Výzkum v pedagogické praxi Jana Obrovská 1. seminář Harmonogram výuky Sem. skupina 07 Termín 1. seminář 19.9., 14:00-15:50 2. seminář 03.10., 14:00-15:50 3. seminář 17.10., 14:00-15:50 4. seminář 31.10., 14:00-15:50 5. seminář 14.11., 14:00-15:50 6. seminář 28.11., 14:00-15:50 Harmonogram výuky Sem. skupina 08 Termín 1. seminář 26.9., 14:00-15:50 2. seminář 10.10., 14:00-15:50 3. seminář 24.10., 14:00-15:50 4. seminář 07.11., 14:00-15:50 5. seminář 21.11., 14:00-15:50 6. seminář 05.12., 14:00-15:50 Podmínky absolvování kurzu -Max. jedna neomluvená absence, jinak je vždy třeba dodat omluvenku do ISu (např. potvrzení od lékaře) nebo si seminář nahradit v jiné sem. skupině, kde se vyučuje dané téma. -Odevzdání 1. úkolu (QL analýza dat) + 2. portfoliového úkolu ve stanoveném termínu (QN analýza - poster). Ostatní průběžné úkoly stačí přinést na seminář. -Známka z předmětu bude z úkolů + testu. Závěrečný úkol (poster, portfoliový úkol) budete prezentovat na posledním setkání. Úkol může být přepracován max. dvakrát a první přepracovaná verze musí být odevzdána max. do 10.01. 2024. -Úspěšné absolvování závěrečného testu – online test, podmínka ukončení předmětu (60%, tzn. 9 bodů ze 15ti), max. 3 pokusy. - u u Úkoly > Podívejte se na cestu v doménové struktuře v zimě. u uCO SE VÁM VYBAVÍ, KDYŽ SE ŘEKNE VÝZKUM? u u uKDE JSTE SE SETKALI S VÝZKUMEM? u u uJAKÉ MÁTE VLASTNÍ ZKUŠENOSTI S VÝZKUMEM? u u u u u KDYŽ SE ŘEKNĚ PŘEDMĚT „VÝZKUM V PEDAGOGICKÉ PRAXI“ ….. V ČEM VÁM MŮŽE BÝT TENTO PŘEDMĚT UŽITEČNÝ? •můžete si zde postupně vypracovat projekt bakalářské práce!!! (lze si zapsat předmět Bakalářská práce projekt již dříve, tj. v podzimním semestru) •naučíte se základy psaní odborných textů a závěrečných prací •naučíte se vyhledávat odborné zdroje a čerpat z nich důležité informace •naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •naučíte se využívat nástroje umělé inteligence •pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu • • • • V čem vám může být výzkum užitečný ve škole (a jiných profesích)? u uPřístup založený na důkazech (evidence-based practice): vybízí pracovníky různých organizací věnovat pozornost vědeckým důkazům při jejich rozhodování, tj. dělat podložená rozhodnutí (nejen při řízení školy) u uJAK VÁM VÝSLEDKY VÝZKUMŮ A VÝZKUMNÉ METODY MOHOU POMOCI V TĚCHTO SITUACÍCH?: u uKdyž chcete zjistit, jestli by vyučující češtiny na vaší škole chtěli zavést genetickou metodu čtení a jaká očekávání od ní mají. uKdyž chcete přesvědčit ředitele, že genetická metoda čtení je lepší než analyticko-syntetická. uKdyž chcete zjistit spokojenost rodičů s výukou a domácí přípravou na předmět, který vyučujete..…… uKdyž chcete podpořit zavedení čtenářského klubu ve škole tím, že rodičům ukážete zhoršující se výsledky českých žáků ve čtenářské gramotnosti v mezinárodním výzkumu PISA. uKdyž chcete rozvíjet kritické myšlení žáků tím, že jim předložíte výsledky výzkumů, které si protiřečí. Kvantita versus kvalita Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum Vztah výzkumníka k participantům výzkumu Vztah teorie a výzkumu Data Informace o případu Zobecnění Reliabilita Validita > Stůl s kancelářskými pomůckami Plán výzkumu/Projekt bakalářské práce uTÉMA uVÝZKUMNÝ CÍL, VÝZKUMU/VÝZKUMNÁ OTÁZKA uREŠERŠE K TÉMATU uVOLBA VÝZKUMNÉHO DESIGNU uFORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (KVANTI) uTECHNIKY SBĚRU DAT uSTRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ uSBĚR DAT V TERÉNU uANALÝZA DAT uVÝZKUMNÁ ZPRÁVA/POSTER/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK u Téma > uVlastní téma u uDalší možná témata: technologie ve vzdělávání, žákovská rozmanitost, začínající