Desatero o projevech nadaných Žádné dvě děti nejsou zcela stejné a o nadaných dětech platí totéž. Clark (2008) dokonce uvádí, že nadaní se od sebe odlišují více než jedinci intaktní populace. Proto nelze nadané žáky vnímat jako homogenní skupinu (Fořtík a Fořtíková, 2007). Přesto lze vymezit projevy, se kterými se u nadaných můžeme setkat a na které je nutné brát zřetel při jejich vzdělávání. Nadaní však nemusí disponovat všemi projevy a ani jejich výskyt není zárukou, že se jedná o nadaného. Dále je velmi důležité vzít v úvahu, že uváděné projevy mohou být ovlivněny věkem nadaného a že jsou obvykle vázány na oblast nadání. Zejména je potřeba si uvědomit, že nadání je součástí celé osobnosti nadaného jedince, nikoliv její samostatná a izolovaná část, proto je nutné brát v úvahu osobnost nadaného jako celek (Laznibatová, 2003). 1. Motivace · vnitřní motivace pro oblast jejich zájmu, často velmi silná; · obtíže s motivováním v jiných oblastech, které nadaný vnímá jako „nedůležité“ z hlediska svého zájmu. 2. Přístup k učení · perfekcionismus, který požadují i od druhých; · jsou sebekritičtí a někdy mají chybné sebepojetí; · zaujetí pro činnost související s jejich zájmem; · neumí se učit, proto mohou mít problémy; · schopni delší pozornosti pro oblast jejich zájmu; · vysoká koncentrovat pro oblast jejich zájmu. 3. Paměť · obvykle vynikající, a to zejména v oblasti jejich zájmu; · může být encyklopedická; · vytvářejí struktury; · rychlé zapamatování – nepotřebují tolik opakování jako intaktní populace. 4. Zpracovávání informací · rychlé zabudovávání nových poznatků do existujících znalostních struktur a v případě potřeby jsou schopni je přebudovat; · používají vyspělejší myšlenkové procesy; · dovedou rychle a správně zobecňovat; · chtějí získávat nové informace a dokáží si je vyhledat; · lépe rozumí abstraktním pojmům než jejich vrstevníci; · vidí neobvyklé vztahy a souvislosti. 5. Osvojování poznatků · velmi rychlé, nepotřebuji tolik procvičování jako intaktní populace; · opakování již známého je zdrojem nudy a nepozornosti; · kladou si otázky; · umí kriticky uvažovat; · prezentují své názory a dokáží je obhajovat. 6. Pozorování · mají výborné pozorovací schopnosti, dokážou rozlišit i detaily, které jejich vrstevníci nevnímají; · na základě pozorování vyvozují závěry; · jsou schopni odlišit podstatné znaky od nepodstatných; · plánují postup. 7. Řešení problému · chápou problémy v širších souvislostech; · jsou schopni uplatňovat osvojené poznatky a zkušenosti v nových situacích; · mají živou představivost; · jsou často originální ve svém uvažování i ve způsobu řešení úkolů; · někdy nejsou schopni přijmout argumenty, které se neshodují s jejich názory. 8. Smysluplnost · chtějí znát důvody, · chtějí se podílet na plánování, · chtějí mít možnost volby, · odmítají plnit úkoly, které považují za nesmyslné; · neradi se podřizují pravidlům, zejména těm, které nepovažují za odůvodněné. 9. Vztahy s vrstevníky, dospělými · vzhledem k odlišnosti si nemusí rozumět s vrstevníky, kteří nesdílejí jejich zájmy a jsou na jiné intelektuální úrovni; · mohou odmítat skupinovou práci se spolužáky a být jimi také odmítáni; · pokud nemají možnost komunikovat s vrstevníky „na stejné kognitivní úrovni“, vyhledávají dospělé; · májí sklon k odmítání autorit (např. učitelé, další pedagogičtí pracovníci), pokud je nepovažují za autoritu sami. 10. Emocionální nevyváženost · velké odlišnosti - je nutné vnímat osobnost nadaného jako celek - někteří odborníci (např. Freeman) s touto charakteristikou nadaných nesouhlasí · bývá spojena s úrovní pohledu na existencionální otázky – zabývají se úvahami, které jejich vrstevníci nevnímají; · mají rozvinutý cit pro morálku a spravedlnost; · nadání umocňuje jejich osobnostní charakteristiky, a proto mohou být více vznětliví, netrpěliví, což může vyvolávat problémy ve vztazích. CLARK, B. Growing up gifted (7th ed.) Upper Saddle River. NJ: Pearson Prentice Hall. 2008. FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3 LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa. Bratislava: Iris. 2003. MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy - příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN: 80-210-3979-5.