Tvorba a prezentace dat sestavených v tabulce (Excel).
Potvrzením realizovatelnosti vybraného tématu je sestavení tabulky s ověřitelnými daty. Tabulka bude obsahovat údaje seřazení buď podle místa - v levém sloupci pod sebou kraje, státy, nebo dle času platnosti údajů - v horním řádku, případně kombinací obou.
Základní způsob třídění sledovaných dat
je na kvantitativní a kvalitativní. Můžeme si toto třídění ukázat například na
vzdělanosti. Obyvatelstvo můžeme rozlišit podle počtu zastoupených dle úrovně
dosaženého vzdělání – základní, střední odborné, vysokoškolské …. Počet
zástupců v jednotlivých skupinách představuje kvantitativní parametr,
úroveň dosaženého vzdělání je parametrem kvalitativním. Obdobně rozlišujeme
obyvatelstvo podle pohlaví, volebních preferencí, religiozity apod.
Nejpočetnější volební preference (např. v krajích) pak jsou vyjádřeny
jedinou kvalitativní charakteristikou.
Data je zapotřebí vztáhnout ke konkrétnímu
místu. Pro naše účely jsou účelné administrativní jednotky a celky. Ty jsou
stanoveny zákony a na vyšších územních úrovních mezinárodními dohodami. Data se
budou tedy vztahovat např.:
-
na obce v kraji či státu (s výběrem podle
počtu obyvatel, pozici v územní správě apod.)
-
Okresy,
kraje (či v jiných státech jim velikostně odpovídající správní jednotky)
-
Státy
-
Společenství
států (Evropská unie, země OECD aj.)
-
Regiony
a kontinenty Země
Studenti při třídění informací
zachovávají obecně přijímané a taxativně vymezené přiřazování. Například při
řazení do skupin obyvatelstva podle věku na „předproduktivní, produktivní a
postproduktivní“ respektujeme věk 15 a 65 let.
Významným a často opomíjeným požadavkem
je stanovení hranic číselných intervalů. Věková struktura obyvatelstva po 5
letech nemůže současně zahrnovat stejné číslo v intervalech 0 – 5, 5 -10,
10 – 15 …..let. Tomuto lze vyhovět například stanovením hranic 5, 10 …..let.
Zpracování dat v tabulkovém
procesoru
Pro potřeby dalšího hodnocení budou
údaje setříděny do tabulky v některé z dostupných aplikací –
z pohledu univerzálnosti je vyhovující tabulkový procesor Excel (MS
Office). Níže uvedené postupy jsou jedněmi z možných, a byly vybrány pro
účely využití v občanské výchově či výchově k občanství na základních
a středních školách. Pro možnost porovnání a vzájemné spolupráce budou
data vložena do tabulky následujícím způsobem:
Při
znázorňování jevu podle místa
V prvním sloupci budou pod sebou
následovat názvy územních jednotek nebo celků – Praha, Středočeský kraj, ……….
apod.
Další sloupce napravo budou dle potřeby
vyhrazeny sledovaným jevům – počet obyvatel, průměrný věk, vzdělanost …… Názvy
těchto charakteristik pak budou v označeny v horním řádku pro každý
sloupec samostatně.
Výše uvedený způsob zápisu územních
celků a jim příslušných dat je nezbytný i pro další způsob jejich vyjadřování
pomocí jednoduchých statistických map – kartogramů.
Pokud budou projekty zpracovány pro dané
téma, ale v různých časových obdobích jednotlivými studenty, bude možná
jejich snadná komparace a společné vyvození dalších interpretací. Dostupné
informace tímto způsobem poskytnou další nové poznatky.
Podle stanoveného cíle většinou nejsou
potřebná data k dispozici v požadované podobě. Pro posouzení např.
počtu nově nemocných „Covidem 2019“ v krajích ve vybraném období je kromě
absolutního čísla potřebné znát počet případů na počet obyvatel (např. na 10
tis.) Tento a další potřebné přepočty lze snadno získat zapsáním potřební
funkce a jejího zkopírování do všech buněk v nově vytvořeném sloupci tabulky.
Smyslem je poskytnout aktuální pohled na posuzovanou situaci.
Je zřejmé, že nikdy nemohou být médii
poskytována všechna témata a údaje. Nové a v reálném čase hodnotící
sociální jevy jsou nutné pro rozvíjení samostatného kritického myšlení a
posílení pozornosti studentů.
Při
znázorňování jevu podle času
Pokud bude zapotřebí vytvořit sled
vývoje daného jevu (počet případů nakažených Covid 19 v jednotlivých
měsících), bude tabulka v řádcích zaznamenávat data o např. krajích ve
stanovených časových intervalech (např. měsících). Tedy v horním řádku
budou měsíce a v levém sloupci kraje.
Při
znázorňování jevu ve více vrstvách (např. časových)
Pokud budeme pracovat s výše
uvedeným příkladem, už nebude možné jednoduché vyjádření vztahu dvou veličin
v grafu. Dojde k prolínání dvou veličin ve více vrstvách – zde
časové, v jednotlivých měsících. Ty budou označeny v levém sloupci
pod sebou v časové posloupnosti.
Sloupce a řádky musí být v horním
řádku, resp. v levém sloupci přesně popsány. To je podstatné pro další krok,
kterým je první stupeň vizualizace získaných dat prostřednictvím grafů.