KRAJINA KOLEM NÁS RVP PV VZDĚLÁVACÍ CÍLE: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách OČEKÁVANÉ VÝSTUPY osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte SLOVNÍČEK POJMŮ: KRAJINA - definujeme jako část zemského povrchu s určitým reliéfem, kde se stýkají a vzájemně na sebe působí horniny, reliéf, ovzduší, voda, půda, rostliny a živočichové a také člověk se svými výtvory a aktivitami. Každá krajina má určitou polohu na povrchu Země, svérázný vzhled a vyznačuje se osobitým vývojem. Krajina vznikla nejprve přírodními pochody, které vytvořily pohoří, nížiny, roviny nebo údolí. Tato původní přírodní krajina byla postupně přeměněna činností člověka v kulturní krajinu. Vzhled krajiny tedy určují: A) PŘÍRODNÍ SLOŽKY KRAJINY (vytvořila příroda): horniny, půda, vodstvo, ovzduší a organismy v krajině – konkrétně se tedy jedná o skály, bažiny, řeky, rostliny, živočichy, kyslík. B) KULTURNÍ (UMĚLÉ) SLOŽKY KRAJINY: všechny výtvory, vytvořené člověkem – konkrétně: sídla, infrastruktura, těžba, průmysl, zemědělství, služby, atd.. Podle síly lidského vlivu rozdělujeme kulturní krajinu: a) Přírodní krajina – místa, kde se zásah a vliv člověka projevuje minimálně, prakticky není znatelný. b) Obhospodařovaná krajina – krajina lesů a pastvin, mírně využívaná člověkem c) Obdělávaná krajina – pole, louky, rybníky – krajina ovlivněná a ovlivňovaná činností člověka. d) Příměstská krajina – přechod mezi městy a volnou krajinou. e) Městská krajina – typická hustou sídelní zástavbou, přírodním prvkem této krajiny bývají většinou pouze městské parky. f) Devastovaná (zničená) krajina – oblasti, zcela přeměněné činností člověka, jedná se například o bývalé doly a plochy poškozené těžbou, které se však již k těžbě nevyužívají. g) Rekultivovaná krajina – oblasti zcela přeměněné člověkem, místa, které byla zničená, a člověk je znovu obnovil. DEFINICE PRO DĚTI: krajina je všechno to, co vidíme kolem sebe, to, co vidíme z rozhledny. MÍSTNÍ KRAJINA - prostředí bezprostředně kolem nás KRAJINNÁ SFÉRA – planeta Země se skládá ve vertikálním směru z posloupnosti koncentricky uspořádaných vrstev, tzv. geosfér. (viz obr.1). Krajinná sféra Země je systém vzájemného pronikání a spolupůsobení atmosféry, hydrosféry, pedosféry, biosféry a zemské kůry (viz obr.2). Obr. 1: Schéma geosfér planety Země, zdroj: https://slideplayer.cz/slide/3646608/ Obr.2: Schéma prvků krajinné sféry, zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Krajinn%C3%A1_sf%C3%A9ra#/media/Soubor:Landscape-sphere.jpg Ve vertikálním směru pak lze krajinu členit dle nadmořských výšek: a) Relativní nadmořská výšková členitost (tj. výška mezi nejnižším a nejvyšším bodem dané oblasti) roviny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny, velehornatiny b) Absolutní výšková členitost: nížiny (do 200 m n.m.), vysočiny (nad 200 m n.m.) V horizontálním směru vyčleňujeme: BIOMY – na zemi vyčleňujeme jednotlivá krajinná pásma viz obr. 3 (pouště, tropický deštný les, stepi, savany, lesy a křoviny… ) na základě poměru mezi množstvím tepla a velikostí srážek. Jedná se o horizontální členění krajinné sféry na Zemi, kdy od rovníku směrem k pólu klesá intenzita slunečního záření a zmenšuje se množství dodávaného tepla. To má vliv na rozložení podnebných pásů a uspořádání dalších složek krajiny – půdy, režim odtoku vody na souši, rozšíření rostlin a živočichů. Obr.3: Rozšíření horizontálních biomů v krajinné sféře. Zdroj: Anděl, J.; Bičík, I., Bláha, J.D. (2019) ČLOVĚK V KRAJINĚ Neodmyslitelnou součástí dnešní krajiny je člověk a především jeho výtvory, které krajinu významně ovlivňují a přeměňují. V průběhu historie se požadavky člověka na krajinu výrazně měnily – a s touto změnou šla ruku v ruce i změna funkce a tváře krajiny. Prvotním využitím krajiny pro člověka byla krajina jako zdroj potravy, postupně krajina jako zdroj materiálu, krajina jako místo bezpečného života, krajina jako zdroj surovin, prostor pro rekreaci, možnost dopravy a v dnešní době se k těmto pohledům přidává i pohled na krajinu jako na předmět ochrany přírody. Člověk v krajině: pracuje, bydlí a odpočívá. Ve vztahu k území člověk své blízké i vzdálené okolí: využívá – materiální, energetické a duchovní prostředky; přetváří – přírodní, hospodářské, společenské a duchovní vlastnosti; obohacuje či ochuzuje; ohrožuje či je jím sám ohrožován. METODICKÝ KOMENTÁŘ: Děti by měli mít povědomí o rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách krajiny, ve které žijí. V průběhu celého roku je vhodné zařazovat přírodovědné vycházky, s dětmi pozorovat krajinu, všímat si její rozmanitosti a zároveň budovat pozitivní vztahy k prostředí a seznamovat děti se způsoby ochrany tohoto prostředí (viz environmentální témata – recyklace apod.) Krajinu můžeme také pomocí různých materiálů modelovat či v ní experimentovat. ZÁKLADNÍ POMŮCKY: Materiál Venkovní prostředí, materiál, který nabízí školka pro modelování krajiny (přírodní materiály, kostky, cestičky, zvířátka a postavičky, krabičky a krabice atd.) ODKAZ NA LITERATURU: Lokoč, R., Lokočová, M. (2010): Vývoj krajiny v České republice. http://www.lowaspol.cz/_soubory/KR_kniha.pdf Kolektiv autorů Lipky (2012): Krajina v obrazech. Kolektiv autorů Lipky (2012): Uzdravme krajinu. Češková, A., Kvasničková, L. (2012): Za příběhem krajiny. Lipka. Kolejka, J. (2013): Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Nakladatelství Academia. Kolejka, J. (2014). Nauka o krajině pro studující geografie magisterských učitelských oborů. Masarykova univerzita. Jančaříková , K (2010): Envinonmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe Anděl, J.; Bičík, I., Bláha, J.D. (2019): Makroregiony světa. Praha: Karolinium. Immerová, B.; Kimličková, J.; Lasáková, V. (2011): Praktická ekovýchova pre materské školy. Bratislava: Daphne. DALŠÍ INTERNETOVÉ ZDROJE: Projekt Krajina za školou: http://www.krajinazaskolou.cz/ Projekt Putování prostorem a časem: http://www.putovaniprostoremacasem.cz/ PŘÍKLADY AKTIVIT POZOROVÁNÍ KRAJINY – VYCHÁZKA NA MÍSTO S VYHLÍDKOU Druh aktivity: Slovní Cíle: uvědomit si jednotlivé prvky, které tvoří krajinu, rozlišit přírodní a kulturní složky Popis činnosti: Děti jdou na vycházku na místo s vyhlídkou (kopec, rozhledna, vysoká budova apod.). Pozorují krajinu, vyjmenovávají, co všechno je součástí krajiny, kterou vidí, rozlišují prvky vytvořené přírodou (přírodní) a člověkem (kulturní). Materiál/pomůcky: co nabízí školka Postup: - děti jdou na určité místo s výhledem do okolí v okolí mateřské školy - Dětem klademe otázky: Co vše v krajině vidíte? Jaké prvky vytvořil (postavil) člověk? Co vytvořila příroda? Jak byste nazvali tuto krajinu? (město, vesnice, sídliště, les, louka…) - Po návratu do školky se posadíme s dětmi v kruhu - Vyzveme děti, aby každý jmenoval jednu věc, kterou viděl venku, upozorníme děti na to, že se odpovědi nemohou opakovat. - Děti se pak mohou rozdělit na 2 skupiny, podle toho, zda jmenovali prvky přírodní nebo kulturní - Na závěr vyzveme děti, aby z hraček a stavebnic, které mají ve školce k dispozici vytvořili krajinu, v které bude, co nejvíce prvků (přírodních/kulturních), které jmenovali. Výsledek zkontrolujeme, nechybí tam něco? Alternativa: 1) lze pozorovat také z okna školky 2) Při orientaci v okolí mateřské školy zařazujeme vycházky s různým cílem (podle podmínek školy) do jednotlivých krajin TYPY KRAJIN Druh aktivity: slovní, výtvarná Cíle: uvědomit si různé typy krajin a zásah člověka do těchto krajin Popis činnosti: děti poznávají jednotlivé typy krajin (přírodní, městská, obhospodařovaná, devastovaná...) a tvoří/ modelují vlastní krajinu z nabídnutých materiálů Materiál/pomůcky: přírodniny, hračky co nabízí školka, kinetický písek, plastelína, krabice a různé krabičky, krepový