Zadání seminárního úkolu Vyberte vhodný text Čítanka Jiná literatura Pohádka Příběh…. Mělo by být vhodné pro věk 1.stupně – 3. – 5. ročník Text Úryvek z literárního textu  minimálně 175 slov  velikost písma 12  typ písma Arial  řádkování 1,5  Pod text uveďte zdroj (autora, název díla, ...) Základní text Byl jednou jeden chlapeček, který při jídla mlaskal tak, že ho bylo slyšet v celém domě. Jeho starostliví rodiče z toho byli celí nešťastní. Navštívili mnoho lékařů, radili se s mnoha mudrci, vyzkoušeli různé léky, avšak nic nepomáhalo. Chlapeček při jídle mlaskal dál a utrpení rodičů zvyšovali i sousedé, kteří dávali najevo svou nespokojenost hlasitým boucháním na stěnu jejich bytu. Nejhorší to bylo v neděli: chlapec při obědě mlaskal třikrát hlasitěji, než ve všední dny a sousedé chodili zvonit u dveří, nebo vykřikovali na chodbě různé urážky. Text v jiném typu písma Byl jednou jeden chlapeček, který při jídla mlaskal tak, že ho bylo slyšet v celém domě. Jeho starostliví rodiče z toho byli celí nešťastní. Navštívili mnoho lékařů, radili se s mnoha mudrci, vyzkoušeli různé léky, avšak nic nepomáhalo. Chlapeček při jídle mlaskal dál a utrpení rodičů zvyšovali i sousedé, kteří dávali najevo svou nespokojenost hlasitým boucháním na stěnu jejich bytu. Nejhorší to bylo v neděli: chlapec při obědě mlaskal třikrát hlasitěji, než ve všední dny a sousedé chodili zvonit u dveří, nebo vykřikovali na chodbě různé urážky. Doplň slova Byl jednou jeden ___________, který při jídla mlaskal tak, že ho bylo slyšet v __________ domě. Jeho starostliví rodiče z toho byli celí nešťastní. Navštívili mnoho _________, radili se s mnoha mudrci, vyzkoušeli ___________ léky, avšak nic nepomáhalo. Chlapeček při __________ mlaskal dál a utrpení rodičů zvyšovali i sousedé, kteří dávali najevo svou nespokojenost hlasitým ____________ na stěnu jejich bytu. Nejhorší to bylo v ______________: chlapec při obědě mlaskal třikrát hlasitěji, než ve všední dny a sousedé chodili zvonit u __________, nebo vykřikovali na chodbě různé urážky. Sloupce obtížných slov z textu chlapeček navštívili utrpení mlaskal mudrci zvyšovali starostliví vyzkoušeli nespokojenost nešťastní nepomáhalo boucháním Vytvořte k textu 5 otázek Otevřené otázky – těžší úroveň např. o kom vypráví příběh? Uzavřené otázky – jednodušší úroveň např. příběh vypráví: a) o dívce b) o pejskovi c) o chlapci Zadejte k základnímu textu 5 úkolů Příklad: 1. Hledej vetřelce: Byl jednou jeden chlapeček pes, který při jídla mlaskal tak, že ho bylo slyšet v celém domě. Jeho starostliví kočka rodiče z toho byli celí nešťastní. Navštívili mnoho lékařů, radili se s mnoha mudrci, vyzkoušeli různé léky, avšak nic nepomáhalo. Chlapeček ryba při jídle mlaskal dál a utrpení rodičů zvyšovali i sousedé, kteří dávali najevo svou nespokojenost hlasitým boucháním na stěnu jejich bytu. Nejhorší to bylo v neděli: chlapec při obědě slon mlaskal třikrát hlasitěji, než myš ve všední dny a sousedé chodili zvonit u dveří, nebo vykřikovali na chodbě různé urážky. Vypiš je na řádek: pes, kočka, ryba, slon, myš Jsou to:……………………………. (zvířata) 2. Vyhledávej slova podle pokynů (aspoň 10 slov): 2. řádek, 5.slovo (domě) 5. řádek 1. slovo (chlapeček) ……………………………………………… 3. Vypiš slova, která mají: 1 slabiku (byl, pes, při) 2 slabiky (jeden, mlaskal, slyšet) 3 slabiky (chlapeček, rodiče, nejhorší) 4 slabiky (starostliví, vyzkoušeli, zvyšovali) 5 slabik (nepomáhalo, vykřikovali) Ke každému řádku najdi (3…) slova. 4. Přepiš druhou větu z textu: __________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ 5. Napiš, jak by se mohl jmenovat: chlapec _________________ maminka _________________ tatínek _________________ soused _________________ sousedka _________________ 6. Seřaď jména podle abecedy _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ 7. Sestav větu ze slov z byli rodiče starostliví celí nešťastní. toho Jeho Řešení: Vypracované otázky k samostatné kontrole. Text upravený – pro žáky s obtížemi ve čtení Jeden chlapeček při jídle velmi mlaskal. Rodiče byli nešťastní. Radili se s lékaři. Vyzkoušeli různé léky. Nic nepomáhalo. Chlapeček mlaskal a sousedé bouchali na stěnu jejich bytu. Nejvíce mlaskal v neděli. Sousedé zvonili u dveří. Vykřikovali na chodbě různé urážky. Jeden chlapeček při jídle velmi mlaskal. Rodiče byli nešťastní. Radili se s lékaři. Vyzkoušeli různé léky. Nic nepomáhalo. Chlapeček mlaskal a sousedé bouchali na stěnu jejich bytu. Nejvíce mlaskal v neděli. Sousedé zvonili u dveří. Vykřikovali na chodbě různé urážky. Jeden __________ při jídle velmi mlaskal. Rodiče ___________ nešťastní. Radili se s ___________. Vyzkoušeli různé _________. Nic nepomáhalo. Chlapeček ___________ a sousedé bouchali na stěnu jejich __________. Nejvíce mlaskal v ___________. Sousedé zvonili u ________. Vykřikovali na _________ různé urážky. Vytvořte k textu 5 otázek Uzavřené otázky – jednodušší úroveň např. příběh vypráví: a) o dívce b) o pejskovi c) o chlapci Vytvořte k textu 3 úkoly s jednoduchým zadáním Z vašich pracovních listů vznikne sborník, který budete mít k dispozici.