ANALÝZA QL DAT 3. SEMINÁŘ SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. 1 ANALÝZA QL DAT Kvalitativní analýza dat je uměním zpracovat data smysluplným způsobem a nalézt odpověď na položenou výzkumnou otázku (Hendl, 2012) CÍLEM JE: - Identifikace významových kategorií - Hledání vztahů mezi kategoriemi - Interpretace vztahů mezi kategoriemi - Doložit naše interpretace úryvky z dat METODY ANALÝZY TEXTOVÝCH DAT OBSAHOVÁ ANALÝZA - analýza dokumentu (produktu, obrazu, …) s cílem objasnit jeho význam; INTERPRETATIVNÍ FENOMENOLOGICKÁ ANALÝZA (IPA) - porozumění žité (subjektivní) zkušenosti člověka; fenomenologie; METODA ZAKOTVENÉ TEORIE - vybudování teorie zkoumaného jevu: jeho abstraktní, teoretické uchopení NARATIVNÍ ANALÝZA - pochopení struktury, obsahu a významu příběhu (vyprávění); ANALÝZA DISKURZU - přístupy zabývající se rolí jazyka při konstrukci sociální reality A DALŠÍ… - nejčastěji využívaný přístup - nejblíže QN myšlení - základní principy použitelné pro jakoukoliv QL analýzu ZAKOTVENÁ TEORIE (GROUNDED THEORY) CÍL: Vybudovat teorii pevně zakotvenou v datech. Necháváme aby se „vynořilo“ to, co je v oblasti významné, aniž bychom to předem předjímali (Miovský, 2010; Řiháček a kol., 2013). PŘEDPOKLAD: žádné prekoncepty; prázdná mysl; „clear your mind“ ☺ POSTUP: fáze se mohou překrývat (zužování VO; rekonceptualizace; …) OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ AXIÁLNÍ KÓDOVÁNÍ SELEKTIVNÍ KÓDOVÁNÍ PUBLIKOVÁNÍ ZAKOTVENÁ TEORIE (GRAOUNDED THEORY) CÍL: Vybudovat teorii pevně zakotvenou v datech. Necháváme aby se „vynořilo“ to, co je v oblasti významné, aniž bychom to předem předjímali (Miovský, 2010; Řiháček a kol., 2013). PŘEDPOKLAD: žádné prekoncepty; prázdná mysl; clear your mind ☺ POSTUP: fáze se mohou překrývat (zužování VO; rekonceptualizace; …) CO NÁS ČEKÁ NA SEMINÁŘI/V RÁMCI ÚKOLU OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ AXIÁLNÍ KÓDOVÁNÍ SELEKTIVNÍ KÓDOVÁNÍ PUBLIKOVÁNÍ OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ = s otevřenou myslí (open minded); objevování nových významových jednotek a konceptů (kódů/kategorií); První (a opakované čtení) textu, tvorba kódů a memos (analytické poznámky, postřehy, otázky). Významovým jednotkám přiřazujeme kódy. VJ = úsek textu (slovo, sousloví, věta, odstavec…) nesoucí informaci (jev, pocit, soud, myšlenka, princip, zkušenost) vztaženou k výzkumné otázce. K = pojem, který zachycuje „esenci“ VJ; - „Rukojeť za níž můžeme VJ uchopit a manipulovat s ní.“ - nositel významu - vlastní pojmenování - slova participantů (in vivo) - vědecké koncepty z teorie OTÁZKY KE KÓDŮM Co? Co je tématem promluvy? O jakém fenoménu se vypovídá? O čem to je? Kdo? O koho jde? V jakých rolích vystupují? Jak? Které vlastnosti jevu jsou zmiňované nebo naopak zamlčované? Kdy? Jak dlouho? Jaký je čas a trvání? Kde? V jakém prostoru je dění lokalizováno? Jak moc? Jak silně? Jaká je intenzita jevů? Proč? Jaké jsou příčiny? Kvůli čemu? S jakým záměrem aktéři jednají? Pomocí čeho? Jaké jsou strategie k dosažení cíle? Nejde o to, použít všechny zmíněné otázky. Kódování vždy bude záviset od vaší výzkumné otázky a od cíle vaší studie. KÓDOVÁNÍ DAT (TECHNICKY) PAPÍR TUŽKA WORD/EXCEL SOFTWARE SPOJOVÁNÍ KÓDŮ DO KATEGORIÍ Kategorizace je procesem seskupování pojmů (kódů), které se zdají příslušet stejnému jevu (Strauss & Corbinová, 1999). Kód je „rukojeť za níž můžeme VJ uchopit a manipulovat s ní.