- vyučování jako činnost učitele
- učení jako činnost žáka
- výuka jako interakce mezi vyučováním a učením
- autoregulované učení – kompetence k učení
Týden 2: Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky.
- vyučování
- učení
- výuka
- autoregulované učení
- kompetence k učení
- metakognice
V tomto modulu budeme usilovat o to, abychom přispěli
k vytvoření adekvátní (odborné) představy o tom, co obnášejí procesy vyučování
a učení. Po absolvování modulu dokážete:
a) odborně adekvátně operovat s
probíranými pojmy,
b) rozumět vztahu vzájemné podmíněnosti
vyučování a učení,
c) docenit význam kompetence k učení v
kontextu učení autoregulovaného a celoživotního.
Janík, T. (2006). Několik poznámek k
autoregulovanému učení. In V. Janíková (Ed.). Autonomie učení cizímu jazyku (s.
7-17). Brno: Masarykova univerzita.
Janík, T. (2009). Školní
vyučování. In Průcha, J. (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s.
178–183). Praha: Portál.
Janík, T. et al. (2013). Kvalita ve
vzdělávání: Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno:
Masarykova univerzita. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/818
Kulič, V. (1992). Psychologie
řízeného učení. Praha: Academia.
Lokajíčková, V. (2013). Kompetence k
učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled
současných přístupů. Pedagogická orientace, 23(3), 318–341.