Kalkulačka, pero, kompas, peníze a papír s grafy, které jsou vytištěny Výzkum v pedagogické praxi Seminář 01 Gabriela Šimková simkova@ped.muni.cz Podzim 2023 Výzkum Poznání Objektivita Harmonogram výuky Skupina 9 Skupina 10 Skupina 11 1. seminář 21. 9. 2. seminář 5. 10. 3. seminář 19. 10. 4. seminář 2. 11. 5. seminář 16. 11. 6. seminář 30. 11. 7. seminář --- 1. seminář 12. 10. 2. seminář 26. 10. 3. seminář 9. 11. 4. seminář 23. 11. 5. seminář 7. 12. 6. seminář 14. 12. (?) 7. seminář --- 1. seminář 21. 9. 2. seminář 5. 10. 3. seminář 19. 10. 4. seminář 2. 11. 5. seminář 16. 11. 6. seminář 30. 11. 7. seminář --- Podmínky absolvování kurzu •Známka z předmětu bude z úkolů + testu. Závěrečný úkol (poster, portfoliový úkol) budete prezentovat na posledním setkání. Úkol může být přepracován max. dvakrát a první přepracovaná verze musí být odevzdána max. do 10. 01. 2024. •Úspěšné absolvování závěrečného testu – online test, podmínka ukončení předmětu (60 %, tzn. 9 bodů z 15), max. 3 pokusy. •Max. jedna neomluvená absence, jinak je vždy třeba dodat omluvenku do ISu (např. potvrzení od lékaře) nebo si seminář nahradit v jiné sem. skupině, kde se vyučuje dané téma. •Odevzdání 1. úkolu (kvalitativní analýza dat) + 2. portfoliového úkolu ve stanoveném termínu (kvantitativní analýza - poster). Ostatní průběžné úkoly stačí přinést na seminář. Úkoly 1. kvalitativní analýza reflektivních deníků/vlastního rozhovoru na vybrané téma (termín odevzdání nejpozději 4 dny před 4. seminářem) 2. poster s výsledky kvantitativní analýzy (termín odevzdání nejpozději 4 dny před 6. seminářem). Poster budete prezentovat ve skupinách na posledním semináři. + přípravy na semináře bez předchozího odevzdání 28% 60% 100% Co je to výzkum? V čem mi bude výzkum pro pedagogickou činnost užitečný a proč ho vlastně potřebuji? KDE JSTE SE SETKALI S VÝZKUMEM? JAKÉ MÁTE VLASTNÍ ZKUŠENOSTI S VÝZKUMEM? Světla velkoměsta zaostřená v lupě V čem vám může být tento předmět užitečný? Výzkum Poznání Objektivita •můžete si zde postupně vypracovat projekt bakalářské práce!!! (lze si zapsat předmět Bakalářská práce projekt již dříve, tj. v podzimním semestru) •naučíte se základy psaní odborných textů a závěrečných prací •naučíte se vyhledávat odborné zdroje a čerpat z nich důležité informace •naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •naučíte se využívat nástroje umělé inteligence •pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu Světla velkoměsta zaostřená v lupě Výzkum Poznání Objektivita Slido.com #8420727 •můžete si zde postupně vypracovat projekt bakalářské práce!!! (lze si zapsat předmět Bakalářská práce projekt již dříve, tj. v podzimním semestru) •naučíte se základy psaní odborných textů a závěrečných prací •naučíte se vyhledávat odborné zdroje a čerpat z nich důležité informace •naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •naučíte se využívat nástroje umělé inteligence •pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu Výzkum Poznání Objektivita •Možnost postupného vypracování projektu bakalářské práce •Osvojíte si základy odborného psaní •Zjistíte, kde a jak vyhledávat odborné zdroje •Naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •Naučíte se využívat nástroje umělé inteligence •Pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •Osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu V čem vám může být výzkum užitečný ve škole (a jiných profesích)? Evidence-based practice: vybízí pracovníky různých organizací věnovat pozornost vědeckým důkazům při jejich rozhodování, tj. dělat podložená rozhodnutí (nejen při řízení školy) JAK VÁM VÝSLEDKY VÝZKUMŮ A VÝZKUMNÉ METODY MOHOU POMOCI V TĚCHTO SITUACÍCH?: •Když chcete zjistit, jestli by vyučující češtiny na vaší škole chtěli zavést genetickou metodu čtení a jaká očekávání od ní mají. •Když chcete zjistit spokojenost rodičů s výukou a domácí přípravou na předmět, který vyučujete. •Když chcete podpořit zavedení čtenářského klubu ve škole tím, že rodičům ukážete zhoršující se výsledky českých žáků ve čtenářské gramotnosti v mezinárodním výzkumu PISA. Kvantita vs. kvalita Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum Vztah výzkumníka k participantům výzkumu Vztah teorie a výzkumu Data Informace o případu Zobecnění Reliabilita Validita Pro dedukci můžeme využít následující mnemotechnickou pomůcku: "Dedukce je jako DETEKTIV.„ Představ si detektiva, který má v ruce knihu s pravidly a zákony. Když se něco stane, detektiv použije tato pravidla a zákony k vyvození závěru o konkrétním případu. Podobně dedukce začíná s obecnými pravidly nebo teoriemi a pokouší se vyvozovat závěry o konkrétních situacích. Takže když si vzpomeneš na detektiva a jeho knihu s pravidly, můžeš si snadno zapamatovat, že dedukce je proces, kdy začínáme s obecnými pravidly a pokoušíme se vyvozovat závěry o konkrétních situacích. "Indukce je jako INGREDIENCE." Představ si, že vaříš polévku a postupně do ní přidáváš různé ingredience: mrkev, celer, brambory a tak dále. Po ochutnání všech těchto ingrediencí dojdeš k závěru, jaká bude chutnat celá polévka. Indukce ve výzkumu je podobná. Začínáš s konkrétními dílčími informacemi (jako jsou jednotlivé ingredience) a postupně z nich vyvozuješ obecný závěr (jako je chuť celé polévky). Takže když si vzpomeneš na vaření polévky a přidávání ingrediencí, můžeš si snadno zapamatovat, že indukce je proces, kdy začínáme s konkrétními dílčími informacemi a pokoušíme se vyvozovat obecný závěr. Reliabilita Představ si, že máš kouzelnou tužku, kterou používáš na kreslení. Pokaždé, když s ní nakreslíš hvězdu, chceš, aby vypadala stejně. Pokud bys s touto tužkou jednou nakreslil velkou hvězdu a podruhé malou, nebo by jedna hvězda měla 5 cípů a druhá 6, řekl bys, že ta tužka nekreslí spolehlivě, že? Reliabilita výzkumu je podobná. Když někdo dělá výzkum nebo test, chce, aby výsledky byly stejné, když to zkouší znovu a znovu, stejně jako tvá kouzelná tužka by měla kreslit stále stejnou hvězdu. Pokud by výsledky byly pokaždé jiné, řekli bychom, že výzkum není "reliabilní", což znamená, že není spolehlivý. Validita Představ si, že máš kouzelný kompas, který ti ukazuje cestu k pokladu. Pokud by kompas ukazoval správným směrem k pokladu, řekli bychom, že je "validní", což znamená, že ukazuje správně. Ale co kdyby tvůj kompas ukazoval stále stejným směrem, ale ne k pokladu, nýbrž k nějakému starému stromu? Pak by kompas mohl být "reliabilní" (protože ukazuje stále stejným směrem), ale nebyl by "validní" (protože neukazuje správným směrem k pokladu). Validita výzkumu znamená, že měříme to, co opravdu chceme měřit. Pokud děláme výzkum nebo test a chceme zjistit něco konkrétního, musíme se ujistit, že naše otázky nebo metody opravdu měří to, co chceme. Pokud ne, řekli bychom, že náš výzkum není "validní". Plán výzkumu/Projekt bakalářské práce 1 2 3 Téma Výzkumný cíl, výzkumná otázka Rešerše tématu 4.VOLBA VÝZKUMNÉHO DESIGNU 5.FORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (KVANTI) 6.TECHNIKY SBĚRU DAT 7.STRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ 8.SBĚR DAT V TERÉNU 9.ANALÝZA DAT 10.VÝZKUMNÁ ZPRÁVA/POSTER/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK letecký pohled na malování a štětec na stole Ruka držící pero a psaní na počítači Vlastní téma Další možná témata: technologie ve vzdělávání, žákovská rozmanitost, začínající učitel, třídní klima PODSTATNÉ JE, ABY VÁS ZVOLENÉ TÉMA PROVÁZELO JEDNOTLIVÝMI AKTIVITAMI V SEMINÁŘÍCH (ZEJM. PŘI TVORBĚ DOTAZNÍKU A POSTERU) Barevná změť provázků a žárovka tvořená žlutým provázkem Kde hledat inspiraci https://www.mapavzdelavani.cz/ Odborné časopisy: Studia Paedagogica Orbis scholae Pedagogická Orientace Pedagogika https://www.csicr.cz/cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy https://www.czso.cz/csu/czso/1-vzdelavani www.theses.cz Student samčího pohlaví vyvolal ruce Příklad výzkumného tématu Téma: Efektivita e-learningových kurzů Výzkumný cíl: Zjistit, zda je studium v online kurzech efektivní z hlediska výsledků studentů. Výzkumná otázka: Jaké jsou dopady studia v e-learningu v heterogenních skupinách na výsledky studentů? Formulujte výzkumnou otázku k vybranému tématu V 1.Samostatně 2.Ve dvojici 3.S chatemGPT 4.Pomocí SciSpace, Elicit 5. Výsledek si schovejte. Budeme s nimi pracovat na dalších seminářích. Řada štětce na zuby Rešerše tématu Identifikace klíčových slov v daném tématu Nalezení vhodného zdroje pro zahájení rešeršní činnosti (WoS, Scopus, E-zdroje, GoogleScholar…) Dohledání konkrétní výzkumné studie obsahově nejbližší výzkumné otázce dle klíčových slov Další zdroje odborných informací – monografie, disertační práce (Aleph, Theses…) - fulltext – proč není někde přístup Vyplňování formulářů na stole Kde hledat relevantní zdroje 1) Relevantní databáze a informační zdroje: Web of Science, SCOPUS, Proquest, ERIC…. (zejm. časopisy): E-zdroje MUNI https://ezdroje.muni.cz/ 2) Knihovny (knihy): Katalog MU aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 Katalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc 3) Google Scholar 4) Nástroje AI (Elicit, Consensus..) https://aireaktor.ujep.cz/ Ne ke všemu, co najdete, ale budete mít přístup! Portrét malé ženy v modrém želva a džíny s knihami a přenosným počítačem kráčecí po vysokoškolákovi Žena v knihovně Na výzkum zaměřené nástroje AI – SciSpace, Consensus, Elicit…. AI představují pouze nástroje, které vám pomáhají číst vědecké články, vytvářet poznámky, ale propojit je do smysluplného textu musíte vy sami! Všemu nelze 100% věřit, výsledky nejsou finální pravdou. Je potřeba používat výstupy kriticky. Je taky potřeba se naučit dobře zeptat (prompty). Nároky na kvalitu vědeckých výstupů a závěrečných prací se mohou zvyšovat, jelikož těžkou práci AI do určité míry udělá za vás🙂 Stanovisko MU k používání AI: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/stanovisko-k-vyuzivani-ai Problém s angličtinou – dnes už (žádný) problém (?) Překladače Deepl Google translator Co se zdroji, které jsme nalezli Anotace obsahuje: Citaci daného zdroje dle citační normy APA Téma studie Výzkumnou otázku Metody sběru dat Výběr vzorku, velikost vzorku a jeho popis Použité postupy analýzy dat Informace k validitě a reliabilitě výzkumu Hlavní výsledky Doporučení pro praxi Z nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si anotace Příklad Téma: Efektivita e-learningových kurzů Výzkumný cíl: Zjistit, zda je studium v online kurzech efektivní z hlediska výsledků studentů. Výzkumná otázka: Jaké jsou dopady studia v e-learningu v heterogenních skupinách na výsledky studentů? Klíčová slova: Kde byste hledali? Malá dívka, která nosí zásobník knih Citace dle APA https://is.muni.cz/do/sukb/kuk/materialy/cze/citace/pages/APA.html https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-prace https://scholar.google.com/ http://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Výzkum Poznání Objektivita Úkol na příští seminář Seznam vybraných 3 zdrojů – uveďte, kde jste dané zdroje vyhledali a proč jste je do rešerše zahrnuli Zdroje musí respektovat APA7 normu Výzkumná otázka Rešeršní tabulka zpracovaná pro jeden z vybraných zdrojů Těším se na příští setkání Docházka