Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Obsah předmětu

Přednáška č. 1, seminář č. 1 (vyučuje pedagog)

  • Přednáška:  Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků učení.  Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Diagnostika žákovských prekonceptů. Pojmové mapy jako nástroj formativního hodnocení. 
  • Seminář: Zadání portfoliového úkolu, požadavků na ukončení předmětu. Příklad inspirativní praxe a práce s ním: analýza procesu, spolupráce, výsledku a opatření. Práce s výsledky a jejich komunikace (individuální specifičnost). Diagnostika výsledků žáků. Diagnostikování obtíží žáků prakticky.

Přednáška č. 2, Seminář č. 2 (vyučuje psycholog)

  • Přednáška: Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování, diagnostika sociálních vztahů ve třídě: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence. ​
  • Seminář: Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: práce s metodami a nástroji  využitelnými při diagnostikování chování žáků a tvorba individuálního výchovného plánu.

Přednáška č. 3, seminář č. 3 (přednášku vede psycholog, semináře vede pedagog)

  • Přednáška: Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace). Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.​​
  • Seminář: Školní didaktické testy:  Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení. ​

Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog) 

  • Přednáška  Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle. Systém poradenství ve školství. Spolupráce s odborníky při diagnostikování žáků a hledání vhodných opatření   na podporu jejich učení a rozvoje. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Autodiagnostika v práci učitele. Diagnostika nadání
  • Seminář:  Diagnostika sociálních vztahů ve třídě.

Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog)

  • Přednáška:  Diagnostika nadání
  • Seminář:   Diagnostika nadání