Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele

Pro studenty

Diagnostikování a formativní hodnocení si jsou velmi blízké. Diagnostikování je dlouhodobým, nikdy nekončícím procesem, jehož smyslem je získávat v maximálně možné míře informace o žákovi, jeho výsledcích, podmínkách a procesu učení, a to v co nejširším kontextu. Z diagnostické činnosti učitel získává informace nezbytné pro plánování výuky, pro její individualizaci a diferenciaci. Diagnostikován: klade důraz na to, aby učitel porozuměl žákům - jejich učení, výsledkům, úrovni v podmínkách, které k učení má, aby mohl dobře plánovat výuku s ohledem na potřeby žáků.

Formativní hodnocení je druhem průběžné zpětné vazby, která je žákovi poskytována bezprostředně při jeho učení, nebo velmi blízko po zpracování učební úlohy, závěrečného produktu. Jde o popisnou zpětnou vazbu (motivační, informativní, korektivní),  která pomáhají žákovi se zlepšit, pomáhají mu porozumět tomu, jak se učit a řídit své učení, jak získat kontrolu nad svým učením. Zpětnou vazbu při výuce získává také učitel, aby mohl modifikovat zvolené výukové strategie. Formativní hodnocení klade důraz na učitele i žáky, aby porozuměli, kde se v učení nacházejí, za účelem hledání dalších kroků pro zlepšení. (Assessment Reform Group , 2002)