papír atd. Postup: - učitel ukáže dětem obrázky různých krajin (město, vesnice, hory, moře, pouště, průmyslová krajina, těžební apod.) - Vyzývá děti, aby popsali, co na obrázcích vidí, zda některou krajinu navštívili např. o prázdninách, při návštěvě prarodičů apod. - Vyzývá děti, aby se pokusili seřadit krajiny podle míry ovlivnění/zásahu člověkem - Modelování krajiny: učitel zadá žákům, ať vytvoří krajinu, kde by chtěli žít, takovou, která by se jim líbila - Rozdá dětem krabice (výřez krajiny) nebo tác, na které budou krajinu tvořit, děti mohou pracovat ve skupinkách - Děti tvoří krajinu dle své fantazie, svou krajinu pojmenují - učitel nabádá děti, aby v krajině nechyběl také člověk, zvířata, voda apod. - na závěr se udělá výstava všech „krajin“, učitel dopíše názvy krajiny dle návrhu dětí Obr.4: Ukázka obrázku venkovské krajiny. Zdroj: Immerová, B.; Kimličková, J.; Lasáková, V. (2011). Alternativa: krajinu můžeme tvořit i venku – na pískovišti či na jiných prostranstvích KRAJINY SVĚTA - "NA BAREVNÉ KRAJINY" Druh aktivity: pohybová Cíle: orientovat se v prostoru Popis činnosti: děti pobíhají volně ve třídě, na znamení se vrátí zpět do své krajiny Materiál/pomůcky: barevně odlišené krajiny (např. kruhy, kuželi apod.) Postup: - v herně rozmístíme na zem několik barevných krajin (domečků) - děti se rozdělí a postaví ke svým domečkům (kruhům); - na znamení se děti rozběhnou volně po herně, na další znamení se vrací do svých domečků; - hru můžeme ztížit tím, že domečky (kruhy) přeměníme, zatímco děti pobíhají. VODA V KRAJINĚ - TEČE VODA, TEČE SHORA (PODLE JANČAŘÍKOVÁ, 2010) Druh aktivity: pokus/experiment, poznávací Cíle: seznámit děti s vodou a jejími vlastnostmi v krajině, učit experimentovat Popis činnosti: děti si hrají s vodou, tvoří tekoucí i stojatou vodu v krajině Materiál/pomůcky: pískoviště, pet láhve, konvičky, kýbl s vodou nebo vodní zdroj Postup: - dětem poskytneme možnost hrát si s vodou - pomocí vytvořených korýtek a cestiček nechávají téct vodu shora dolů, vytvářejí prameniště, vodní meandry, ústí vod do rybníků, jezer, moří… - nosí vodu v konývkách - děti si mohou vytvořit lodičky a pouštět v korýtku, parník v moři apod. - korýtka lze vytvořit pomocí např. ustřižených pet láhví CESTA PŘES POTOK (PODLE IMMEROVÁ, KIMLIČKOVÁ, LASÁKOVÁ, 2011) Druh aktivity: pohybová Cíle: zdolávat překážky, orientovat se v prostoru, rozvíjet pohybové schopnosti Popis činnosti: děti přecházejí přes potok, mohou stoupat pouze na „kameny“ Materiál/pomůcky: velké “kameny“ – např. pěnové kostky, papírové kameny apod. Postup: - po zemi rozložíme „kameny“ - dětem povíme, aby si představili, že všude okolo nich je voda, oni stojí na jednom břehu potoka a potřebují se dostat na druhý břeh potoka, tak aby nespadli do potoka - kdo stoupne do potoka, ze hry vypadává RELIÉF KRAJINY - DO KOPCE A Z KOPCE (PODLE JANČAŘÍKOVÁ, 2010) Druh aktivity: pohybová, Cíle: rozvoj hrubé motoriky, pohybovat se v přírodním prostředí po terénních nerovnostech Popis činnosti: děti si hrají v kopcovitém terénu Materiál/pomůcky: žádné Postup: - děti dovedeme do kopcovitého terénu - necháme, aby si spontánně hrály - můžeme si zahrát známé hry – např. na babu, na honěnou apod. VZORNÍK EKOSYSTÉMŮ (PODLE JANČAŘÍKOVÁ, 2010) Druh aktivity: pokus/experiment, poznávací, výtvarná Cíle: uvědomit si různorodost krajiny a povrchů země Popis činnosti: děti si přinesou z vycházky otisk krajiny – svědectví různorodosti ekosystémů Materiál/pomůcky: tvrdý papír, lepidlo (např klíh), velký papír - balící Postup: - na vycházku vezmeme lepidlo (klíh) a nastříhané papíry (karton) - každé dítě dostane jeden papír, vybere si libovolné místo, na papír nanese lepidlo a otiskne zem (papír položí lepidlem na zem) - po návratu do školky všechny otisky nalepíme na velký balící papír a získáme tak vzorník otisků – svědectví o různorodosti krajin