Organizační pokyny k výuce předmětu
Cíle a výstupy předmětu:
Cílem předmětu je podpora a rozvoj
profesního vidění, vědění a jednání budoucích učitelů, což znamená, že po jeho absolvování by student/ka měl/a být schopen/a:
• s porozuměním používat základní odbornou
terminologii školní pedagogiky;
• aplikovat odbornou terminologii školní pedagogiky na
popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace,
vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací;
• na příkladu popsat a vysvětlit kurikulární procesy;
• na příkladech z praxe charakterizovat vybraná
kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci
učitele;
• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit
vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení
a alterace);
• uvést příklady správně a nesprávně formulovaných
výukových cílů s využitím portfolia;
• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
• zdůvodnit s využitím teorie v průběhu vlastní
učitelské praxe uplatňované výukové metody, zpětně je kriticky posoudit a
navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
• na příkladech ukázat různé možnosti hodnocení žáků a
posoudit jejich výhody a nevýhody.
Obsah předmětu tvoří tři oblasti: vědecká reflexe (1) školy jako instituce a organizace, (2) kurikula a (3) procesů vyučování a učení.
Forma výuky: v termínech podle rozvrhu
Očekáváme:
●
aktivní účast a participaci studentů na výuce,
●
splnění dílčích úkolů pro zpracování portfoliového úkolu.
Požadavky k ukončení předmětu:
Výstupem
předmětu je portfoliový úkol (viz interaktivní osnova portfoliový úkol), který je zaměřen na kurikulární činnosti
učitele (analýzu ŠVP, vymezení výukových cílů, didaktickou analýzu učiva, učební
úlohy, výukové strategie a způsoby hodnocení). Instrukce ke zpracování najdete
v interaktivní osnově ve studijních
materiálech. U portfoliového
úkolu bude posuzováno: splnění dílčích úkolů, terminologická ujasněnost, konzistentnost práce, formální
úprava a aplikace teorie
v praktickém úkolu.
Studenti jednooborové speciální pedagogiky mohou využít
práce z portfolia, které si vedou na katedře speciální pedagogiky, a na
vybraných příkladech prokázat porozumění kurikulárním činnostem a splnit zadání
portfoliového úkolu.
Ukončení předmětu: