízené bytosti (Lišková, s. 19)

4. Britská feministka Catherine Itzin: „v případě pornografie jde o podněcování k sexuální nenávisti a k násilí – ženy dostávají vzkaz, že můžou být mláceny, nenáviděny, jejich kunda je komodifikována (muži ji můžou vlastnit, koupit si ji), jedná se o novodobý obchod s otroky.“

5. „Konzumace pornografie údajně nevyhnutelně vede k tomu, že muži se ženami zacházejí tak, jak to viděli v pornografických materiálech.“ (Itzin in Lišková, s. 20-21

 

Môj postreh (SL): 3.7. 2019 na nemenovanom rádiu z južnej Moravy prezentoval moderátor výskum o prospešnosti každodennej masturbácie mužov: mužovi, ktorý to nemá každý deň, sa môže stať, že jeho penis bude menší a může mať problémy s erekciou. Naopak, každodenný sex zvyšuje imunitu a prospieva celému telu. „Takže chlapi, žiadne, že ju bolí hlava apod.! Ak máte takú doma, vymeniť!“ – moderátor hovoril o žene ako o kuse nábytku, tiež zaujímavo prešiel od masturbácie k sexu…

 

6. Lišková opisuje Giliganovej výskum (80te roky, kritička konceptu L. Kolhlerga o štádiách morálneho vývoja) u študentov strednej školy o morálke a sexuálnych vzťahoch: prišla na to, že chlapci spomínali častejšie násilie (v oblasti intímnych vzťahov), a tiež, že úroveň morálneho uvažovania sa nesmierne zníži, ak sa hovorí o sexuálnej téme. Lišková, s. 28

 

7. „Ženský styl podle C. Gilligan akcentuje spojitost a v intimitě vidí bezpečí, mužským stylem je agresivní jednání, převážně intimní blízkostí dvou lidí. Ženské příběhy vyjadřují neschopnost žen adaptovat se na sféru veřejnou, muži projevují neschopnost orientovat se ve sféře soukromé.“ Lišková, s. 29

 

8. Americký kulturní feminismus vykresluje ženy jako naprosto odlišné od mužů, neboť prošly zcela jiným morálním vývojem, který je predeterminován jejich zakořeněnosti v přírodě, respektive v mateřství. Rozdílnost žen a mužů není hodnotově neutrální – podle kulturních feministek je pro ženy důležitá péče (která je hodnocena vysoce pozitivně), nikoli sexualita (která je mužská a tudíž proto špatná). Ženská sexualita, pokud  něco takového vůbec existuje – je klidná až éterická, charakterizována vzájemností a něhou.“ Americká autorka Robin Morgan (1978) lituje „eroze stereotypu panna-kurva“, každá žena, která už není panna je podle rozšířeného stereotypu vlastně kurva…tento stereotyp narušuje úctu k ženám…Lišková, s. 34

9. Kathleen Barry, žiada nové sexuálne hodnoty – chce ich obohatiť o ženský prvok. A. Rich  v 80tych rokoch zasa odmietala antikoncepčnú pilulku, ktorá bola oslavovaná v 60.rokoch ako nástroj sexuálneho oslobodenia žien, tiež totiž viedla k objektifikácii ženy. Lišková, s. 36

 

10. Autorka Robin Morgan: Pornografie je teorie, znásilnění praxe (sexuálna násilná trestná činnost spájaná s pornografiou jako vzorom, obrazom, ktorý ale odráža skutočný stav diania sexuality) Lišková, s. 38

 

11. Susan Brown-Miller: Against Our Will: Men, Women and Rape (1975): „Myslím, že tam někde hluboko uvnitř víme, že  naše těla jsou svlékána, odhalována a překrucována, aby se jim bylo možné vysmívat, aby zvedala ´mužské sebevědomí´, které získává pocit moci, když vidí ženy jako anonymní vzdychající hračky pro dospělé, dehumanizované objekty k použití, zneužití, rozbití a zahození. To je samozřejmě také filosofií znásilnění.“ In Lišková, s. 38-39

Ide o normativní erotizovaný charakter mužskej nadvlády – pornografia je „uhelný kámen misogynní kultury“. Lišková, s. 39

 

12. Kritika: „Přímočarost příčin (pornografie) a následku (znásilnění) mnohé feministky spochybnily.“ Lišková, s. 43:  (Deborah Cameron, Elizabeth Frazer).

„Lze shrnout, že dvě desetiletí sociálněvědního výzkumu, jenž hledal korelace mezi dostupností pornografie a sexuálně motivovanými zločiny na ženách, přinesla především inkonzistence…“ Lišková, s. 43