Školní pedagogika

Organizační pokyny k výuce předmětu

Cíle a výstupy předmětu:


Cílem předmětu je podpora a rozvoj profesního vidění, vědění a jednání budoucích učitelů, což znamená, že po jeho absolvování by student/ka měl/a být schopen/a:

• s porozuměním používat základní odbornou terminologii školní pedagogiky;

• aplikovat odbornou terminologii školní pedagogiky na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací; 

• na příkladu popsat a vysvětlit kurikulární procesy;

• na příkladech z praxe charakterizovat vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;

• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);

• uvést příklady správně a nesprávně formulovaných výukových cílů s využitím portfolia;

• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;

• zdůvodnit s využitím teorie v průběhu vlastní učitelské praxe uplatňované výukové metody, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;

• na příkladech ukázat různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.

 

Obsah předmětu tvoří tři oblasti: vědecká reflexe  (1) školy jako instituce a organizace, (2) kurikula a (3) procesů vyučování a učení.

 

Forma výuky: v termínech podle rozvrhu 

Očekáváme:

●       aktivní účast a participaci studentů na výuce, 

●       splnění dílčích úkolů pro zpracování  portfoliového úkolu.

 

Požadavky k ukončení předmětu:


Výstupem předmětu je portfoliový úkol (viz interaktivní osnova portfoliový úkol), který je zaměřen na kurikulární činnosti učitele (analýzu ŠVP, vymezení výukových cílů, didaktickou analýzu učiva, učební úlohy, výukové strategie a způsoby hodnocení). Instrukce ke zpracování najdete v interaktivní osnově ve  studijních materiálech. U portfoliového úkolu bude posuzováno: splnění dílčích úkolů, terminologická ujasněnost, konzistentnost práce, formální úprava a aplikace  teorie v praktickém úkolu.

 

Studenti jednooborové speciální pedagogiky mohou využít práce z portfolia, které si vedou na katedře speciální pedagogiky, a na vybraných příkladech prokázat porozumění kurikulárním činnostem a splnit zadání portfoliového úkolu.

 

Ukončení předmětu:

 Podmínkou k účasti na ústní zkoušce ze ŠP je splněný zápočet ze semináře (pouze u studujících, kteří mají zapsán seminář).