DENÍK PRAXE Jana Knoflíčková Aktivizace chlapce s hluchoslepotou (chlapec O. 2 roky a 4 měsíce) RA: otec M. zdráv; matka L. léčena pro arytmie, preeklampsie, psoriáza, astigmatismus; sourozenci: sestra dvojče B zdravá OA: porod v 37 týdnu, v porodnici při screeningu nález katarakty OČI diagnóza: vrozený zákal, Petersova anomálie typ III, Cataracta aongenita, glaucoma cong UŠI Diagnóza: smíšená nedoslýchavost, ztráta sluchu oboustranná Přítomnost zevní sluchové pomůcky (BAHA sluchadlo) Vrozené chybění – atrézie – a zúžení (zevního) zvukovodu NEUROLOGICKÉ VYŠETŘENÍ Chlapec cvičí ve stacionáři denně – Bobath, canisterapue. Obrací se ze zad na bříško – oběma směry, více doleva, pivotuje na zádech (opřen o lokty a hlavu), neleze, neplazí se. Uchopuje předměty oběma HHK, ale už s nimi nemanipuluje. S brýlemi se orientuje zrakem líp. Orientuje se z části při uchopování hmatem. Řeči nerozumí, poslední dobou většinou leží zpola na bříšku a na boku se zabořenou tváří a o nic se nezajímá. Někdy i hodiny křičí a pláče, když má nějaký dyskomfort. psychomotorická retardace těžká s autismem, hypotonie – lehká typ. diparéza DKK Zraková vada těžká – operace katarakty bil., glaukom bil.-praex.dx. Ageneze pravého vnitřního ucha a pp. surditas, centrální dystrofie výrazná PSYCHOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ Sociální kontakt: navazuje chlapec obtížně vzhledem ke sluchovému a zrakovému postižení, doteky toleruje pouze velmi omezené, je spokojen ponechán sám sobě, manipulaci snáší špatně, mezi známými a neznámými osobami viditelně nerozlišuje HM: Chlapec rád leží na boku nebo i na zádech, mává ručičkama, zvedá nožky, nesedí, nepase koníky, neplazí se, pohybuje se válením, na bříšku krátce zvedne hlavičku JM: prozatím není rozvinuta, chlapec chabě palmárně uchopuje předměty, chvíli s nimi manipuluje, vkládá do úst, upouštění není prokazatelně volní Vývoj řeči: na předřečové úrovni, vokalizuje libost a nelibost, neartikuluje Adaptivní chování: očima s brýlemi sleduje výrazné předměty, sahá po nich – základ koordinace oko ruka, hraje si s ručkami, zmizí-li předmět ze zorného pole, nepostrádá jej Vlastní aktivity s chlapcem S O. je možná spolupráce pouze tehdy, kdy on sám chce a kdy má náladu. Nedovolí-li to, není kontakt s ním možný. Za O. docházím 1x – 2x týdně. Jelikož s O. bývám i několik hodin denně, některé možnosti práce s ním se vyskytnou. Když má dobrou náladu (naznačí to lehnutím na zádíčka apod.), okamžitě toho využiji a pomalu ho začnu např. hladit. To ovšem ne vždy toleruje a podle toho se odehrává další spolupráce. O. má spoustu stimulačních pomůcek pro zrak i sluch. Vždy má nasazené brýle a většinou i BAHA sluchadlo. S brýlemi na menší vzdálenosti vidí, proto se mu snažím dávat různé obrázky, které očima sleduje. Když má nasazené BAHA sluchadlo, mluvím na něj, zpívám či zkouším různé zvuky, abych zjistila, zda na ně nějakým způsobem reaguje. Je to velmi těžké posoudit, ovšem myslím si, že se sluchadlem určité reakce jsou. O. se rád chová pouze v jedné poloze (u mě je ta poloha pouze jedna). Nejraději má, když se čelíčkem a rukama dotýká mé kůže (těla). Připadá mi, že jinak je neklidný. Když O. mám v náruči, snažím se na něj mluvit, či zpívat, aby cítil vibrace a výdechový proud. Nyní jsem zjistila, že má velmi rád, když ho položím na stimulační deku. Zde jsou vyšity různé tvary z různých materiálů, které i šustí. Okolo má různé barevné hračky a tabulky, na které s velkým zájmem kouká a O. se různě točí, aby na ně viděl.