Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 1 Základy práva pro MŠ 1. seminář JUDr. Radovan Malachta Podzimní semestr 2023 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 2 Organizační pokyny Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 3 Obecné informace ̶organizace seminářů ̶interaktivní osnova ̶studijní literatura ̶kdy a jak mne kontaktovat ̶prezenčně: pondělí 13:30 až 14:30 v kanceláři ̶distančně: MS Teams kdykoliv po domluvě ̶email: malachta@mail.muni.cz Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 4 Podmínky kolokvia: Základy práva pro MŠ ̶účast a aktivní účast ̶9 z 12 účastí musí být vyhodnoceno jako aktivní ̶absence 1 neomluvená, další musí být omluveny v IS ̶vypracování prezentace ve dvojici ̶15 minut cca ̶přednesení na hodině ̶kolokvium ̶písemná část – individuální – test s právními předpisy (60 %) ̶ústní část – skupinová – diskuse ve skupině ̶hodnocení prospěl (P) – neprospěl (N) ̶3 kredity ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 5 Tři „hesla“ na úvod Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 6 Právo je docela bordel Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 7 To, co se dnes učíme, nemusí zítra platit Poslanci schválili nová pravidla sněmovních voleb | ČeskéNoviny.cz Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 8 Barbara a Alexandr fakt ne Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 9 Jaký je Váš vztah k právu? FotkyFoto_fb panáček otazník - SEO konzultant Prostějov | Martin Dřímal Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 10 Právo kolem nás Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 11 Chammurapiho zákoník Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 12 Paris Hilton Paris Hilton v roce 2009 Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 13 Výhybky Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 14 Teror Letadla | charter advisory Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 15 Spravedlnost Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 16 Co to je spravedlnost ̶spravedlnost: právní, morální, … Sochy na Moravském náměstí v Brně – M+M Svatošovi Category:Iustitia - Wikimedia Commons Mistr Otazník (@MOtaznik) / Twitter Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 17 Úvod k právu. Mít právo, mít nárok, mít povinnost. Základní dělení práva. Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 18 Co to je právo ̶ve společnosti – společenské vztahy – potřeba regulovat ̶co je dovolené, zakázané či přikázané ̶vznikají pravidla chování – právní normy – obecně závazné ̶stanovuje a vynucuje stát (vs. morální či náboženská pravidla) soubor pravidel chování, která regulují společenské vztahy, přičemž nerespektování pravidel lze vynutit prostřednictvím státní moci Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 19 Co to je morálka ̶také se jedná o pravidla chování – morální normy – nejsou závazná (právně) ̶mos/mores – požadovaný způsob jednání v určité společnosti ̶nestanovuje a nevynucuje je stát základní rozdíl je: kdo stanovuje právní/morální normy (vznik) v sankci v případě nedodržení norem ̶obojí ale představuje normativní systém ̶dnes model komplementarity práva a morálky Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 20 Právní kultury Paris rabbi backs burkini ban in face of Muslim 'takeover' | The Times of Israel Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 21 Právní kultury ̶nejen právo, zahrnut je společenský, kulturní, náboženský, politický, historický, ekonomický, územní vývoj (ne všechny kultury ovlivňuje vše) ̶způsob tvorby, výkladu a aplikace práva ̶zahrnuje větší počet právních řádů ̶ČR: kontinentální právní kultura ̶hlavní formální pramen: právní předpis (zákon) ̶zákony tvoří zákonodárné orgány, nikoliv soudci (ti je aplikují) ̶dělení na soukromé vs. veřejné právo (vliv římského práva) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 22 Objektivní a subjektivní právo Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 23 Objektivní právo = soubor (systém) právních norem, která jsou obecně závaznými pravidly chování, stanovených či uznaných státem a státem vynucených Příklady: ̶pedagogický pracovník je povinen chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta (školský zákon) ̶kupující má zaplatit kupní cenu, když si něco koupí (občanský zákoník) ̶chodec nesmí vstupovat na vozovku „na červenou“ (zákon o provozu na pozemních komunikacích) ̶o ústních podáních a jednáních při správě daní sepíše správce daně protokol (daňový řád) ̶ ….. ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 24 Subjektivní právo ̶možnost chování právních subjektů ̶plyne z objektivního práva (je zaručeno státní mocí) ̶mít oprávnění, mít na něco nárok ̶možnosti chování právního subjektu může odpovídat povinnost jiného subjektu (právo na zaplacení ceny – povinnost zaplatit) ̶ Příklady: ̶žáci a studenti mají právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání ̶prodávající má nárok na zaplacení kupní ceny ̶chodec má oprávnění vstoupit na vozovku „na zelenou“ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 25 Čeština v tomto není dokonalá… ̶law (objektivní právo) ̶right (subjektivní právo) Laws Vs Rights — Cox for Congress Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 26 Mít právo (nárok, oprávnění) – mít povinnost Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 27 Příklad 1 ze zadání na seminář a)„Zápis k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku se koná v období od 2. května do 16. května.“ (§ 34 odst. 2 školského zákona) b)„Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku.“ (§ 34 odst. 7 školského zákona) c)„Zázemí lesní mateřské školy nesmí být stavbou.“ (§ 34 odst. 9 školského zákona) d)„Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte.“ (§ 34a odst. 2 školského zákona) e)„Ředitel mateřské školy je oprávněn požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte; zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy.“ (§ 34a odst. 4 školského zákona) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 28 a) a)„Stravovací služby nad rámec § 4 (dále jen "jiné stravovací služby") poskytované strávníkům musí odpovídat zásadám zdravé výživy a prodávaný sortiment nesmí obsahovat alkoholické nápoje a tabákové výrobky.“ (§ 3 odst. 6 vyhlášky o školním stravování) b)„Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci.“ (§ 24 zákona o pedagogických pracovnících) c)„Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace.“ (§ 32 školského zákona) d)„Pedagogický pracovník je povinen být na pracovišti zaměstnavatele v době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti, v době stanovené rozvrhem jeho dohledu nad dětmi a žáky, ….“ (§ 22a zákona o pedagogických pracovnících) e)„Mateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy.“ (§1a odst. 3 vyhlášky o předškolním vzdělávání) ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 29 Právo hmotné a procesní Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 30 Hmotné právo ̶tvoří právní normy, které upravují (stanovují) práva a povinnosti právních subjektů (účastníků právních vztahů – osob, státních orgánů atd.) – „jak se chovat v právních vztazích“ ̶ ̶ ̶například (s vědomím ALE….) ