Kalkulačka, pero, kompas, peníze a papír s grafy, které jsou vytištěny Výzkum v pedagogické praxi Seminář 03 Gabriela Šimková simkova@ped.muni.cz Podzim 2023 Výzkum Poznání Objektivita Témata semináře 1 2 3 POZOROVÁNÍ KÓDOVÁNÍ ANALÝZA KVALI DAT STRUKTURA SEMINÁŘE •POZOROVÁNÍ • •Nestrukturované pozorování části vybraného videozáznamu z výuky •Strukturované pozorování části vybraného záznamu z výuky podle Flandersova systému pozorování interakce •Reflexe rozdílů mezi strukturovaným a nestrukturovaným pozorováním Pozorování Stolky v prázdné učebně •1) Pozorujte dění na části videozáznamu z výuky. Předmětem vašeho pozorování je interakce mezi žáky a vyučujícím. • •https://www.youtube.com/watch?v=7S_Mx-lQTxw&t=1400s • •Cca 23:24 minuta • •2) Pozorujte ten stejný úsek ze záznamu z výuky podle Flandersova systému pro pozorování interakce. • Povídání o tom, co se dělo ve výuce: - různé projevy nezájmu, projevy zájmu, (dis)engagement – jak s tím učitel pracuje - přístup učitele (strategie motivování, strategie práce se zaujetím, práce s motivací…) Strategie: možnost volby, možnost pracovat se svými materiály při testu, možnost dobrovolné opravy, úkol na doma UČITEL/ZAZNAMENEJTE FREKVENCI POZOROVANÉHO JEVU Akceptuje žákovy pocity, projevuje sympatie konstruktivním způsobem. Chválí a povzbuzuje, žertuje, souhlasí s žákovým výkonem. Využívá, akceptuje, objasňuje a rozvíjí myšlenky žáků. Klade otázky, stimuluje žáky, nejde o řečnické otázky. Vykládá, sděluje, přednáší, uvádí své názory. Dává pokyny či příkazy. Kritizuje, uplatňuje svou autoritu, chce změnit žákovo nevhodné chování nebo činnost. Základní vlastnosti vědeckého pozorování •◉ Plánovitost (předmět a čas pozorování jsou stanoveny dopředu, způsob pozorování je přesně určený a vyzkoušený) •◉ Systematičnost (pozorování se neuskutečňuje živelně, ale organizovaně v určitém čase nebo intervale) •◉ Objektivnost (pozorování je co nejméně ovlivněno subjektivními pocity a názory výzkumníka, náhodností a nepřesností) Obsah obrázku osoba, Fotoaparáty a optika, objektiv, Optický nástroj Popis byl vytvořen automaticky •„Nie každé prostredie poskytuje ideálne možnosti na pozorovanie. Lepšie sa pozoruje v uzavretých alebo ohraničených priestoroch než v otvorených priestranstvách. Dobre sa pozoruje napríklad pieskovisko, kde sa hrajú deti, ale náročné na pozorovanie je celé detské ihrisko. Veľká plocha a množstvo detí na ihrisku komplikuje pozorovanie. Dobre sa pozoruje v herni alebo v obývačke. Špeciálnym problémom je školská trieda. Je to síce ohraničené prostredie, ale je tu okolo 30 aktérov, činnosti tu prebiehajú rýchlo a frekventovane sa aj striedajú. Pri pozorovaní v triede je nevyhnutné urobiť videonahrávku a podrobné pozorovanie urobiť z nej.“ (Gavora, 2010) Kľukatá cesta cez kopce a údolie pri západe slnka Typy pozorování •Zúčastněné a nezúčastněné pozorování – různá míra zapojení výzkumníka do sledovaných aktivit od nezúčastněnosti po plné zúčastnění •Přímé a nepřímé pozorování – fyzická přítomnost výzkumníka versus zprostředkovaný záznam dění •Strukturované a nestrukturované pozorování – zatímco při strukturovaném pozorování se badatel/ka zaměřuje na předem definované projevy jednání (zpravidla i jejich frekvenci a intenzitu), které obvykle zapisuje do záznamového archu, při pozorování nestrukturovaném sleduje veškeré projevy chování, přičemž se řídí jen obecně definovanými otázkami •Otevřené a skryté pozorování – při otevřeném pozorování jsou účastníci