Patopsychologie 2
Psychologie lidí s postižením, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení
Postižení x
handicap
•„ZP lze vymezit jako ztrátu nebo
poškození určitého orgánového systému, v jeho důsledku dojde
k narušení dané funkce“ (Vágnerová, 2014)
( a co PECH, PAS atd.?)
•handicap – znevýhodnění, ke kterému
dochází v důsledku postižení
oprimární – představuje omezení
předpokladů k rozvoji daných funkcí (např. zrakové či sluchové vnímání)
osekundární – nejčastěji důsledek
psychosociálních faktorů – záleží na tom, jak jedinec zvládne primární
postižení, jak se s ním vyrovná, jak se k němu chová prostředí
•příčiny vzniku ZP – můžou se
podílet genetické dispozice, ale i vlivy vnějšího prostředí
•vrozené
(geneticky podmíněné) – ovlivňují ve větší míře vývoj dítěte, není pro dítě tak
traumatizující, nezažilo jiný stav, v období dospívání si začíná
uvědomovat svoji odlišnost a její nevýhody
•získané
(kongenitálně získané) – představuje větší psychické trauma, jedná se o
obrovský zásah do života, uvědomuje si svoji ztrátu, má problém se s tím
vyrovnat, má však také výhodu dřívějších zkušeností
Postoje ze strany společnosti
•bývá hodnocen jako člověk, který
není odpovědný za svou nemoc
•má ze strany společnosti úlevy a
privilegia
•pro zlepšení jeho zdrav. Stavu má
udělat vše, co je v jeho silách jako pacient pokud nebude spolupracovat,
společnost mu tato privilegia odejme
•změna zevnějšku, postoj je ovlivněn
řadou faktorů, o kterých nerozhoduje, ve společnosti panuje řada předsudků
•významnou oporou je vlastní rodina
pacienta, emocionální podpora, vyžaduje změny v provozu rodiny – ukazatel
toho, že člověk je křehký a toto riziko může postihnout kohokoliv z nás
•závažná choroba může sloužit
k posílení nebo k rozpadu rodinné soudržnosti, péče a kontakt
s nemocným je velmi náročný a vyčerpávající
Vliv somatické poruchy na psychiku
jedince
•Psychické zátěže mohou být příčinou
fyzických nemocí, vlivy působí změnu emočního prožívání, déle trvající
psychické zátěže – mohou vyvolávat či zhoršovat fyzické onemocnění
•Bio – psycho – sociální model
příčin
•Biologické příčiny – aktuální
tělesné stav (genetické předpoklady), v průběhu života dochází
k proměně- nemoci, úrazy, životní styl
•Psychologické příčiny – typ
osobnosti, typ temperamentu, souvislost odolnosti vůči zátěži, spoje a
hodnocení životních situací, často lidé, jejichž emoční chování není výrazné, alexitimie
– tzv. emoční analfabetismus, snížená orientace u jedince, méně adekvátně
reaguje. Nebezpečné jsou takové emoce, které nemůže člověk projevit a reagovat.
Důležité je i přijímání zátěžových emocí. Příčina- vnitřní konflikt – konflikt
mezi dvěma skupinami hodnot, dlouhotrvající, často jako únik z dané
situace, únik z aktuální a vyostřené situace, s nástupem tělesných
obtíží se mu psychicky uleví.
•Sociální příčiny – rozmanitá role a
funkce (škola, rodina, partnerské vztahy a vztahy na pracovišti)
Vrozené a raně získané postižení
•rodiče, rodina změní pohled na
dítě, mohou mít dojem, že není třeba dále rozvíjet x přehnaná stimulace a péče
= nedokáže si vybrat potřebné
•narušený rozvoj kognitivních
procesů, percepce se vyvíjí odlišně
•vyvíjí se odlišně celá osobnost –
závisí na tom, jak rodiče dítě přijmou, na styku výchovy, stimulaci, možnostech
kontaktu s prostředím.
