Základy práva pro pedagogy MŠ

10. seminář: 30.11.: Kvalifikace učitele a ředitele MŠ. Základy pracovního práva – specifika pracovního poměru pedagogických pracovníků. Česká školní inspekce.

Cíl semináře

  • seznámit se s kvalifikačními předpoklady pro pedagogického pracovníka - učitel/ka MŠ, ředitel/ka MŠ podle zákona
  • uvědomit si právní úpravu pracovního práva 
  • dozvíte se, jak vzniká pracovní poměr, co to je pracovní smlouva a co to jsou dohody konané mimo pracovní poměr
  • budete vědět, jak je to s dobou určitou a dobou neurčitou u pracovních smluv pro pedagogické pracovníky
  • seznámíte se s úpravou přímé pedagogické činnosti
  • charakterizujete další instituty spojené s pracovním právem, zejména dovolená a překážky na straně zaměstnance/zaměstnavatele
  • budete znát způsoby ukončení pracovněprávního vztahu, podrobně se zaměříme na výpověď a její důvody
  • dozvíte se, zda můžete vykonávat profesi učitelky MŠ i v jiném členském státě EU, pokud získáte vzdělání na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně
  • probereme také Českou školní inspekci

Příprava na seminář

Najděte ve vyhledávači/internetu mediální případy, kdy učitel/ka MŠ porušila své pracovněprávní povinnosti. 

Právní předpisy
  • zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících - Dostupné ZDE (zejména § 2 až 6, § 22a až 24)
  • zákoník č. 262/2006 Sb., zákoník práce - Dostupné ZDE (konkrétní paragrafy dle prezentace)
  • nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků - Dostupné ZDE
  • zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon - Dostupné ZDE
  • vyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti - Dostupné ZDE

Klíčová slova

pedagogický pracovník, předpoklady pro výkon pedagogického pracovníka, učitel MŠ, ředitel MŠ, pracovní doba, přímá pedagogická činnost, práce související s přímou pedagogickou činností, povinnost dalšího vzdělávání, výkon učitele/učitelky MŠ v jiném členském státě EU, pracovní poměr, pracovní smlouva, dohody konané mimo pracovní poměr (DPP, DPČ), zkušební doba, doba určitá, doba neurčitá, dovolená, překážky na straně zaměstnance/zaměstnavatele, způsoby rozvázání pracovního poměru, výpověď, okamžité zrušení pracovního poměru, Česká školní inspekce

PREZENTACE

PŘÍKLADY 

Kontrolní otázky

  1. Jak zákon (a který) definuje pedagogického pracovníka? Kdo jím může být?
  2. Jmenujte předpoklady pro povolání učitele / učitelky MŠ.
  3. Jmenujte předpoklady pro výkon funkce ředitele / ředitelky MŠ.
  4. Rozlište přímou pedagogickou činnost a práci související s přímou pedagogickou činností. Můžete druhou zmíněnou vykonávat i doma? Pokud ano, za jakých podmínek?
  5. Co si představíte pod pojmem povinnost dalšího vzdělávání?
  6. Můžete vykonávat pozici učitele / učitelky MŠ i v jiném členském státě EU, pokud máte kvalifikaci získanou na vysoké škole v ČR?
  7. Co to je pracovní poměr? Jak se zakládá a mezi kým?
  8. Jmenujte dohody konané mimo pracovní poměr.
  9. Co obsahuje pracovní smlouva u výkonu učitele / učitelky MŠ? Kdo je zaměstnavatelem, pokud je učitel / učitelka zaměstnanec, příp. kuchař/ka, uklízeč/ka apod.?
  10. K čemu slouží zkušební doba a jak je dlouhá?
  11. Mají učitelé MŠ nárok na dovolenou? Vysvětlete.
  12. Jmenujte způsoby rozvázání pracovního poměru, resp. způsoby zániku.
  13. Vyjmenujte důvody, pro které je možné dát výpověď zaměstnanci. Platí, že důvody musí uvádět i zaměstnanec, pokud on dává výpověď? Jak dlouhá je výpovědní doba? je možné dát výpověď vždy a jakémukoliv zaměstnanci?
  14. Kdy lze zrušit okamžitě pracovní poměr? Co to je dohoda o ukončení pracovního poměru?
  15. Uveďte, zda je možné, aby pracovní smlouva na dobu určitou byla uzavřena jen na období 1.9.-30.6.

DOTAZY?

Využijte email nebo diskusní fórum.

Následující