“ CELÝ (ZJEDNODUŠENÝ) PROCES: - třídit - sloučit - srovnat - rozdělit KÓD 1 KÓD 2 KÓD 3 KÓD 1 KÓD 3 KÓD 4 KÓD 2 KÓD 3 KÓD 4 KATEGORIE 1 • KÓD 2 • KÓD 3 KATEGORIE 2 • KÓD 1 • KÓD 4 CO JE DOBRÉ VĚDĚT KÓDY DESKRIPTIVNÍ/ANALYTICKÉ (INDUKTIVNÍ) - Snaha přejít od deskriptivních k více analytickým (proces zakotvené teorie) METODA NEUSTÁLÉHO POROVNÁVÁNÍ „Vyjadřuje tato významová jednotka stejnou základní myšlenku jako ta předchozí? Mohu ji zahrnout pod stejnou kategorii, nebo je potřeba vytvořit novou? Pomůže mi tato nová významová jednotka nějak rozvinout vlastnosti stávajícího konceptu? V čem se liší tyto dva případy, které jsem zahrnul pod stejnou kategorii? Mohu z jejich rozdílu odvodit nějakou užitečnou dimenzi? Porovnám-li navzájem tyto dvě protikladné kategorie, pomůže mi to lépe de novat jejich vlastnosti?“ (Říháček a kol., 2013, s. 50). - Pomáhají nám v tom MEMOS Co se od vás neočekává: TEORETICKÉ VZORKOVÁNÍ – dobírání participantů do vzorku pro (do)vysvětlení konceptů; iterační proces s VO; TEORETICKÁ NASYCENOST – když nová data nepřináší již žádné další informace; „Toto je moje politická orientace“ Politická orientace „Na tom táboře jsme se dohodli, že do školy půjdeme jako skinheadi“ (Franta) Vyjednaná identita CVIČENÍ: KÓDOVÁNÍ AXIÁLNÍ KÓDOVÁNÍ = hledání vztahů mezi kategoriemi; vyšší abstrakce, než u kategorizace; Vztahy by měly vycházet z dat a ne z našeho „selského uvažování“ Ne jenom A souvisí s B, ale zajímá nás jak – specifikovat • Koncept A může být podkategorií konceptu B; • Koncept A se může jevit jako příčina konceptu B; může být jeho následkem; • může být umožňující podmínkou, za níž B nastává (aniž by byl přímou příčinou); • A a B mohou být ve vztahu prostředek–cíl; • A a B mohou být fázemi určitého procesu nebo mohou být z jiného důvodu součástí temporální sekvence; • A, B a C mohou spolu vytvářet typologii jednání, jehož volba závisí na podmínce D apod (Řiháček a kol., 2013, s. 50) PŘÍKLAD (Řiháček a kol., 2013, s. 62-63) KATEGORIZACE (KONCEPTŮ) VZTAHY MEZI KATEGORIEMI (KONCEPTY) CVIČENÍ: KATEGORIZACE SELEKTIVNÍ KÓDOVÁNÍ = pracujeme výběrově (selektivně) a identifikujeme CENTRÁLNÍ POJEM. CP = hlavní téma analýzy; jádro kolem kterého stavíme příběh; - vyšší míra abstrakce - často se vyskytuje v datech - musí propojovat a vysvětlovat všechny kategorie (všechna data) (Řiháček a kol., 2013, s. 71) PUBLIKACE VÝSLEDKŮ INTERPRETACE - Vysvětlování významu našich dat, kategorií a vztahů mezi nimi - Doplňujeme a dokládáme naše tvrzení přímými citacemi z textu KOMPARACE - Při interpretaci se také opíráme o výsledky výzkumných studií - Propojujeme a srovnáváme je s našimi výsledky HODNOCENÝ ÚKOL IS - Studijní materiály předmětu PdF:SZ6006 - Organizační pokyny - Pokyny k portfoliovému úkolu 1: Zpráva z kvalitativní analýzy dat Odevzdávárna: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/ode/ode_ql_analyza/s eminarni_skupiny_-_zvoncakova/ Termíny odevzdání: SKUPINA 01: 12.11.2023 SKUPINA 02: 05.11.2023 SKUPINA 03: 29.10.2023 SKUPINA 04: 05.11.2023 ZDROJE Doporučuji Řiháček a kol. (2013). Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. Masarykova univerzita Dostupné z: https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/504618/mod_resource/content/3/Kvalitativni-analyza-textu(1).pdf Švaříček, R. a Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Portál Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál Přednášky G.R. Gibbs (YouTube): Part 1 Part 2 Part 1 Part 2 Part 3 Part 4 Part 1 Part 1 ZÁKLAD OTEVŘENÉ K. AXIÁLNÍ K. SELEKTIVNÍ K.