Materiál pro studenty – strategie podpory funkční gramotnosti Mezinárodní srovnávací šetření PISA - Programme for International Student Assessment - Program pro mezinárodní hodnocení žáků. Kdo se účastní testování V jakých oblastech (gramotnostech) testování probíhá? V jakém cyklu? Mezinárodní šetření PISA je největším světovým vzdělávacím výzkumem a organizuje je ……………………………….. V České republice za přípravu, realizaci a vyhodnocení šetření PISA odpovídá………………………………………………., poprvé proběhlo v roce………………….. Jaké je zaměření šetření PISA? https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5 %99en%c3%ad/Tabulka-PISA-I.png Vedle výše uvedených „tradičních“ gramotností se tvůrci PISA snaží každý cyklus šetření doplnit o tzv. inovativní doménu, např. nadpředmětové kompetence či postoje žáků vůči přírodovědě, digitální čtení, řešení problémů, finanční gramotnost. Test PISA Každý žák vypracovává dvouhodinový kognitivní test - zastoupeny úlohy s volbou odpovědi a úlohy s tvorbou odpovědi, Poslední hlavní šetření PISA 2022 se uskutečnilo na jaře roku 2022 a v České republice se jej zúčastnilo minimálně 8 000 žáků z více než 300 škol. Zveřejnění výsledků z hlavních testovaných domén ve formě národní a mezinárodní zprávy je plánováno na poslední čtvrtletí roku 2023 a v roce 2024 na něj naváží publikace s výsledky inovativní a volitelné domény. Informace o aktuálně probíhajícím cyklu jsou také případně na https://www.oecd.org/pisa/. Doporučení pro školy a učitele vyplývající ze šetření PISA PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study) Jaké je zaměření šetření PIRLS V jakém cyklu se testuje? Kdo testování zajišťuje? Jak je v šetření PIRLS chápána čtenářská gramotnost? Kdo se účastní testování Test PIRLS - jak si žáci dovedou poradit s vyhledáním informací, porozuměním, interpretací a posuzováním v různých typech textů a sledovat vývoj v této oblasti Realizace šetření PIRLS 2021 V rámci zapojení ČR do pátého cyklu šetření PIRLS proběhl na jaře roku 2021 hlavní sběr dat, do kterého bylo zapojeno 280 škol ze všech krajů České republiky. Na mezinárodní úrovni je do PIRLS 2021 zapojeno přes 50 států. Zjištění z PIRLS 2021 bylo zveřejněno v prosinci 2022. Nejlepšího výsledku ve čtenářské gramotnosti dosáhli žáci Singapuru (587). Za nimi následují žáci Irska (577) a Hongkongu (573). Většina vyspělých zemí dosáhla výsledku vyššího než 500 bodů. Průměrný výsledek českých žáků 4. ročníků ve čtenářských dovednostech dosahuje hodnoty 540 bodů a je nad průměrem škály PIRLS. Česká republika přitom zaostala za pěti členskými zeměmi EU, které se testování zúčastnily. Srovnatelného výsledku dosáhli žáci Švédska, Austrálie, Bulharska, Maďarska, Dánska, Norska a Itálie. Porovnání výsledků dívek a chlapců Výsledky v krajích Výběr textu Cílem šetření PIRLS je hodnotit úroveň čtenářské gramotnosti pomocí testu, který navodí zážitek co nejpodobnější tomu, co prožívají žáci mladšího školního věku v běžných čtenářských situacích. Typy otázek: Šetření TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) ČR se účastní od roku 1995. Jedná se rozsáhlou mezinárodní srovnávací studií, která ve čtyřletých cyklech zjišťuje úroveň vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodních vědách. Šetření TIMSS se zaměřuje na věkové kategorie devítiletých a třináctiletých žáků – ve většině zemí se jedná o žáky 4. a 8. ročníků povinné školní docházky. Kromě zkoumání výsledků žáků v matematice a v přírodovědě TIMSS shromažďuje od ředitelů škol, žáků, rodičů a učitelů bohatou škálu kontextových informací. V každé zemi je vybírán reprezentativní vzorek minimálně 4 000 žáků ze 150 až 225 škol. Šetření TALIS - (Teaching and Learning International Survey) https://www.csicr.cz/getmedia/7783eaf3-586b-4d40-98b2-96d5e64e5368/OECD_TEXT_20cm.png.aspx?width=19 4&height=60 Zaměření šetření TALIS - mezinárodní šetření o vyučování a učení TALIS je dalším významným projektem OECD v oblasti vzdělávání a specifickým šetřením orientovaným na učitele a ředitele škol. Cyklus tohoto šetření byl pětiletý (2008, 2013, 2018) a posunul se na šestiletý (2024). V České republice odpovídá za přípravu, realizaci a vyhodnocování tohoto šetření Česká školní inspekce. - je sledováno školní prostředí, kde probíhá vyučování - podmínky, ve kterých učitelé a ředitelé pracují - slouží jako podklad ke zlepšení podmínek pro učitele, zvýšení jejich spokojenosti - probíhá formou elektronického dotazování - dva dotazníky – pro ředitele školy a pro učitele. Kdo se účastní? Kdy se uskuteční šetření TALIS?