DOTAZNÍK A MATICE DAT 4. SEMINÁŘ SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. SHRNUTÍ ÚKOLŮ QL ANALÝZY • TYP OTÁZEK - SNAŽTE SE O OTEVŘENÉ OTÁZKY - UZAVŘENÉ NEMAJÍ INFOMRAČNÍVÝTĚŽNOST A DOPTÁVEJTE SE (POŘÁD!!!) • NE NUTNĚ VĚTŠÍ VZOREK (LIDI),ALE HLUBŠÍ VZOREK (VÍCE DAT) • POČET ZDROJŮ (?) • POJMENOVÁNÍKÓDŮ - MÍRA OBECNOSTI(?) • ROZLIŠUJTE MEZI KÓDY A KATEGORIEMI (NE VŽDY JSTE DOŠLI KE KATEGORIÍM) • VZTAHY MUSÍ BÝT ZAKOTVENÉ V DATECH (EVIDENCE-BASED) • INTERPRETACE MÁ BÝT DOLOŽENA DATY • VÝSLEDEK MÁ BÝT ODPOVĚDÍNA VÝZKUMNOU OTÁZKU OPAKOVÁNÍ Z PŘEDNÁŠKY DOLNÍ PŮLKA OBRÁZKU JEVY INDUKCE HYPOTÉZY DEDUKCE DATADATADATA EXPLORAČNÍ VÝZKUM KONFIRMAČNÍ VÝZKUM TEORIE HYPOTÉZA VYCHÁZÍ Z VÝZKUMNÉ OTÁZKY – ODPOVÍDÁ NA NÍ Jaký vliv má projektová výuka na motivaci studentů? OZNAMOVACÍ POZITIVNĚ FORMULOVANÁ VĚTA Výuka ve formě projektů má pozitivní vliv na motivaci a úspěšnost studentů. KTERÁ NÁM ŘÍKÁ O VZTAHU MEZI DVĚMA PROMĚNNÝMI Projektová výuka a motivace/úspěšnost studentů K JEDNÉ VO MŮŽE JICH BÝT VÍCE (H1, H2, H3, ...) HYPOTÉZY PŘÍKLADY (IDENTIFIKACE PROMĚNNÝCH) Individuální učební plány zlepšují výsledky studentů ve vzdělávání. Kvalitní mezilidské vztahy mezi učiteli a žáky pozitivně ovlivňují studijní motivaci a akademické výsledky. Skupinová výuka zlepšuje sociální dovednosti a schopnost spolupracovat u studentů. Učitelé s vyšším stupněm empatie mají lepší schopnost efektivního vedení třídy a zvládání problémového chování studentů. Zahrnutí hudebního vzdělání podporuje kognitivní vývoj a matematické dovednosti u mladých studentů. CVIČENÍ: HYPOTÉZY PODÍVEJTE SE NA SVOJI VÝZKUMNOU OTÁZKU A: •VYTVOŘTE K NÍ 1 – 3 HYPOTÉZY •IDENTIFIKUJTE PROMĚNNÉ KTERÉ BUDETE MĚŘIT METODY SBĚRU QN DAT DOTAZNÍK/ŠKÁLA/SÉMANTICKÝ DIFERENCIÁL/PŘESNÉMĚŘENÍ/… - POLOŽKA – OTÁZKA ZJIŠŤOVÁNÍ NÁZORŮ/POSTOJŮ U VZORKU RESPONDENTŮ Z CÍLOVÉ POPULACE - OPERACIONALIZACE – POPIS JAK BUDU PROMĚNNOU MĚŘIT VLASTNÍ NEBO ADAPTOVANÝ? RELIABILITA A VALIDITA METODY - JE DOTAZNÍK SPOLEHLIVÝ? - PTÁ SE NA TO, CO CHCEME ZJISTIT? STRUKTURA DOTAZNÍKU TITULNÍ STRÁNKA • PŘEDSTAVENÍ STUDIE • CÍLE VÝZKUMU • AUTOŘI • INSTRUKCE K VYPLŇOVÁNÍ STRUKTURA DOTAZNÍKU KONTAKT NA SEBE (ŠKOLITELE) STRUKTURA DOTAZNÍKU DEMOGRAFICKÉ ÚDAJE • VĚK • POHLAVÍ • VZDĚLÁNÍ STRUKTURA DOTAZNÍKU OKRUHY POLOŽEK ZÁVĚREM MOŽNOST ZPĚTNÉ VAZBY HYPOTÉZA 1 HYPOTÉZA 2 HYPOTÉZA 3 VOTÉMA POLOŽKA 1 POLOŽKA 4 POLOŽKA 7 POLOŽKA 6 POLOŽKA 2 POLOŽKA 8 POLOŽKA 9 POLOŽKA 5 POLOŽKA 3 POLOŽKA 10 HYPOTÉZA 1 HYPOTÉZA 2 