Krajina Krajina jako místo kde žijeme, vnímání krajiny XGEp01 | XGEk01 Praktikum k poznávání společnosti Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. Co je krajina? • Část zemského povrchu • Má svoji danou polohu na Zemi • Tvořena souborem ekosystémů i místy, která vytvořil člověk Co je krajina? • Část zemského povrchu • Má svoji danou polohu na Zemi • Tvořena souborem ekosystémů i místy, která vytvořil člověk Každá krajina je trojrozměrná – není to jen to, co vidíme na zemském povrchu, ale součástí krajiny i něco nad povrchem a pod povrchem. Krajinné prvky PŘÍRODNÍ KULTURNÍ – UMĚLÉ, VYTVOŘENÍ ČLOVĚKEM Typy krajiny Člověk v krajině bydlí, pracuje, odpočívá. Přitom krajinu využívá, přetváří, obohacuje i ochuzuje, ohrožuje a sám je jí ohrožován. • Přirozená • Kulturní Kulturní krajiny • Přírodní • Obhospodařovaná • Obdělávaná • Příměstská • Městská Dále můžeme vymezit: • Devastovaná / zničená • Rekultivovaná / umělá krajina NÁMĚT AKTIVITY: Krajiny v okolí školky Činnosti a rozvíjené dovednosti: venkovní učení, pozorování, rozvoj jazykových dovedností Použité metody: prožitkové učení, kooperativní učení Popis aktivit a činností: Vydáme se s dětmi na vycházku a pozorujeme krajiny v okolí školky, jak se od sebe liší. Zkouším rozpoznat, jak člověk krajinu využívá, co v ní najdeme, zda převažují přírodní nebo člověkem vytvořené prvky apod. Pomůcky: Rizika? → Jak jim můžeme předejít? Krajiny ve světě Najdi krajinu • Ve které krajině je nejtepleji? • Ve které krajině je největší zima? • Ve které krajině je největší sucho? • Ve které krajině žijeme? • Ve které krajině nejvíce prší? • Ve které krajině jsou největší obilnice světa? • Do které krajiny pojedu, když budu mít v kufru plavky, potápěčské brýle a opalovací krém? • Ve které krajině bydlí veverka? NÁMĚT AKTIVITY: Najdi krajinu Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj výtvarných dovedností, rozvoj pohybových dovedností Použité metody: učení hrou, prožitkové učení Popis aktivit a činností: Děti si prohlédnou obrázky krajin světa, které jsou rozmístěné po třídě. Učitel dává otázku. Děti vybírají správnou krajinu a k ní se přesunou. Pomůcky: fotografie krajin světa Rizika? → Jak jim můžeme předejít? Téma krajina v RVP PV Vzdělávací oblast Dítě a jeho svět Dílčí vzdělávací cíle: • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu • Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách Očekávané výstupy: • Mít širší povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte • Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí • Všímat si změn a dění v nejbližším okolí Literatura: • Kolejka, J. (2013). Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Nakladatelství Academia. • Kolejka, J. (2014). Nauka o krajině pro studující geografie magisterských učitelských oborů. Brno: Masarykova univerzita. • Lokoč, R., & Lokočová, M. (2010). Vývoj krajiny v České republice. Brno • Projekt Krajina za školou: http://www.krajinazaskolou.cz/ • Projekt Putování prostorem a časem: http://www.putovaniprostoremacasem.cz/ • Kolektiv autorů Lipky. (2012). Krajina v obrazech. Brno: Lipka. • Kolektiv autorů Lipky. (2012). Uzdravme krajinu. Brno: Lipka. • Češková, A., & Kvasničková, L. (2010). Za příběhem krajiny. Brno: Lipka. • Kolektiv autorů. (2016). Krajina nápadů. Třebíč: Chaloupky, o.p.s. • Jančaříková, K. (2010): Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe Náměty do výuky v MŠ Moje krajina Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj výtvarných dovedností, rozvoj pracovních dovedností Použité metody: dovednostně-praktické: pracovní činnosti Popis aktivit a činností: děti poznávají jednotlivé typy krajin (přírodní, městská, obhospodařovaná, devastovaná...) a tvoří/ modelují vlastní krajinu z nabídnutých materiálů Pomůcky: přírodniny, hračky co nabízí školka, kinetický písek, plastelína, krabice a různé krabičky, krepový papír Námět: https://pdfknihovna.cz/blog/piskova-modelina/ Alternativa: krajiny můžeme tvořit venku, na pískovišti či jiných prostranství Vycházka na místo s vyhlídkou Činnosti a rozvíjené dovednosti: venkovní výuka, rozvoj jazykových dovedností, pozorování, rozvoj pohybových dovedností Použité metody: vyprávění učitele, prožitkové učení Popis aktivit a činností: Děti jdou na vycházku na místo s vyhlídkou (kopec, rozhledna, vysoká budova apod.). Pozorují krajinu, vyjmenovávají, co