Školní pedagogika

Týden 1 Úvod do studia školní pedagogiky. Informace k portfoliovému úkolu.

Obsah učiva v kapitole

  • definice školní pedagogiky
  • pedagogika normativní a popisná
  • výzkum vzdělávání
  • pedagogika založená na důkazech (evidence-based)
  • koncepce živé didaktiky

Klíčová slova

  • školní pedagogika
  • pedagogika normativní
  • pedagogika popisná
  • živá didaktika
  • pedagogika založená na důkazech (evidence-based)

Výstupy z učení

V tomto modulu budeme usilovat o to, abychom porozuměli věcné podstatě, cílům a přínosům školní pedagogiky jako vědní disciplíny. Po absolvování modulu dokážete:

               a) definovat školní pedagogiku jako vědní obor,

               b) srovnat pedagogiku normativní a pedagogiku popisnou,

               c) zdůvodnit přínosnost výzkumu vzdělávání,

               d) zhodnotit klady a zápory evidence-based pedagogiky.

Literatura a další zdroje ke kapitole

Janík, T. (2021). Vše pro výchovu. Lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita.

Janíková, M. et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido.

Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1012&lang=cs

Didactica viva (Živá didaktika) dostupné z: http://didacticaviva.ped.muni.cz/