VODA V KRAJINĚ XGEp01 / IGEk01 Praktikum k poznávání společnosti Podzim 2023 • Vodě ve školce věnujte klidně celý měsíc nebo i celý rok. Učit se o vodě znamená učit se o svém těle, o přírodě, o světě. O sobě samém. Ing. Martin Kříž, Chaloupky o.p.s. VODA PRO VŠECHNY? • Která voda je dostupná pro lidi? • Pomůcky: papíry A4 dle počtu studentů • Zdroj námětu: Kolektiv autorů. (2011). Kdo je za vodou?: Voda jako podmínka rozvoje. Brno: NaZemi. ROZLOŽENÍ VODY NA ZEMI Voda na Zemi • Voda je nejdůležitější složkou přírodního prostředí na zemi – nejcennější tekutina • Hydrogeografie - Vědní obor, disciplína fyzické geografie, zabývající se vztahem mezi vodními útvary na pevnině a ostatními krajinotvornými prvky • Hydrologie - vědní obor zabývající se zkoumáním zákonitostí výskytu, oběhu, časového a prostorového rozložení zásob vody na Zemi, jejího vzájemného působení s biotickými a abiotickými faktory s ohledem na její fyzikální, chemické a biologické vlastnosti • Zdroj: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps14/fyz_geogr/web/pages/07- voda.html NÁMĚT AKTIVITY: Kde se vyskytuje voda na Zemi? Rozvíjené činnosti a dovednosti: rozvoj jazykových dovedností Použité metody: slovní metoda - práce s textem Postup: přečteme si text o kapičce Aničce, která se chtěla podívat k moři. Po přečtení textu vyzveme děti, aby si vzpomněly, kde všude se kapička Anička vyskytovala – tedy kde všude můžeme najít vodu v krajině. Alternativa: text je také možné dětem číst a následně ztvárnit jako divadlo. Zdroj: Vlastní Oběh vody v krajině Povrchová voda • Tekoucí: řeky • Stojaté: • Přírodní: jezera • Umělé: přehrady, rybníky NÁMĚT AKTIVITY: Řeky v krajině Činnosti a rozvíjené dovednosti: manipulace s pomůckami, pozorování, rozvoj pracovních dovedností Pomůcky: modré látky, krepový papír, popisy části řeky (alt. obrázky) Důležité pojmy: PRAMEN, ÚSTÍ, HORNÍ TOK, DOLNÍ TOK, SOUTOK, PŘÍTOK, MEANDR, SLEPÉ RAMENO, PŘEHRADA, NAPŘÍMENÝ TOK, MOŘE, STUDÁNKA, VODNÍ ELEKTRÁRNA, VODOPÁD, RYBNÍK Námět: vlastní výuka POKUS – MEANDR NEBO NAPŘÍMENÝ VODNÍ TOK? Zachráníš město? Otevřená zahrada Nadace Partnerství, Brno TÉMA VODA V RVP PV Vzdělávací oblast: Dítě a svět Dílčí vzdělávací cíle: • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu • Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou zemí Očekávané výstupy • osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi • mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí • uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (povodně) NÁMĚT AKTIVITY: HÁDANKA • Utíká, běží, pospíchá, někdy zašumí do ticha, někdy si hučí, někdy si zurčí, někdy si zazpívá, vrtošivá, jindy je zlá a všechno boří. Kam tolik spěchá? Přece k moři. Zdroj: https://mshalasova.cz/jarni-bublani Námět Aktivity: MODELUJEME VODNÍ TOK Činnosti a rozvíjené dovednosti: experiment, pozorování Pomůcky: modelovací hmota (plastelína, ale ve velkém množství), písek, štěrk, mech, velké podložky, voda + různé nádoby Postup práce: Na podložku vymodelujeme tři typy vodního toku: rovný (napřímený), mírně zvlněný, meandrující. Všem korytům dáme sklon 30°. Pokus: Kterým korytem proteče voda nejrychleji? Výsledek: Rychlý průtok narovnaným vodním tokem neznamená jen rychlé povodně, ale také sucho v krajině! Voda proteče rovným korytem rychleji pryč. Varianty: Vezměte dvě stejná koryta, pokryjte dno řeky pískem, mechem apod. Kudy poteče voda rychleji? Kde se bude více loudat? Zdroj: Kolektiv autorů. (2016). Krajina nápadů. Třebíč: Chaloupky, o.p.s. NÁMĚT AKTIVITY: Povodně v krajině – Život na ostrůvku Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj pohybových dovedností, experimentování Použité metody: prožitkové učení Pomůcky: barevné látky evokující pevninu, hudba + přehrávač Popis aktivit a činností: děti stojí na ostrově (látka), na hudbu ostrůvek opouští a pohybují se