HYPOTÉZA 3 VOTÉMA POLOŽKA 1 POLOŽKA 4 POLOŽKA 7 POLOŽKA 6 POLOŽKA 2 POLOŽKA 8 POLOŽKA 9 POLOŽKA 5 POLOŽKA 3 POLOŽKA 1 POLOŽKA 4 POLOŽKA 7 POLOŽKA 6 POLOŽKA 2 POLOŽKA 8 POLOŽKA 9 POLOŽKA 5 POLOŽKA 3 VARIANTA1 VARIANTA2 JAK VYTVOŘIT POLOŽKY TYPY: UZAVŘENÉ/OTEVŘENÉ/POLOUZAVŘENÉ/ŠKÁLA/SÉM.DIFERENCIÁL • https://www.qualtrics.com/blog/writing-survey-questions/ • https://www.questionpro.com/blog/good-survey-questions/ PRAVIDLA: JEDNODUCHOSTA VÝSTIŽNOST ZODPOVĚDITELNOST JEDNOZNAČNOST CHYBY: • https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2023/SZ6006/index.qwarp?prejit=11398432 AKTIVITA: TVORBA POLOŽEK ZKUSTE SI VYTVOŘIT PÁR POLOŽEK K VAŠÍM HYPOTÉZÁM DEJTE SI VZÁJEMNĚ ZPĚTNOU VAZBU DOTAZNÍK → DATOVÁ MATICE PARTICIPANT 1 PARTICIPANT 2 PARTICIPANT 3 POHLAVÍ MUŽ VĚK 30 P1 3 P2 5 P3 3 P4 4 P5 0 P6 4 P7 3 P8 2 PART. POHL VĚK P1 P2 P3 PART1 M 30 3 5 3 DOTAZNÍK → DATOVÁ MATICE PARTICIPANT 1 PARTICIPANT 2 PARTICIPANT 3 POHLAVÍ MUŽ MUŽ VĚK 30 25 P1 3 2 P2 5 4 P3 3 1 P4 4 2 P5 0 5 P6 4 1 P7 3 0 P8 2 2 PART. POHL VĚK P1 P2 P3 PART1 M 30 3 5 3 PART2 M 25 2 4 1 DOTAZNÍK → DATOVÁ MATICE PARTICIPANT 1 PARTICIPANT 2 PARTICIPANT 3 POHLAVÍ MUŽ MUŽ ŽENA VĚK 30 25 20 P1 3 2 0 P2 5 4 1 P3 3 1 5 P4 4 2 3 P5 0 5 3 P6 4 1 2 P7 3 0 1 P8 2 2 0 PART. POHL VĚK P1 P2 P3 PART1 M 30 3 5 3 PART2 M 25 2 4 1 PART3 Ž 20 0 1 5 DOTAZNÍK → DATOVÁ MATICE PARTICIPANT 1 PARTICIPANT 2 PARTICIPANT 3 POHLAVÍ MUŽ MUŽ ŽENA VĚK 30 25 20 P1 3 2 0 P2 5 4 1 P3 3 1 5 P4 4 2 3 P5 0 5 3 P6 4 1 2 P7 3 0 1 P8 2 2 0 PART. POHL VĚK P1 P2 P3 PART1 M 30 3 5 3 PART2 M 25 2 4 1 PART3 Ž 20 0 1 5 PART4 M 18 1 5 3 PART5 Ž 21 4 5 2 PART6 Ž 19 3 4 5 PART7 Ž 35 5 3 1 PART8 M 33 2 2 2 PART9 M 21 5 0 4 PART10 Ž 42 1 5 3 GOOGLE FORMS RŮZNÉ TYPY POLOŽEK STAŽENÍ ODPOVĚDÍ V .CSV NEHODNOCENÝ ÚKOL NA PŘÍŠTĚ VYTOVŘTE SI V GOOGLE FORMS VLASTNÍDOTAZNÍK (TÉMA → VÝZKUMNÁ OTÁZKA → 2 HYPOTÉZY → POPIS PROMĚNNÝCH) NECHTE VYPLNITCÍLOVOU SKUPINOU (NEJHOŘŠÍ VARIANTA KAMRÁDI/SAMI) NASBÍREJTE MIN. 30 PARTICIPANTŮ NAINSTALUJTE SI JASP A PŘINESTESI NTBK SEBOU NA HODINU (ALESPOŇ JEDEN DO DVOJICE) ZDROJE • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. • Gavora, P. (1996). Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido. • Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál. • Tourangeau, R., Rips, L., & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge: Cambridge University Press. • Willis, G. B. (2005). Cognitive interviewing. A tool for improving questionnaire design. Thousand Oaks, CA: Sage.