SKUPINY Z POHLEDU SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Teoretické koncepty sociální pedagogiky I. Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. Sociální skupina —Sociální skupina (množství jedinců od dvou až k velkým celkům, přičemž vztahy mezi jedinci jsou pravidelné a trvalejšího rázu) - je tvořena lidmi, kteří jsou zapojeni do vzájemné interakce (jsou ovlivňováni druhými a zároveň je ovlivňují) a komunikují spolu. - jejich vztahy jsou strukturované (systém pozic a rolí). - mají společný cíl - uznávají společné normy skupiny. — —Význam -zprostředkovává působení makrosociálního prostředí - podílí se na dotváření sociálních rysů osobnosti, postojů a hodnot - ovlivňuje individuální výkonnost - posiluje sociální identitu - uspokojuje potřeby člověka (bezpečí, seberealizace, trávení volného času) - -Skupinové symboly a rituály (posilují skupinovou identitu) — Cvičení —Vymyslete příklad skupinového symbolu a rituálu. Dělení —Podle velikosti: Malá (do 30/40 členů, osobní komunikace, společné zájmy, hodnoty a normy, neformální, důvěra, „my“ – utváření osobnosti, např. rodina ) Velká (nad 30/40 členů, neznají se nebo to není důležité, formální vztahy, styk není bezprostřední, např. politická strana) — —Podle intimity: Primární (intimní spojení, neformální komunikace, spolupráce, důležitá pro formování sociální povahy, např. rodina) Sekundární (vztahy i komunikace jsou formální, menší důležitost pro formování sociální povahy, slouží k dosažení nějakého cíle, např. pracovní skupina) —Podle vzniku a organizovanosti: Formální (jasně daná pravidla, hierarchicky strukturovaná, např. školní třída) Neformální (osobní vztahy, spontánnost, dobrovolnost, např. parta kamarádů) — —Podle charakteru členství: Členská (člověk k nim aktuálně patří, např. určitá parta) Referenční (názorově se k ní vztahuje, napodobuje ji – oblečení, mluva, není členem, ale touží se jím stát). - Cvičení —Zkuste uvést další příklady k dělení skupin. — —Jakých skupin jste členy Vy? O jaké skupiny se jedná? Vývoj skupiny (Tuckman) —Formování : Typická je závislost a orientace. Lidé se seznamují se svou úlohou i mezi sebou. Převládá úzkost členů a jejich nejistota ohledně sounáležitosti ke skupině. —Bouření: Typický je konflikt a emocionalita. Členové skupiny se snaží prosadit a docílit, aby skupina uspokojovala jejich potřeby. Vznikají konflikty, dochází k nepřátelskému chování mezi členy s odlišnými potřebami. —Normování: Typická je soudržnost a výměna. Snaha o překonání konfliktů , často pomocí dohodnutím se na pravidlech skupinového chování. Vytváří se společné postoje, hodnoty, rolová očekávání. —Optimální výkon: Typické je rolové chování členů, produktivní řešení problémů, vykonávání úloh. Členové kooperují při dosažení skupinových cílů. Vztahy jsou stabilizované. —Ukončení: Členové se uvolňují ze sociálně emočních vazeb a aktivit zaměřených na plnění úloh skupiny. — -U malých sociálních skupin, -Jednotlivé fáze mohou trvat různě dlouho, důležitý je především sled, i když může dojít i k regresu (opět ve stejném pořadí). Skupinové role —Jejich obsah vyplývá z potřeb fungování skupiny, často je epizodicky zaujímají různí členové skupiny. Vzorce sociálního chování, kterými členové skupiny materializují interakce uvnitř skupiny. — Alfa – neformální vůdce, obvykle nejaktivnější, imponující a akceptovaný členy Beta – expert, má specifické předpoklady k navrhování nebo rozvíjení řešení prezentovaných vůdcem skupiny Gama – většina členů, spíše pasivní a přizpůsobiví, podléhají nebo se identifikují s vůdcem Omega – outsider, okrajová pozice, většinou je neoblíbený P – obětní beránek, symbolický představitel nepřátelské skupiny — —Postavení člověka ve skupině určujeme podle celkového přijímání nebo odmítání členy skupiny (sympatie-antipatie). —Vliv na posouzení může mít dimenze výkonnosti (např. pracovní výsledky, ochota ke spolupráci) a dimenze sociálně-emoční (zábavnost, osobní atraktivita). —Obvykle se jedná o osoby populární, oblíbené, trpěné, izolované, odmítané. — Sociogram —Sociometrická metoda (Moreno), jedná se o grafické znázornění vztahů v malé skupině (typicky se používá ve školní psychologii při posouzení vztahů ve třídě). — —Každý člen skupiny odpovídá na otázky, jasně formulované podle daného kritéria, např. „Kdyby jste se v malých skupinách připravovali na zkoušku, koho bys vybral do té své?“ nebo „Kterého spolužáka nebo spolužáky bys pozval k sobě domů na oslavu narozenin?“ — —Odpovědi si zapisuje na lísteček se svým jménem. Má neomezený počet odpovědí na otázky. Odpovědi se vyhodnocují anonymně. Sociogram 20231004_111700.jpg 20231004_112536.jpg Sociogram 20231004_111738.jpg 20231004_112000.jpg Použitá literatura —Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál. —Lovaš, L. (2019). Malé sociální skupiny. In Výrost, J., Slaměník, I. & Sollárová E. (Eds.): Sociální psychologie. Praha: Grada. —Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido. —Urban, L. (2002). Sociologie: Klíčová témata a pojmy. 2. vyd. Praha: Grada.