Patopsychologie 2

Psychologie lidí s postižením, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení

Postižení x handicap
•„ZP lze vymezit jako ztrátu nebo poškození určitého orgánového systému, v jeho důsledku dojde k narušení dané funkce“ (Vágnerová, 2014)  ( a co PECH, PAS atd.?)
•handicap – znevýhodnění, ke kterému dochází v důsledku postižení
oprimární – představuje omezení předpokladů k rozvoji daných funkcí (např. zrakové či sluchové vnímání)
osekundární – nejčastěji důsledek psychosociálních faktorů – záleží na tom, jak jedinec zvládne primární postižení, jak se s ním vyrovná, jak se k němu chová prostředí
•příčiny vzniku ZP – můžou se podílet genetické dispozice, ale i vlivy vnějšího prostředí
•vrozené (geneticky podmíněné) – ovlivňují ve větší míře vývoj dítěte, není pro dítě tak traumatizující, nezažilo jiný stav, v období dospívání si začíná uvědomovat svoji odlišnost a její nevýhody
získané (kongenitálně získané) – představuje větší psychické trauma, jedná se o obrovský zásah do života, uvědomuje si svoji ztrátu, má problém se s tím vyrovnat, má však také výhodu dřívějších zkušeností

Postoje ze strany společnosti
•bývá hodnocen jako člověk, který není odpovědný za svou nemoc
•má ze strany společnosti úlevy a privilegia
•pro zlepšení jeho zdrav. Stavu má udělat vše, co je v jeho silách jako pacient pokud nebude spolupracovat, společnost mu tato privilegia odejme
•změna zevnějšku, postoj je ovlivněn řadou faktorů, o kterých nerozhoduje, ve společnosti panuje řada předsudků
•významnou oporou je vlastní rodina pacienta, emocionální podpora, vyžaduje změny v provozu rodiny – ukazatel toho, že člověk je křehký a toto riziko může postihnout kohokoliv z nás
•závažná choroba může sloužit k posílení nebo k rozpadu rodinné soudržnosti, péče a kontakt s nemocným je velmi náročný a vyčerpávající

Vliv somatické poruchy na psychiku jedince
•Psychické zátěže mohou být příčinou fyzických nemocí, vlivy působí změnu emočního prožívání, déle trvající psychické zátěže – mohou vyvolávat či zhoršovat fyzické onemocnění
•Bio – psycho – sociální model příčin
•Biologické příčiny – aktuální tělesné stav (genetické předpoklady), v průběhu života dochází k proměně- nemoci, úrazy, životní styl
•Psychologické příčiny – typ osobnosti, typ temperamentu, souvislost odolnosti vůči zátěži, spoje a hodnocení životních situací, často lidé, jejichž emoční chování není výrazné, alexitimie – tzv. emoční analfabetismus, snížená orientace u jedince, méně adekvátně reaguje. Nebezpečné jsou takové emoce, které nemůže člověk projevit a reagovat. Důležité je i přijímání zátěžových emocí. Příčina- vnitřní konflikt – konflikt mezi dvěma skupinami hodnot, dlouhotrvající, často jako únik z dané situace, únik z aktuální a vyostřené situace, s nástupem tělesných obtíží se mu psychicky uleví.
•Sociální příčiny – rozmanitá role a funkce (škola, rodina, partnerské vztahy a vztahy na pracovišti)

Vrozené a raně získané postižení
•rodiče, rodina změní pohled na dítě, mohou mít dojem, že není třeba dále rozvíjet x přehnaná stimulace a péče = nedokáže si vybrat potřebné
•narušený rozvoj kognitivních procesů, percepce se vyvíjí odlišně
•vyvíjí se odlišně celá osobnost – závisí na tom, jak rodiče dítě přijmou, na styku výchovy, stimulaci, možnostech kontaktu s prostředím.
•s narozením postiženého dítěte získává rodina novou sociální identitu, sebepojetí každého člena je změněno (rodiče ztrácí roli rodičů zdravého dítěte, mohou hledat vinu u sebe)
•postoje rodičů postiženého dítěte -  mají tendenci směřovat k extrému – přehnané protěžování x nevšímavost, odmítání

