SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 1 SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ Mgr. Karel Zerzáň Specifické vývojové poruchy učení tzn. poruchy, kdy žák • s přiměřenou inteligencí • bez zjevných problémů v oblasti smyslové a tělesné • s dobrými podmínkami pro výuku se nemůže naučit číst, psát a počítat obvyklými metodami používanými ve škole. Jedná se o poruchy celoživotní, lze je osvojením vhodných postupů kompenzovat. SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 2 Projevy poruch učení 1 . primární • školní obtíže 2. sekundární • obranné a vyhýbavé mechanismy – odpor ke všemu, co má něco společného se školou (tlak na dítě má záporný výsledek) • kompenzační mechanismy – snaha prosadit se jiným způsobem, než školními výkony – šaškování, vychloubání, zlobení,... • agresivita, poruchy chování (útok) – jako reakce na dlouhodobý neúspěch, jsou odbojné, vzpurné, odmlouvají, vysmívají se, ponižují ostatní,žalují na ně, … • úzkostné stažení do sebe (únik) – považují se za méněcenné, proto rezignují, stahují se do sebe, uzavírají do vlastního světa, jsou úzkostné, citlivé, neklidné, plačtivé, labilní, deprimované, apatické • psychosomatické a neurotické příznaky – dlouhodobá frustrace dostává dítě do stavu velkého napětí, které vyvolává bolesti hlavy, břicha, tiky, zvracení, nechutenství, poruchy spánku, sníženou odolnost vůči nemocím, … SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 3 1. Dyslexie specifická porucha čtenářských dovedností s obtížemi v: - rychlosti čtení (60-70 slov/min – tj. sociálně únosná úroveň čtení) - správnosti čtení - porozumění čtenému textu • záměny zvukově a tvarově podobných písmen (b-d-p, a-e-o, s-z, m-n, r-z, …) • obtíže ve spojení písmen ve slabiku, slabiky ve slovo Dovednost číst = porozumění psanému textu a schopnost převést do písemné podoby mluvené slovo Dyslektický diktát záměny: a ↔ o b ↔ d řešení: No budu sebělo savo. Hlositě haukolo. Dyla ji slyšet boleka. Ulavilo hrodaše. SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 4 Kroky pro osvojování čtení Vyzkoušejte si dyslexii: http://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea https://www.objevit.cz/vyzkousejte-si-na-teto-strance-cteni-s-dyslexii-t172317 Projevy dyslexie 1. Rychlost • dítě luští písmena a hláskuje, neúměrně dlouho slabikuje, nebo naopak zbrkle domýšlí slova • nesprávné hospodaření s dechem 2. Chybovost • záměny písmen tvarově podobných (b-d-p-q; m-n-h; r-z; ř-ž; s-z), zvukově podobných (t-d) nebo zcela nepodobných (pozor: b-d a jiné reverzní a inverzní tvary např. E-Ǝ; B- ; n-u zaměňují téměř všichni začínající čtenáři) • špatná orientace v textu, ztrácení se, přeskakování, neudržení pozornosti v řádku SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 5 • opakování začátků slov • nesprávné čtení a komolení slov • vynechávání písmen, slabik, příp. slov • přidávání písmen, slabik • Přesmykování slabik (lokomotiva – kolomotiva) • domýšlení konců slov 3. Technika čtení • tzv. dvojí čtení při výuce metodou analytickosyntetickou (dítě si čte slovo potichu po hláskách a poté je vysloví nahlas); při metodě genetické jde o zcela běžný postup (někdy však nedojde ke spojování písmen do slov a dítě není schopno provést hláskovou syntézu) • vynechávání diakritických znamének nebo jejich špatné používání 4. Porozumění • závislé na úrovni předcházejících ukazatelů, tj. rychlé a hbité dekódování, syntéza písmen ve slovo a odhalení obsahu slova SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 6 Reedukace dyslexie Čtení s okénkem, záložkou • správná velikost okénka • okénkem nepohybuje dítě samo, posune jej dospělý těsně před