Patopsychologie 2
Tělesné postižení a prožívání lidí s tělesným postižením
Tělesné postižení
•funkční postižení + estetický handicap – sociální bariéra
•výrazně omezuje samostatnost jedince – možná závislost na soc. prostředí, blokuje získávání zkušeností
•samostatnost je dána, jak je postižení závažné, jaká je funkčnost horních končetin (sebeobsluha, manuální činnosti), míra zachování motoriky dolních končetin (lokomoce těla), motorika mluvidel a mimického svalstva (komunikace, sociální styky)
•poměrně časté postižení, četnost narůstá se stářím
•pohybové postižení v dětství je nejčastěji MO
Příčiny tělesného postižení
•porucha CNS – poruchy mozku a míchy, které mohou vzniknout jako důsledek genetické odchylky, vlivy prostředí pre-peri-post, v pozdějším věku následky úrazu a degenerativních chorob (Parkinsonova choroba, roztroušená sklezóra, nádory)
•poruchy kostí a kloubů – může být vrozená nebo později vzniklá, obvykle poruchy růstu kostí (osteoporóza, artritida)
•poruchy svalstva – projevují se zhoršením funkce svalové tkáně, nebo jeho úbytek např. svalová dystrofie
úrazy, amputace a chorobyPsychologická charakteristika lidí s tělesným postižením
•Postižení ovlivňuje rozvoj všech funkcí - vytvoření deprivační situace – problémy se získáváním podnětů z okolí
•problém s učením, citové a sociální problémy – nepřijetí okolím (často tělesné postižení se spojením s negativním estetickým projevem)
•pokud je postižení viditelné – tělesný vzhled je prvním viditelným znakem jedince, může negativně ovlivnit možnosti a komunikaci s okolím
•v kojeneckém období chybí všechny etapy vývoje – plazení, chození, běhání
•zařazení do školy – inkluze dle bariér školy
•odpoutávání se ze závislosti ve školním období, hůře se vyrovnávají dívky než chlapci
•očekávání bývá sníženo společností
•verbální komunikace – breptavost, huhňavost, dyslalie, dysartrie
Inspirace
Respekt (2023). ANI CHUDÁK, ANI HRDINA. Iniciativa Žít po svém vyzývá lidi s postižením, aby sami hájili svá práva.