mimo, na vypnutí hudby se na ostrov vrací. Postupně ostrov zmenšujeme – zaplavujeme. Jak můžeme ostrov zmenšit, aby se tam děti ještě vešly? Námět: Seminář pro učitele MŠ a ZŠ, SEV Sluňákov Olomouc NÁMĚT AKTIVITY: Povodně v krajině Činnosti a rozvíjené dovednosti: experimentování, manipulace s pomůckami, Použité metody: pokus, experiment Pomůcky: pískoviště, bábovky, jakékoliv další povrchy, kostky apod. Popis aktivit a činností: Síla vody: V pískovišti vybudujeme město, jehož součástí je kopec (načechraná vrstva písku). Lijeme vodu a zkoumáme, co způsobí silný proud vody v písku. Obdobně můžeme zkoušet, jak bude voda zaplavovat město na betonu – proč se voda ve městě nevsakuje? Zdroj: Rajnošková, M. & Kříž, M. (2017). Rok v přírodě s mrňaty. Brno: Lipka Povodně v krajině – další náměty • Povodně v naší obci: zjistěte, zda ve vaší obci byly povodně. Vyhledejte fotografie povodní a vydejte se prozkoumat místa, kde byly povodně. • Povídání s pamětníky – povídejte si s těmi, kdo povodně zažili NÁMĚT AKTIVITY: KRAJINA V OKOLÍ VODNÍ PLOCHY • Činnosti a rozvíjené dovednosti: pozorování, rozvoj pracovních dovedností • Jak se liší krajina v okolí jezera / rybníku / moře? • Kreslení obrázku – domaluj přírodu v okolí vodní plochy • Modelování krajiny – práce s přírodním materiálem • Námět: inspirace od studentů ze semináře Praktikum k poznávání společnosti NÁMĚT AKTIVITY: Oběh vody v přírodě Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj pohybových dovedností Použité metody: prožitkové učení Postup: Společně s dětmi si přečteme básničku a vymyslíme, jak ji dramaticky ztvárnit: děti představují kapičky vody, které se chytají do dvojic, trojic – udělají říčky, pak se všechny děti chytí společně (řeka), děti běží jako řeka a postupně zpomalují svůj tok, až se zastaví a spojí se ve velký kruh – oceán. Básnička: NA POČÁTKU KAPIČKA Z KAPIČKY ŘÍČKA MALIČKÁ A KDYŽ ŘÍČKA S ŘEKOU SPLYNE, PŘIDAJÍ SE DALŠÍ, JINÉ VODY ZE VŠECH STRAN A Z KAPKY JE OCEÁN. Zdroj: vlastní námět + Brukner, J. (2007). Samá voda. Praha: Albatros NÁMĚT AKTIVITY: 100 chutí vody Činnosti a rozvíjené dovednosti: experimentování, pokusy Metody: prožitkové učení, experiment Pomůcky: voda z různých zdrojů, kterou mohou děti ochutnávat (balená voda, perlivá voda, voda z místního pramene, kohoutková voda, slaná voda, sladká voda). Kelímky, lžičky pro děti, mapa světa, glóbus Postup: Děti ochutnávají vodu a přitom mohou: hlasovat o nejlepší vodu (která mně nejvíce chutná?) / přiřazovat k obrázkům: odkud je která voda? / párovat: hledat dvojice vody podle chuti Ukážeme si na mapě, glóbu nebo prostřednictvím fotografií, kde takovou vodu najdeme, odkud k nám přicestovala. Zdroj, námět aktivity: vlastní Pojďme k vodě – BUĎME S VODOU V KONTAKTU • BRODĚNÍ A BAHNĚNÍ v potoce • Přeskakování kalužin nebo říčky / potoka • Tvoříme v potoce: Budování dočasných přehrad, stavění mlýnků a pozorování, kdy a jak se točí • Výlet k našemu potůčku – jak to u něj vypadá? • Návštěva a Čištění studánky – mapa studánek: https://www.estudanky.eu/mapa PÍSNIČKY O VODĚ • Prší, prší • Holka modrá • Hradišťan: Modlitba za vodu • Míša Růžičková: Námořnická • Svěrák, Uhlíř: Hlavně, že jsme na vzduchu • Bedřich Smetana: Má Vlast - Vltava • Smejko a Tanculienka: Naša zem Literatura • Rajnošková, M., & Kříž, M. (2017). Rok v přírodě s mrňaty. Brno: Lipka • Ekoškola: Praktické tipy k tématu voda (online). Dostupné z: https://ekoskola.cz/prakticke-tipy-k-tematu-voda/ • Sekaninová, Š., & Tůma A. (2021). Atlas řek pro děti. Praha: Albatros. • Ruda, A. (2014). Klimatologie a hydrogeografie pro učitele. Brno: Masarykova univerzita • Gorčíková, K. & Východská H. (2019). Společnost 4 – Učebnice pro 4. ročník základní školy. Plzeň: Nakladatelství Fraus. • Obůrková, E. (2015). Kudy teče řeka. Praha: Albatros. • Brukner, J. (2007). Samá voda. Praha: Albatros.