vyslovením slabiky • čteme pomalu a plynule • nepřipouštíme dvojí čtení • nevyžadujeme čtení s přednesem ani porozumění • odpočinek při čtení; velmi náročné pro dítě • čteme maximálně 10 minut denně okénko má pomoci, aby dítě neulpívalo na čtených písmenech, posouvalo zrak dále a neztrácelo se v textu 2. Dysgrafie SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 7 Dysgrafie specifická porucha při níž se dítě běžnými metodami nemůže naučit psát • postihuje grafickou stránku písemného projevu • porucha automatizace pohybů, motorické a senzomotorické koordinace • nepamatuje si tvary písmen, nedokáže je napodobit, nesprávné řazení písmen • tempo psaní pomalé, písmo těžkopádné, kostrbaté, neuspořádané • psaní mimo lineaturu • nejednotná výška písmen • nesprávný úchop pera • křečovité a nepřesné pohyby při psaní • problémy s hranicemi slov – slova píše dohroma- dy • potíže při práci na PC s vedením myši • vliv také na rýsování, výtvarné a pracovní aktivity • časté škrkání a opravování psaného – uvědomují si chyby nadstolem hrajemesi pa stelka Jedemenavýlet SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 8 • správné sezení při psaní (výška lavice, židle, poloha nohou, vzdálenost hlavy od sešitu) • respektování pomalejšího tempa psaní • ve vyšších ročnících psaní tiskacím písmem, na počítači, tabletu, okopírované texty, doplňování,… • sešity s pomocnými linkami • vhodný druh písma (Comenia Script) Comenia Script Klasické vázané psací písmo SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 9 3. Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu, neschopnost naučit se správně gramaticky psát, která však nezahrnuje celou gramatiku, vztahuje se převážně na tzv. specifické dysortografické jevy, tzn. • vynechávání písmen, slabik, slov i vět • přidávání písmen, slabik či slov • záměny a přehazování písmen a slabik (b-d-p-q, a-o, r-z, ř-ž, m-n, u-n, kolo-loko) • zkomoleniny, inverze (dal-lad, kup-puk) • obtíže při souhláskových shlucích (krtek, zdrhl) • postižena schopnost sluchové analýzy, fonematický sluch SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 10 • záměny sluchově podobných hlásek (sníh/ch, dub/p, led/t) • problémy při rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek (ma-má, kůl-kul, mísy-mísí) • chyby při vnímání měkkosti a tvrdosti hlásek (rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni • nevhodné aplikace gramatických jevů (naučená pravidla žák neuplatňuje v písemném projevu) • obvykle učivu rozumí, ovládají je, nedokáží je však písemně aplikovat • pomalejší pracovní tempo • obvykle spojena s dyslexií, dysgrafií či dyspraxií Reedukace dysortografie • respektování individuálního tempa práce žáka • dostatek času na kontrolu vlastní práce žáka • při ověřování znalostí zvolení formy, při které mohou žáci dosáhnout úspěchu – např. namísto prověrky ústní zkoušení, zaměření cvičení pouze na probíraný jev,…) • využití slovního hodnocení • předtištěné zápisy učiva v naukových předmětech • pomoc při organizaci práce, záznamech domácích úkolů • podpora sebedůvěry žáka SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 11 Problémy v prostorové orientaci • uvědomění si pozice nalevo, napravo, vepředu, vzadu, nahoře, dole, správné určení směru Problémy při organizaci sekvencí a posloupnosti, • dovednost stanovit přesné kroky, jak vykonávat určitou činnost, aniž bychom na cokoli zapomněli • posloupnost řady čísel, písmen, not, řady předmětů, dějů a činností • ¨provádění činností dle instrukcí, návodu • promyšlení a organizace činností v určitém dnu 4. Dyskalkulie specifická porucha matematických schopností, která se projevuje zřetelnými problémy