učitel u uPODSTATNÉ JE, ABY VÁS ZVOLENÉ TÉMA PROVÁZELO JEDNOTLIVÝMI AKTIVITAMI V SEMINÁŘÍCH (ZEJM. PŘI TVORBĚ DOTAZNÍKU A POSTERU) > Lidské číslo dřeva Přemýšlejte nad svým tématem. Kde se můžete inspirovat? u uOdborné časopisy u uhttps://www.mapavzdelavani.cz/ u uhttps://www.csicr.cz/cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy u u Příklad > Kovové kameny pro hraní piškvorek uTéma: Efektivita diferencované výuky uVýzkumný cíl: Zjistit, jestli je heterogenní skupinová práce efektivní z hlediska výsledků žáků uVýzkumná otázka: Jaké jsou dopady skupinové práce v heterogenních skupinách na výsledky žáků? u > Šipka uprostřed terče Pokuste se formulovat výzkumnou otázku k vybranému tématu 1) nejprve sami 2) a teď to zkuste s Chatem GPT a 3) pak to zkusme společně se SciSpace, Elicit apod. Výsledek si schovejte, budeme s ním pracovat v dalších seminářích!! Rešerše tématu (i) Kde hledat relevantní zdroje? u u1) Relevantní databáze a informační zdroje: Web of Science, SCOPUS, Proquest, ERIC…. (zejm. časopisy): uE-zdroje MUNI uhttp://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/aktuality.php?status=0 u u2) Knihovny(knihy): uKatalog MU aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 uKatalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc u u3) Google Scholar u u4) Nástroje AI (Elicit, Consensus..) u uNe ke všemu, co najdete, ale budete mít přístup! u u u u u Na výzkum zaměřené nástroje AI – SciSpace, Consensus, Elicit…. uAI představují pouze nástroje, které vám pomáhají číst vědecké články, vytvářet poznámky, ale propojit je do smysluplného textu musíte vy sami! uVšemu nelze 100% věřit, výsledky nejsou finální pravdou. Je potřeba používat výstupy kriticky. Je taky potřeba se naučit dobře zeptat (prompty). uNároky na kvalitu vědeckých výstupů a závěrečných prací se mohou zvyšovat, jelikož těžkou práci AI do určité míry udělá za vás🙂 uStanovisko MU k používání AI: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/stanovisko-k-vyuzivani-ai u Problém s angličtinou – dnes už (žádný) problém (?) uPřekladače uDeepl uGoogle translator České pedagogické časopisy (iii) uStudia Paedagogica uhttp://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica uOrbis scholae uhttp://www.orbisscholae.cz/ uPedagogická Orientace uhttps://journals.muni.cz/pedor uPedagogika uhttp://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs u u u Rešerše tématu (IV) uZ nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si anotace u uAnotace obsahuje: uCitaci daného zdroje dle citační normy APA uTéma studie uVýzkumnou otázku uMetody sběru dat uVýběr vzorku, velikost vzorku a jeho popis uPoužité postupy analýzy dat uInformace k validitě a reliabilitě výzkumu uHlavní výsledky uDoporučení pro praxi Příklad uTéma: Efektivita diferencované výuky uVýzkumný cíl: Zjistit, jestli je heterogenní skupinová práce efektivní z hlediska výsledků žáků uVýzkumná otázka: Jaké jsou dopady skupinové práce v heterogenních skupinách na výsledky žáků? uKlíčová slova: uKde byste hledali? u Citační norma podle APA (American Psychological Association) u uhttps://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html uhttps://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2022/06/szp_KPed_prilohy_rev_cerven2022.pdf uhttps://scholar.google.com/ uhttp://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa u Úkol na příští seminář ·Seznam vybraných 5ti zdrojů – uveďte, kde jste dané zdroje vyhledali a proč jste je do rešerše zahrnuli ·Zdroje musí respektovat APA7 normu ·Výzkumná otázka ·Rešeršní tabulka zpracovaná pro jeden z vybraných zdrojů u u u u uDOCHÁZKA u uNaviděnou příště J