všechno je součástí krajiny, kterou vidí. Rozlišují (třídí) prvky vytvořené přírodou (přírodní) a člověkem (kulturní). Další náměty: Dětem klademe otázky: Co vše v krajině vidíte? Jaké prvky vytvořil (postavil) člověk? Co vytvořila příroda? Jak byste nazvali tuto krajinu? (město, vesnice, sídliště, les, louka…). Po návratu do školky se posadíme s dětmi v kruhu a vyzveme děti, aby každý jmenoval jednu věc, kterou viděl venku, upozorníme děti na to, že se odpovědi nemohou opakovat. Námět: vlastní Alternativa: lze pozorovat z okna školky / rozhledny / vyhlídky kostela apod. Najdi v krajině Činnosti a rozvíjené dovednosti: pozorování, rozvoj pohybových dovedností, venkovní výuka Použité metody: prožitkové učení, kooperativní učení Popis aktivit a činností: Děti hledají geografické (krajinné) prvky v krajině. Každé dítě dostane tabulku o 3x3 políčkách, kdo první najde všechny prvky, volá "Bingo" a vyhrál. Tato hra je vhodná na oživení vycházky. Pokud není možnost hrát ji v terénu, mohou děti prvky krajiny hledat na fotografiích, které jim připravíme v prostorách školkové zahrady Pomůcky: tabulka pro bingo, předem vymyšlená trasa nebo území, kde děti budou hledat, alt. fotografie krajinných prvků Námět: vlastní Vzorník ekosystémů Činnosti a rozvíjené dovednosti: pozorování, rozvoj výtvarných dovedností, manipulace s pomůckami, venkovní výuka Použité metody: prožitkové učení, kooperativní učení Popis aktivit a činností: Každé dítě dostane jeden papír. Vydáme se na vycházku. Dítě si vybere své místo, papír potře lepidlem a položí ho lepidlem dolů na zem. Papír opatrně zvedneme – máme otisk země. Po návratu do školy vytvoříme vzorník ekosystémů: nalepíme všechny otisky na karton enbo balicí papír. Pomůcky: lepidlo, štětce, kousky papíru, balicí papír nebo karton Námět: Jančaříková, K. (2010): Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe Okno do krajiny Činnosti a rozvíjené dovednosti: pozorování, rozvoj jazykových dovedností, rozvoj pohybových dovedností Použité metody: prožitkové učení Popis aktivit a činností: Aktivitu lze využít jako zpestření vycházky nebo samostatnou hru. Z kartonu nebo špachtlí vytvoříme rámeček, do kterého se každý účastník pokusí zachytit obraz v krajině, který se mu nejvíce líbí. Varianta: podobně lze rámovat líbivé detaily. Rámeček položíme / opřeme přímo na místo, které chceme ostatním ukázat Pomůcky: rámeček z kartonu nebo dřevěných špachtlí; areál, kde se mohou děti volně pohybovat Námět: Kolektiv autorů. (2016). Krajina nápadů. Třebíč: Chaloupky, o.p.s. – aktivita Rámování krajiny Barevné krajiny Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj pohybových dovedností Použité metody: učení hrou Popis aktivit a činností: V herně rozmístíme na zem několik barevných krajin (domečků) / fotografií krajin. Děti se podle preferované barvy ubytují v krajině. Na hudbu pobíhají po okolí, na vypnutí hudby se vrací zpět do svého domečku – do své krajiny. Pomůcky: fotografie krajin, barevné kruhy nebo pruhy krepového papíru Námět: Kolektiv autorů: Krajina nápadů. Chaloupky o.p.s, Třebíč. 2016 – aktivita Rámování krajiny Paměť krajiny Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj jazykových dovedností, venkovní výuka, Použité metody: učení hrou Popis aktivit a činností: Děti při procházkách v okolí školky hledají pamětníky krajiny - studánky, boží muka, sochy, kapličky, křížky u cest, smírčí kříže, staré vodárny... Povídáme si s dětmi o jejich významu, proč je lidé stavěly a umísťovali tam, kde dneska jsou. Jaký je jejich význam v dnešní krajině Pomůcky: Námět: Kolektiv autorů. (2016). Krajina nápadů. Třebíč: Chaloupky, o.p.s. Krajiny na cestách Činnosti a rozvíjené dovednosti: rozvoj jazykových dovedností, manipulace s pomůckami Použité metody: učení hrou, prožitkové učení, kooperativní učení Popis aktivit a činností: Děti milují cestování! Připravte si katalogy cestovních kanceláří a turistických center, staré pasy, fotografie z dovolených, kufr, oblečení na cestu, zahraniční mince apod. Společně s dětmi prolistujte katalog cestovní kanceláře, popisujte krajiny, říkejte, co se vám v nich líbí, co by chtěli navštívit. Jak se tam dostanete? Co budete potřebovat? Čím zaplatíte? K čemu je pas? Pomůcky: staré časopisy, fotografie, pohlednice, katalogy cestovních kanceláří apod. Námět: THIRIOT, E. (2017). Rok plný učení zábavnou formou. Praha: Svojtka