Patopsychologie 2

Problematika odlišného životního stylu a odlišnosti od sociálních norem společnosti - poruchy chování a emocí

Poruchy emocí a chování v dětství 

Definice poruchy chování (podle Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, 1992)

Pojem porucha emocí nebo chování (PECH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka

• Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem
• Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností

Současně je toto postižení

Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí

Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou
Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu
Může koexistovat i s jiným postižením


Zahrnuje

 Děti a mladistvé se schizofrenií, emocionálními poruchami, úzkostnými poruchami
Jinými trvalými poruchami chování a jeho ovládání, jestliže mají celkový nebo částečný nepříznivý vliv na školní výkon

dotyčný jedinec nerespektuje společenské normy, když je po mentální stránce zralý

může mít jiné normy a/nebo ty normy chápe, ale není schopen je dodržovat

Různé klasifikace, různé úhly pohledu, akcent na na vzdělávání a funkčnost – medicínská MKN10, školská 


charakteristik poruch chování podle Bowera

1) Neschopnost učit se

2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy

3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách

4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese

5) Tendence vyvolávat somatické symptomy


Porucha chování a emocí jako výsledek působení více faktorů



Projevy PECH

  • agrese k lidem a zvířatům (např. šikana, vyhrožování, fyzická agrese a hrubost)
  • destrukce majetku a vlastnictví (ničení cizího majetku);
  • nepoctivost, účelové chování, lhaní (krádeže);
  • vážné i násilné porušování pravidel (útěky z domova, časté záškoláctví);
  • významné narušení školního a pracovního fungování


Poruchy chování dle MKN 10 (podle Theiner, 2007)
  • porucha chování ve vztahu k rodině;
    • splňuje všechna kritéria poruch chování, ale ty jsou víceméně omezeny na domácí prostředí a zaměřené vůči členům rodiny;
  • nesocializovaná porucha chování;
    • všechny příznaky poruch chování a navíc špatné zapojení jedince mezi své vrstevníky;
  • socializovaná porucha chování;
    • všechny příznaky poruch chování, ale jedinec je schopen navazovat trvalé přátelství s vrstevníky;
  • porucha opozičního vzdoru;
    • vzdorovité, neposlušné a provokativní chování, typické pro děti ve věku 6–10 let; nevskytují se vážnější antisociální a agresivní činy