Epilepsie, mozková obrna
Epilepsie
• je
chronické postižení mozkové tkáně, které se projevuje opakovanými záchvaty
různého charakteru, spojenými se změnou v oblasti prožívání, uvažování a
chování, motorickými projevy a často i s poruchami vědomí.
• Příčiny:
bývají multifaktorové, genetická dispozice, následek poškození mozku
• Idiopatické
– příčina není přesně známá, dědičně podmíněná neuronální abnormalita, ložisko
nebývá lokalizováno
• Symptomatické
– příčina je známa (následek nádoru, traumatu), ložisko je lokalizováno, tato
forma bývá závažnější
Typy epileptických záchvatů
Parciální záchvaty (částečné) – přesné ohraničení
části mozku, jako následek úrazu se vytvoří epileptické ložisko a odtud se
šíří, podle tohoto místa to mou být motorické, senzomotorické, pachové poruchy
– nejsou provázeny celkovým bezvědomím
Generalizované záchvaty - v průběhu záchvatu
dochází k bilaterálnímu (oboustrannému) porušení korových funkcí – porucha
vědomí,
• absence
– krátkodobý výpadek vědomí (20-30 vteřin) – časté přes den u děti (i
vícekrát), nevidí, neslyší, nereaguje, někdy mohou být součástí záškuby svalů,
mohou ucházet pozornosti okolí – hodnotí dítě jako ponořené do svého světa
• tonicko-klonické
záchvaty – dříve Grand Mal, dochází ke ztrátě vědomí, k pádu, typické
křeče, dochází k uvolnění svěračů, nebezpeční zapadnutí jazyka, někdy může
přecházet aura – senzorické pocity, dojmy a vjemy, nepamatuje si záchvat, je
slabý a malátný
• akinetické
– v dětském věku, spojené s krátkou úplnou ztrátou vědomí a svalového
tonu -) dítě padá
• příznaky
záchvatu lez pozorovat někdy až 2 dny předem – neklid a nepozornost
• záchvat
přestavuje náhlé, prudké zatížení nervové soustavy nemocného, reakcí na záchvat
je únava, vyčerpanost, ospalost či amnézie, psychomotorické záchvaty -)
dezorientace, vnímání může být narušeno, iluze i halucinace
Změny v oblasti psychiky u epilepsie
• Aktivační
úroveň – pomalejší (závislé na době vzniku)
• Sekundární
důsledky – nutnost užívání antileptik (léky stanovuje neurolog, musí brát
přesné dávky, postupem času se mohou léky snižovat pokud záchvaty ubývají, léky
musí být přesně vyváženy) pomalejší myšlení, zvýšená dráždivost, snížená
kvalita pozornosti
• V oblasti
psychiky nacházíme řadu typických příznaků
• výkyvy
v oblasti emičního prožívání, prožitek viny, myšlení je bez MR
• je
chorobou stigmatizující, snížené sebehodnocení,
• mohou
být i poruchy řeči /pokud je porucha v oblasti sluchu/, poruchy učení,
apatie, pasitivita, útlum
• frustační
tolerance je snížená – zda pacient dodržuje léčbu a zda je jeho stav závažný
• Děti
nevyčleňovat z kolektivu – někdy vyřazují dospělí v důsledku vlastních
obav – např. učitel a škola v přírodě
Mozková obrna
• neurovývojová
porucha, postižení mozku v raným stádiích vývoje, hybná porucha,
v důsledku postižení mozku – pre,peri, postnatální, narušení a další vývoj
mozku
• je
neprogresivní postižení motorického vývoje vzniklé na podkladě poškození nebo
dysfunkce mozku v rané fázi jeho vývoje (nedonošenost, asfyxie –
nedostatečné okysličení)
základní formy MO
• spatická
– zvýšené svalové napětí, narušena orofatická oblast, dysatrie
• dyparetická
– postižení dolních končetin
• hemiparetická
– jednostranné poškození horní a dolní končetiny
• kvarduparetická
– postihuje horní i dolní končetiny
• diskyneticko-
disparetická – vzácnější, nebývá kombinována s MR, často příčinou výrazná
poporodní žloutenka, projevuje se mimovolními, pomalými a kroutivými nebo
záškubovitými pohyby různých svalových skupin
• ataktická
(mozečková) forma – postihuje především pohybovou koordinaci, problémy
s udržením rovnováhy, častá kombinace s MR
• hypotonický
syndrom – svalový tonus bývá snížen, čím déle hypotonická fáze trvá, tím
závažnější postižení lze očekávat, formuje se konečný obraz MR
• nutnost
znalosti přesné diagnostiky dítěte a podle není stanovení práce s dítětem
Důsledky MO
• Nápadnost
emočních projevů
• Narušení
rozvoje rozumových schopností
• Deprivace
v oblasti stimulace, učení a sociální zkušenosti
• Poruchy
pozornosti, paměti a poruchy učení
• Časté bývají poruchy řeči (artikulace)
• Větší
dráždivost, méně adekvátní reakce, sklon k afektivním výbuchům, poznávací
schopnosti, nedostatek stimulace se může projevit rozumových schopností, může
trpět určitým druhem deprivace, poruchy fonematické sluchu, dopad na edukaci
dítěte ve škole, problémy v oblasti koncentrace, pozornosti, přesouvání
pozornosti, snížená úroveň paměti, dysatrie – porucha hybnosti – orofaciální
oblast, zvýšená salivace – první signály.
• U
spastických forem – narušené formy dýchání – špatný mluvený projev, dítě lépe
chápe, ale působí horší než je kvůli mluvenému projevu, nedostatečná sociální
zkušenost