při získávání a využívání základních matematických schopností • mj. problémy při orientaci v čase SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 12 5. Dyspraxie specifická vývojová porucha motorické koordinace (DCD – Developmental Coordination Disorder), neschopnost vykonávat složitější úkony, porucha ve vnímání tělesného schématu • pohybové schopnosti dítěte jsou nižší než odpovídá jeho věku • porušeno motorické učení • problémy v hrubé, jemné motorice a grafomoto- rice • 6 – 10 % lidí, chlapci jsou postiženi 4x častěji než dívky Projevy • nešikovnost při sportech, pohybových hrách, jízdě na kole, bruslení,… • obtížná manipulace s perem, příborem, nůžkami, pravítkem, nářadím,… • snížená schopnost organizace činností (mj. problémy při řízení auta) • nedostatečné vnímání času, posloupnosti dějů, nedochvilnost • problémy v orientaci (nalezení třídy, WC, školy, pracoviště, cestování,…) • péče o sebe – oblečení, líčení, vlasy, brýle, kontaktní čočky, holení, … SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 13 • potíže i v běžných denních činnostech, v kolektivních hrách, jedinci mohou být kvůli tomu diskriminováni svými vrstevníky a spolužáky • nezapamatování si více instrukcí najednou – neví, jak má začít vypracovávat zadaný úkol • problémy s jídlem – dítě často rozlije nápoj, bývá od jídla špinavé • problémy s oblékáním a obouváním – zapínání a rozepínání knoflíků a zipů, oblékání prstových rukavic, obouvání bot, zavazování tkaniček, často si věci obléká převráceně • pomalé tempo, nemají ponětí o čase • zvýšená unavitelnost Několik zvláštností, které popsali rodiče dětí s dyspraxií (Macintyre 2000): • děti nikdy nelezly • na správnou motorickou úroveň se vždy dostaly pozdě • preferování společnosti mladších dětí • nemají ty samé zájmy jako ostatní děti • necítí se chtěné, ale spíše opomíjené, vynechané • používání obou rukou dohromady je velmi těžké SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 14 Reedukace dyspraxie • hrubá motorika – lezení, chůze, běh, skok, stoj na jedné noze, cvičení, pohybová koordinace, cvičení rovnováhy, jízda na koloběžce, tříkolce, na kole,… • jemná motorika – pohybové hry s míčem (házení chytání, kopání), kuželky, navlékání korálků, vhazování korálků do lahvičky, lego, stavebnice,… • grafomotorika – malování houbou na tabuli, malování v kleče, malování prstem, štětcem, křídami… • zraková a sluchová percepce • pravolevá a prostorová orientace • nácvik vnímání tělového schématu • nácvik sebeobsluhy • pomoc při utváření sociálních kontaktů Doporučené pracovní pomůcky • podložka se svorkou pro přichycení papíru, trojhranný program či nástavec na tužky • průhledný penál pro lepší přehled • přilnavý materiál nebo držátko na pravítko • podložku na židličku (nebo pod nohy) pro lepší sezení, • kopie textů pro umožnění doplňování odpovědí, aby nemusel žák vše opisovat SVPU 05.03.2021 Mgr. Karel Zerzáň 15 Přístup k dítěti s dyspraxií • naučit dítě žít v běžných životních podmínkách • důležitým předpokladem úspěchu je podnětně prostředí, motivace a podněcování • soustavný pohybový rozvoj, pravidelná cvičení • tolerance školních výkonů v TV, VV a PV • pomáhat při výběru kamarádů, zajistit zájmovou činnost • rozvoj oblastí, v nichž je dítě úspěšné • více času na úkoly • při únavě poskytnout žákovi oddechový čas Učitelé, kteří se věnují dětem s poruchami učení konají pro celou naši společnost neocenitelnou službu tím, že omezují počet nespokojených a frustrovaných dětí. Tyto děti se v pozdějším věku mohou dále rozvíjet a nebudou vyhledávat podporu mezi jinými nešťastnými členy různých problémových skupin. doc. PhDr. Věra Pokorná (1939 – 2016)