Problematika odlišného životního stylu a odlišnosti od sociálních norem společnosti - poruchy chování a emocí
Poruchy emocí a chování v dětství
Pojem porucha emocí nebo chování (PECH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka
Současně je toto postižení
•Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí
Zahrnuje
dotyčný jedinec nerespektuje společenské normy, když je po mentální stránce zralý
může mít jiné normy a/nebo ty normy chápe, ale není schopen je dodržovat
Různé klasifikace, různé úhly pohledu, akcent na na vzdělávání a funkčnost – medicínská MKN10, školská
5 charakteristik poruch chování podle Bowera
1) Neschopnost učit se
2) Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy
3) Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách
4) Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese
5) Tendence vyvolávat somatické symptomy
Porucha chování a emocí jako výsledek působení více faktorů
Projevy PECH
- agrese k lidem a zvířatům (např. šikana, vyhrožování, fyzická agrese a hrubost)
- destrukce majetku a vlastnictví (ničení cizího majetku);
- nepoctivost, účelové chování, lhaní (krádeže);
- vážné i násilné porušování pravidel (útěky z domova, časté záškoláctví);
- významné narušení školního a pracovního fungování
Poruchy chování dle MKN 10 (podle Theiner, 2007)
- porucha chování ve vztahu k rodině;
- splňuje všechna kritéria poruch chování, ale ty jsou víceméně omezeny na domácí prostředí a zaměřené vůči členům rodiny;
- nesocializovaná porucha chování;
- všechny příznaky poruch chování a navíc špatné zapojení jedince mezi své vrstevníky;
- socializovaná porucha chování;
- všechny příznaky poruch chování, ale jedinec je schopen navazovat trvalé přátelství s vrstevníky;
- porucha opozičního vzdoru;
- vzdorovité, neposlušné a provokativní chování, typické pro děti ve věku 6–10 let; nevskytují se vážnější antisociální a agresivní činy