Mechanismus vývoje
psychických poruch
•Psychický vývoj - standardní i abnormální
- proces
postupné proměny jednotlivých psychických funkcí i celé osobnosti
-
průběh závisí na individuálně specifické interakci vrozených dispozic a
komplexu působení různých vlivů prostředí – multifaktoriální
• vývojové etapy – bez posloupnosti
nedochází k vývoji jedince – např. vývoj motoriky – hrubá a pak jemná
•důležitým faktorem je zrání
jedince, ale také jeho učení – vývoj je kvalitativní i
kvantitativní změna
Bio-psycho-sociálně-spirituálního model zdraví (WHO, ICF ,2001)
Prenatální vlivy
•tzv. faktory teratogenní - míra
účinku je závislá v jakém období těhotenství působí a v jaké míře a
jak dlouho (nejhorší do 3 měsíce), důležité je jak se dispozičně matka dokáže
s těmito negativně působícími vlivy vyrovnat
•přenáší se mateřským organismem na
plod, kritické jsou první tři měsíce těhotenství (v tomto období se
vytvářejí důležité orgány, v tomto období jsou vlivy často neslučitelné se
životem, biologické vlivy- choroby matky, chronická onemocnění, chemické vlivy
- drogy, chemikálie, fyzikální vlivy- úrazy nebo radiace)
Dědičnost
•normální psychické vlastnosti se
dědí polygenním způsobem – podílí se větší počet genů, které nesou stejnou
informaci, jednotlivě by byly izolovány
Příčiny
dědičnosti poruch psychických vlastností (typy):
•Porucha počtu/struktury chromozomů
(chromozomální aberace)
o příčina závažnějších poruch, mnohdy
nejsou slučitelné se životem
o dochází často v raném
těhotenství k samovolným potratům
o Např. trizomie
21 chromozomu – Downův sy
•Porucha funkce jednoho genového
páru
o mutace v určité oblasti genu,
která pak mění i jeho funkci
o např. mnohá zraková
a sluchová postižení; dystrofie – degenerativní svalové onemocnění
•Polygenní porucha – je vázán na
společný účinek většího, přesně neurčeného počtu genů
•důležitá závislost na biochemických
změnách v mozku
Postnatální vlivy
•komplex biopsychosociálních faktorů
•působí přímo nebo nepřímo
(somatická nemoc / postižení)
•sociální vlivy
•primární je rodina,
měla by plnit určité funkce ve vztahu k dítěti, měla by být zdrojem
jistoty, poznává sociální role, rodina dítě vychovává, stimuluje, vytváří
hodnotové stupně, ze začátku nekriticky přijímá informace z rodiny /model
chování/, postavení dítě v celém rodinném systému, rodina ovlivňuje i
v dospělém prostředí (domácí násilí, rozpad rodiny atd.)
•vrstevníci
–
dítě se začíná zapojovat do vrstevnických skupin – nejvýraznější zapojení
v dospívání, budování identity mimo rodinu, jsou důležité i v dospělosti
(pracoviště, zájmové aktivity, přátelské vztahy – slouží jako opora
v případě nouze a problémů)
•klíčovou roli má škola
(dítě je hodnoceno z hlediska výkonu a vystupování)
•v pozdějším věku i pracovní
prostředí
•společnost
jako taková – významná je lokalita, kde člověk
žije (sídliště, menší město, venkov), mediální prezentace určitých
společenských jevů, důležité je dosažené vzdělání (sebeprosazení), člověk během
života sbírá různé zkušenosti (zátěžové situace – stimulují i motivují, ale
mohou mít i blokační charakter – mohou být spouštěčem nějakého projevu)
Deprivace
•stav, kdy dlouhodobě a nedostatečně
a nepřiměřeně není uspokojována objektivní potřeba (psychická, biologická
potřeba), důležité je časové období, kdy se člověk s deprivační situací
setká
•deprivace biologické potřeby –
nedostatek jídla (extremní),
nedostatek spánku nedostatek tekutin (dlouhodobě- může být za následek smrt),
sexu
•stimulační deprivace (podnětová) –
nedostatek podnětů ze svého okolí, nejsou variabilní a v žádoucím množství –
nedostatečný rozvoj osobnosti – dítě se nedostatečně se rozvíjí (jeví se jako
dítě mladší či dítě s MP/MR)
•kognitivní deprivace – pokud
jedinec má málo podnětů pro své učení a znalostí - rozvíjí se kognitivní
deprivace
•citová deprivace – absence
spolehlivého citového vztahu (nejčastěji matka), negativně a nenapravitelně
ovlivněna citová oblast jedince (k sobě samému, ale i ke svému okolí) – dítě
není citově přijato
•sociální deprivace – nedostatek
přiměřených kontaktů s lidmi (pohybově znevýhodnění, chronicky nemocní,
izolace jedince v rámci rodinného prostředí)
Krize
•pojímá se jako narušení psychické
rovnováhy v důsledku vyhrocení situace, selhání dosavadních adaptačních
mechanismů – ukážou se jako nefungující, podnět ke změně, negativní prožitky,
narušen pocit bezpečí, beznaděj, zoufalství, mění se způsob uvažování, cítí se
neschopen ji zvládnout, jeho projevy nemusí být přiměřené ke zvládnutí krize
•je doprovázen negativními citovými
prožitky, mění se uvažování a hodnocení situace
Faktory zvládání zátěžových situací
•Faktory a mechanismy zvládání
zátěžových situací
•Míra odolnosti
•frustrační tolerance – stupeň
odolnosti (resilience),
faktory pomáhající zvládat situace, které v životě prožívá – jakým
způsobem ji interpretuje a hodnotí (jak moc JE ohrožující). Jak ji on sám
emočně prožívá (převažuje úzkost, obava).
•Zda se mu podaří udržet kontrolu –
sám nebo s využitím podpory (přátelé, psycholog).
•Zda je dostatečně flexibilní
(dokáže se vzpamatovat, neuplývá). Dokáže využít pro sebe všechny pozitivní
impulsy, které jsou mu nabízeny. Neizoluje se od sociálního prostředí.
•Vrozené předpoklady
•Individuální zkušenosti
•Aktuální stav jedince
•Vývojová úroveň
Související pojmy
•Resilience/Odolnost
•Rizikové a protektivní faktory
Prezentace
Zajímavé
odkazy
Chvála,V., Skorunka, D. (2017).2Bio-psycho-sociální přístup nabízí větší porozumění. PSYCHIATRIE PRO PRAXI / Psychiatr. praxi 2017; 18(1): 42–46https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2017/01/09.pdf
OMBUDSMAN – Veřejný ochránce práv
(2020). Jak mluvit a psát o lidech a s lidmi s postižením.
https://www.ochrance.cz/uploads-import/CRPD/Doporuceni/6-2020_doporuceni_media.pdf
Nápady k sebereflexi
Moje rizikové
a protektivní
faktory
Když se podívám na svůj dosavadní život jaké rizikové a protektivní faktory vnímám? Jaké faktory vnímám přímo u sebe a ve své osobnosti? Jaké rizikové a protektivní faktory přináší moje rodinné zázemí? S čím jsem se potkal/a ve škole, od mateřské školy až doposud? A co moje komunita, vrstevníci a širší sociální okolí?