•s narozením postiženého dítěte
získává rodina novou sociální identitu, sebepojetí každého člena je změněno
(rodiče ztrácí roli rodičů zdravého dítěte, mohou hledat vinu u sebe)
•postoje rodičů postiženého dítěte
- mají tendenci směřovat k extrému
– přehnané protěžování x nevšímavost, odmítání
Rodina s dítětem s postižením
•Fáze vyrovnání se s postižením
dítěte
•fáze
šoku a popření – může jí předcházet fáze
nejistoty, kdy tuší, že něco není v pořádku, ale není to pojmenováno
•fáze
bezmocnosti – nevědí, co mají dělat, kde hledat
pomoc. Objevují se také pocity viny (obviňování rodičů, lékařů…)
•fáze
postupného vyrovnávání a adaptace – zajímají se o podstatu postižení,
prognózu;
objevuje
se úzkost, deprese, strach, hněv
•fáze
smlouvání –
je přechodným obdobím, rodiče akceptují postižení, ale mají tendenci získat
alespoň malé zlepšení, když už není možné, aby se zcela uzdravilo
•fáze
realistického postoje – rodiče začnou dítě brát takové
jaké je – ano? Z hlediska časového
trvá dlouho, než se do této fáze dostanou, často se tak ani nestane
Sourozenci
•Narození postiženého dítěte je
zátěžovou situací také pro zdravé sourozence
•Může dojít k tomu, že rodina
se plně věnuje postiženému dítěti a odhlíží od potřeb zdravého sourozence.
Mohou u něj vzniknout pocity osobní nejistoty až méněcennost (např. se cítí
vinen, že je zdravý). Dítě vnímá, že rodiče postiženému dítěti mnohé odpustí,
rodiče ho někdy také zapojují do péče o sourozence – může překračovat jeho
osobní zralost, utváření si ambivalentní vztah k postiženému sourozenci.
•V centru pozornosti je zdravé
dítě, odhlíží se od postiženého dítěte – tím může docházet zbytečně
k většímu narušení vývoje. Zdravé dítě dostává roli zachránce rodiny, jsou
na něj kladeny vysoké nároky, je neerotizováno.
Vývoj dítěte s vrozeným
postižením
•Kojenec- základní potřeby bezpečí,
jistoty = dítě není dostatečně přijímáno, rodiče k němu mají jiný vztah,
důležitý v tomto období je zejména tělesný kontakt, kterým se mohou rodiče
vyhýbat, pokud se jedná o viditelné postižení
•Batole - první emancipace a
osamostatňování – odpoutání od matky, mobilita = u postižených dětí
k tomuto nedochází, je narušen také vývoj řeči., dítě v tomto věku
začíná být nápadné = definitivní potvrzení postižení
•Nástup povinné školní docházky -
slouží jako potvrzení normality = často proto vyžadují integraci do běžné školy
•Speciální škola – odborníci, dítě
se setkává s podobnými vrstevníky
•Běžná škola – rizika, že dítě tuto
situaci nezvládne po psychologické stránce; dochází ke konfrontaci
s většinovou společností; učitel může dítě posuzovat méně přísně, což má
vliv na vztahy se spolužáky; často dochází k tomu, že dítě je trpěno, je
na okraji třídní skupiny
•Dospívání – uvědomování si omezení
v různých oblastech života, zvýšená kritičnost i sebekritičnost; období
druhé emancipace – větší význam mají vrstevnické skupiny, nachází si partnera;
MP jsou často spokojení v rodině, kde se orientují, ostatní postižení mají
situaci ztíženou = problém přijetí do skupiny; důležité je, aby se jedinec
zařadil v rámci profesní orientace, předprofesní
přípravy a nalezení zaměstnání = zvýšení sebedůvěry, sebevědomí
Získané postižení
•Později vzniklé postižení přestavuje silné emoční trauma a silný zásah do emancipačního vývoje jedince.
•Fáze vyrovnání se získaným postižením dítěte:
•fáze latence – jedinec nebývá informován, co se děje, pořádně ani situaci nevnímá
•fáze pochopení – léčba nikam nevede, začíná si uvědomovat, že se pravděpodobně neuzdraví – šok, časté popírán.
•fáze protestu a smlouvání – odmítá vše, co je jiné než v předchozím životě = nechce se léčit, rehabilitovat aj., odmítá kontakt s lidmi, nechce žít
•fáze postupného vyrovnání – je nutné obnovovat určité funkce, schopnosti sebeobslužných činností, významné je, pokud se podaří zachovat profesní roli
•rodiče mohou v tomto jedinci vidět znovu dítě, přehnaně o něj pečovat, směřovat ho k pasivitě
•ve vrstevnické skupině vznikají problémy – změny hodnotové orientace a potřeb; změny v chování ke zdravým
•u jedince s postižením, které je dědičné, může být touha po jejich rodičovské roli tak velká, že nehledí na riziko postižení dítěte
Zajímavé odkazy
Chrastilová, G., Mrowetz, M. (2012,2023). Jak se vyrovnat s postižením dítěte. Šance dětem. online
https://sancedetem.cz/jak-se-vyrovnat-s-postizenim-ditete
Prezentace
Vliv postižení na psychiku jedince a jeho okolí