výzkumu otevřeně informováni o roli badatele, zatímco při skrytém pozorování je jeho identita utajena • I nestrukturované pozorování by mělo být vedeno výzkumnou otázkou Principy správného pozorování Principy správného pozorování Postup kvalitativní analýzy dat Postup kvalitativní analýzy dat Co je cílem kvalitativní analýzy dat? Slunce zářící čtyřlístek •Identifikovat důležitá témata a kategorie • •Určit vztahy mezi významovými kategoriemi • •Interpretovat kategorie a vztahy mezi nimi • •Vybrat klíčové úryvky/citace ilustrující hlavní zjištění a zařadit je vhodně do textu • Otevřené kódování - jak na to? Co je to kód? •V kvalitativní analýze je kód nejčastěji slovo nebo krátká fráze, které vyjadřují nejvýznamnější nebo shrnující znak určité skupiny textových nebo vizuálních dat • •Významová kategorie, klíčové slovo, heslo… •Pod jedním kódem shromažďujeme úryvky, které spolu tematicky souvisí • > Čtení prstů v Braillově písmu Co přesně kóduji? Co přesně kóduji? Aktivita II •PRACUJTE NEJPRVE INDIVIDUÁLNĚ, NÁSLEDNĚ VE SKUPINÁCH. KÓDUJTE PŘEDLOŽENOU UKÁZKU Z ROZHOVORU. •TEXT SI NEJPRVE CELÝ PŘEČTĚTE - PIŠTĚ SI KOMENTÁŘE. •AŽ PŘI DRUHÉM ČTENÍ PŘIŘAZUJTE ÚRYVKŮM KÓDY. • Otázky Způsoby adaptace ukrajinských žáků do české školy? Jakými způsoby se ukrajinští žáci/žákyně adaptovali? Sami – podtrhnout zajímavé/podstatné věci Ve dvojici – kódy – ideálně kód reprzentuje téma, které se tam objevuje víckrát Prostor pro vlastní rozhovor Typy kódů Otazník na zeleném pastelovém pozadí •Kódy mohou vycházet z teorie – připravím si je před samotnou analýzou a následně je aplikuji na data („teoretická mřížka“). •Kódy mohou vycházet ze samotných dat – „zakotvené kódy“. •Zpravidla obě strategie kombinujeme, v kvalitativní analýze dat bychom se ale měli co nejvíce snažit o tvorbu zakotvených kódů. •Pozor na příliš obecné versus příliš konkrétní kódy Na co při kódování myslet Graf v dokumentu a pero •Data čteme opakovaně • •Snažíme se držet samotných dat – tj. „nešroubovat“ na data vlastní předpoklady • •Kód by měl být v datech zastoupen opakovaně a data bychom měli kódovat systematicky • •Pokud se kódy v datech potkávají, ukazuje to na zajímavé souvislosti • Co dělat po otevřeném kódování? Co dělat po otevřeném kódování? interpretace Interpretace •Příklad postupu kvalitativní analýzy dat (step by step) v interaktivní osnově •https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2021/SZ6006/index.qwarp?prejit=6830654 Zadání 1. úkolu •Zadání 1. úkolu a cvičná data visí ve studijních materiálech předmětu (složka Organizační pokyny): • •https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/op/ • •ÚKOL ODEVZDEJTE DO PŮLNOCI ČTYŘI DNY PŘED ČTVRTÝM SEMINÁŘEM > Sticky notes on a wall •Výzkum v pedagogické praxi, PS 2023 •Pokyny k úkolu 1 •Zadání portfoliového úkolu 1 kvalitativní analýza dat viz Organizační pokyny/zadani-portfoliového-ukolu1-kvalitativni-analyza-dat • •Student/ka s využitím cvičných dat (tj. reflektivních deníků) nebo vlastních dat realizuje tzv. otevřené kódování (na téma práce s kázní u studenta/studentky na praxi). Kódy (a memo poznámky) vpisuje přímo do dodaných cvičných dat (reflektivních deníků) nebo vlastních dat (viz zadání úkolu). Takto okódovaná data odevzdá do ISu. Na následující seminář si s sebou přinese vytištěný dokument s okódovanými daty. • •Cvičná data: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/um/seminarni_skupiny_simkova/ Děkuji za pozornost •Docházka > Vykřičník na žlutém pozadí