ROZHOVOR A TRANSKRIPT 2. SEMINÁŘ SZ6006 Výzkum v pedagogické praxi PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. OPAKOVÁNÍ Z PŘEDNÁŠKY … JEVY INDUKCE HYPOTÉZY DEDUKCE DATADATADATA EXPLORAČNÍ VÝZKUM KONFIRMAČNÍ VÝZKUM TEORIE DNES NÁS BUDE ZAJÍMAT HORNÍ PŮLKA OBRÁZKU JEVY INDUKCE HYPOTÉZY DEDUKCE DATADATADATA EXPLORAČNÍ VÝZKUM KONFIRMAČNÍ VÝZKUM TEORIE ALE PŘED TÍM SI JEŠTĚ POVÍME NĚCO O ETICE VÝZKUMU INFORMOVANÝ SOUHLAS – SOUČÁST KAPITOLY (DP) O ETICKÝCH ASPEKTECH - Kdo jsem a proč sbírám data - Co je cílem mého výzkumu (na co se budu ptát(QL)/co budu měřit(QN)) - Otázka, zda participant souhlasí s audio/video nahráváním - Položka o anonymizaci dat - Možnost odstoupit nebo stáhnout data ze studie - Místo pro podpis - Na konci kontakt na sebe (e-mail) METODY SBĚRU QL DAT Jakým způsobem můžeme sbírat kvalitativní data? (Kde všude se skrývají?) ROZHOVOR POZOROVÁNÍ ANALÝZA PRODUKTŮ METODY SBĚRU QL DAT Jakým způsobem můžeme sbírat kvalitativní data? (Kde všude se skrývají?) ROZHOVOR Počet komunikujících: DIADICKÝ/TRIADICKÝ/…/FOCUS-GROUP/SKUPINOVÝ Formalizace: VOLNÉ ASOCIACE/NESTRUKTUROVANÝ/POLOSTRUKT./STRUKTUROVANÝ/(DOTAZNÍK) Použití: VÝZKUMNÝ/TERAPEUTICKÝ/PORADENSKÝ TAZATELSKÉ SCHÉMA Základní témata vycházející z výzkumné otázky (proto jsme ji potřebovali ☺) OTÁZKA … … by se neměla ptát na dvě věci … by neměla navádět k určitému stylu odpovědi (být zavádějící) … by neměla obsahovat nesrozumitelné pojmy (mluvte jazykem, kterému tázaný rozumí – důležité hlavně u dětí) … by neměla obsahovat dvojitý zápor (důležité hlavně u dětí) … by neměla být příliš široká/obecná CVIČENÍ – TAZATELSKÉ SCHÉMA Připravte si pár otázek, které vás napadjí k vaší výzkumné otázce – cca 5-8 otázek. Udělejte si scénář a promyslete postup kladení jednotlivých otázek. CVIČENÍ - ROZHOVOR Zkuste si teď ve dvojicích vedení rozhovorů. Každý dostane cca 10-15 minut – prostřídejte se. Můžete si dělat i poznámky ☺ V roli tazatele*ky se zkuste zaměřit i na neverbální komunikaci – zkuste si zaznamenat i emoce v mimice nebo v gestice V roli informanta*ky se zkuste zaměřit na otázky, které jsou vám kladeny. REFLEXE ROZHOVORŮ Zkuste si teď dát vzájemně rychlou zpětnou vazbu: - Týkající se způsobu kladení otázek (byly návodné, byly srozumitelné, ???) - Týkající se neverbální komunikace v rozhovoru Společná reflexe: - Jak jste se cítili v roli tazatele*ky? - Dozvěděli jste se od informanta*ky něco zajímavého/podstatného, co souviselo s Vaší výzkumnou otázkou? - Jak jste se cítili v roli intformanta*ky? JAK LZE NAHRÁT/PŘEPSAT DATA (TRANSKRIPT) NAHRÁVÁM AUDIO/VIDEO PŘEPÍŠU DO TEXTU CO VŠECHNO PŘEPISOVAT? NEHODNOCENÝ ÚKOL NA PŘÍSTĚ Vaším úkolem bude příprava tazatelského schématu (úprava dnešního) a provést kvalitativní sběr dat (rozhovor, pozorování, denníkové zápisky ???). Jedná se o celkem 3 participanty (3 rozhovory/3 pozorování/3 denníkové záznamy) o délce přibližně 10 –15 minut. Nakonec proveďte přepis takto sesbíraných dat. Úkol není hodnocen, ale budeme s ním pracovat na další hodině.