Rodina s dítětem s postižením
•Fáze vyrovnání se s postižením dítěte
•fáze šoku a popření – může jí předcházet fáze nejistoty, kdy tuší, že něco není v pořádku, ale není to pojmenováno
•fáze bezmocnosti – nevědí, co mají dělat, kde hledat pomoc. Objevují se také pocity viny (obviňování rodičů, lékařů…)
•fáze postupného vyrovnávání a adaptace – zajímají se o podstatu postižení, prognózu; objevuje se úzkost, deprese, strach, hněv
•fáze smlouvání – je přechodným obdobím, rodiče akceptují postižení, ale mají tendenci získat alespoň malé zlepšení, když už není možné, aby se zcela uzdravilo
•fáze realistického postoje – rodiče začnou dítě brát takové jaké je – ano?  Z hlediska časového trvá dlouho, než se do této fáze dostanou, často se tak ani nestane


Sourozenci
•Narození postiženého dítěte je zátěžovou situací také pro zdravé sourozence
•Může dojít k tomu, že rodina se plně věnuje postiženému dítěti a odhlíží od potřeb zdravého sourozence. Mohou u něj vzniknout pocity osobní nejistoty až méněcennost (např. se cítí vinen, že je zdravý). Dítě vnímá, že rodiče postiženému dítěti mnohé odpustí, rodiče ho někdy také zapojují do péče o sourozence – může překračovat jeho osobní zralost, utváření si ambivalentní vztah k postiženému sourozenci.
•V centru pozornosti je zdravé dítě, odhlíží se od postiženého dítěte – tím může docházet zbytečně k většímu narušení vývoje. Zdravé dítě dostává roli zachránce rodiny, jsou na něj kladeny vysoké nároky, je neerotizováno.

Vývoj dítěte s vrozeným postižením
•Kojenec- základní potřeby bezpečí, jistoty = dítě není dostatečně přijímáno, rodiče k němu mají jiný vztah, důležitý v tomto období je zejména tělesný kontakt, kterým se mohou rodiče vyhýbat, pokud se jedná o viditelné postižení
•Batole - první emancipace a osamostatňování – odpoutání od matky, mobilita = u postižených dětí k tomuto nedochází, je narušen také vývoj řeči., dítě v tomto věku začíná být nápadné = definitivní potvrzení postižení
•Nástup povinné školní docházky - slouží jako potvrzení normality = často proto vyžadují integraci do běžné školy
•Speciální škola – odborníci, dítě se setkává s podobnými vrstevníky
•Běžná škola – rizika, že dítě tuto situaci nezvládne po psychologické stránce; dochází ke konfrontaci s většinovou společností; učitel může dítě posuzovat méně přísně, což má vliv na vztahy se spolužáky; často dochází k tomu, že dítě je trpěno, je na okraji třídní skupiny
•Dospívání – uvědomování si omezení v různých oblastech života, zvýšená kritičnost i sebekritičnost; období druhé emancipace – větší význam mají vrstevnické skupiny, nachází si partnera; MP jsou často spokojení v rodině, kde se orientují, ostatní postižení mají situaci ztíženou = problém přijetí do skupiny; důležité je, aby se jedinec zařadil v rámci profesní orientace, předprofesní přípravy a nalezení zaměstnání = zvýšení sebedůvěry, sebevědomí

Získané postižení
•Později vzniklé postižení přestavuje silné emoční trauma a silný zásah do emancipačního vývoje jedince. 
•Fáze vyrovnání se získaným postižením dítěte:
•fáze latence – jedinec nebývá informován, co se děje, pořádně ani situaci nevnímá
•fáze pochopení – léčba nikam nevede, začíná si uvědomovat, že se pravděpodobně neuzdraví – šok, časté popírán.
•fáze protestu a smlouvání – odmítá vše, co je jiné než v předchozím životě = nechce se léčit, rehabilitovat aj., odmítá kontakt s lidmi, nechce žít
•fáze postupného vyrovnání – je nutné obnovovat určité funkce, schopnosti sebeobslužných činností, významné je, pokud se podaří zachovat profesní roli
•rodiče mohou v tomto jedinci vidět znovu dítě, přehnaně o něj pečovat, směřovat ho k pasivitě
•ve vrstevnické skupině vznikají problémy – změny hodnotové orientace a potřeb; změny v chování ke zdravým
•u jedince s postižením, které je dědičné, může být touha po jejich rodičovské roli tak velká, že nehledí na riziko postižení dítěte


Zajímavé odkazy
Chrastilová, G., Mrowetz, M. (2012,2023). Jak se vyrovnat s postižením dítěte. Šance dětem. online

https://sancedetem.cz/jak-se-vyrovnat-s-postizenim-ditete


Prezentace

Vliv postižení na psychiku jedince a jeho okolí