Školní pedagogika

Týden 2: Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky.


Obsah učiva v kapitole

  • vyučování jako činnost učitele
  • učení jako činnost žáka
  • výuka jako interakce mezi vyučováním a učením
  • autoregulované učení – kompetence k učení

Klíčová slova

  • vyučování
  • učení
  • výuka
  • autoregulované učení
  • kompetence k učení
  • metakognice

Výstupy z učení

V tomto modulu budeme usilovat o to, abychom přispěli k vytvoření adekvátní (odborné) představy o tom, co obnášejí procesy vyučování a učení. Po absolvování modulu dokážete:

a) odborně adekvátně operovat s probíranými pojmy,

b) rozumět vztahu vzájemné podmíněnosti vyučování a učení,

c) docenit význam kompetence k učení v kontextu učení autoregulovaného a celoživotního.

Rozšiřující literatura k tématu

Janík, T. (2006). Několik poznámek k autoregulovanému učení. In V. Janíková (Ed.). Autonomie učení cizímu jazyku (s. 7-17). Brno: Masarykova univerzita.

Janík, T. (2009). Školní vyučování. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 178–183). Praha: Portál.

Janík, T. et al. (2013). Kvalita ve vzdělávání: Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/818

Kulič, V. (1992). Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.

Lokajíčková, V. (2013). Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů. Pedagogická orientace, 23(3), 318–341.