Vybrané etické problémy
Týden 9: základní nepodmíněný příjem
Rutger
Bregman: Utopie pro realisty, 2017.
1. Je to smutné, ale dnes ani nemůžeme začít snít, aniž by nás někdo neprobudil. S. 17
2. Sociální stát se mezitím posunul z
příčin naší nespokojenosti k jejím symptomům. Když jsme nemocní, jdeme k
doktorovi, když jsme smutní, navštívíme psychologa, když máme nadváhu, je to
práce pro dietologa, když nás odsoudí, putujeme do vězení, když nemůžeme najít
práci, míříme na úřad práce. Všechny tyhle služby stojí obrovské peníze, ale
přinášejí minimální prospěch. S. 18
3. Podle světové zdravotnické
organizace (WHO) je deprese nejvážnějším zdravotním onemocněním mladých a do roku 2030 se stane nejčastější příčinou
onemocnění. (s. 20)
„Nejlepší mozky moji
generace vymýšlejí,
jak přimět lidi, aby víc klikali na reklamy“, postěžoval si bývalý datový
expert Facebooku. (s. 20)
4. Studie z roku 2013 odhadla cenu dětské chudoby ve Spojených
státech na 500 mld USD ročně. Děti, které vyrůstají v chudobě, v průměru
studují o dva roky méně, odpracují o 450 hodin méně a mají třikrát vyšší
pravděpodobnost podlomeného zdraví než ty, které vyrůstají v bohatších
rodinách. Investice do vzdělání těmto dětem příliš nepomohou, upozorňují
výzkumníci. Nejdřív se musejí dostat nad hranici chudoby. S. 50
5. …u chudých – jejichž mentální
kapacita je přetížena a kteří pomoc potřebují nejvíc – je nejméně
pravděpodobné, že požádají strýčka Sama o pomoc. S. 51
6. V zemích s většími majetkovými
rozdíly také častěji dochází k šikanování, protože tam existují větší rozdíly v společenských
statusech. Wilkinson používá termín „psychosociální
následky“, čímž říká, že se lidé žijící v nerovných společnostech víc trápí s tím, jak je vnímají druzí. To podrývá kvalitu
mezilidských vztahů. S. 54
7. Současný byrokratický propletence
jenom udržuje lidi v pasti chudoby. V
podstatě jen vytváří závislost. Zatímco zaměstnanci musí prokazovat své
přednosti, sociální pracovníci očekávají, že žadatelé o podporu prokážou své
nedostatky; musejí znovu a znovu
dokazovat, že trpí skutečně ochromující chorobou, že mají dostatečně hluboké
deprese, že mají skutečně mizivou naději, že je někdo zaměstná. Jinak přijdou o
podporu. Formuláře, pohovory, kontroly, odvolání, posudky, konzultace a pak
další formuláře – každá žádost o podporu má svůj vlastní ponižující, a hlavně
příšerně drahý protokol….tohle není válka s chudobou; tohle je válka s chudými.
S. 77
8. Jeden britský think
tank odhadl, že za každou vydělanou libru marketingové specialisté zničí
ekvivalent sedm liber ve formě stresu, nadměrné spotřeby, znečištění ŽP, a
zadlužení; naproti tomu každá libra zaplacena popeláři vytvoří ekvivalent dvanácti liber z hlediska zdraví společnosti a udržitelného
rozvoje. S. 94
9. Naši předkové možná nebyli bohatí,
ale měli spoustu volného času.
Ještě kolem roku 1300 zabírali svátky ,minimálně třetinu roku.
S. 107
10. Chceme větší solidárnost napříč
rasami, pohlavími a socioekonomickými skupinami? Poskytněme všem základy
společenských věd. …pokud školství přeorganizujeme kolem
našich nových ideálů, trh práce se ochotně přizpůsobí. Představme si, že bychom
chtěli do školních osnov zahrnout víc umění, dějin a
filosofie. Můžete se vsadit, že rázem stoupne poptávka po umělcích, historicích
a filosofech. S. 133
11. Hranice diskriminují
Globalizace? Jenom 3 procenta lidí
žijí dnes v jiné zemi, než se narodili
Svět
je
otevřený všemu kromě pohybu
samotných lidí.“ s. 166
12. Představte si, že "John o jídlo nepožádá, ale půjde na trh, kde je spousta lidí ochotných vyměnit své zboží za práci, kterou může na oplátku nabídnout on. Tento krát si však najmu pár po zuby ozbrojených goril, které mu zastoupí cestu. Pá dní na to umře John hlady." s. 167 (řešení uprchlické krize?)
13. Otevření hranic pro pracovní sílu by totiž zvýšilo bohatství 1000 krát (dle harvardského ekonoma Lanta Pritchetta. s. 166
14. "Ukázalo se, že korelace mezi etnickou příslušností a zločinem je přesně nula. Kriminalitu mládeže, stojí v závěrech studie, ovlivňuje prostředí, v němž děti vyrůstají. V chudých čtvrtích mají větší sklon ke kriminální činnosti děti s holandskými kořeny stejně jako ty z etnických menšin." s. 172
15. "Přesvědčený člověk jen těžko změní názor. "Když dojde ke střetu reality s našim hlubokým přesvědčením, raději pozměníme realitu, než bychom změnili názor." s. 181 (kognitivní disonance) vzdělaní se drží svého přesvědčení ještě více než méně vzdělaní... ("vzdělání vám koneckonců dá do rukou prostředky ke obhajobě svých názorů" s. 181)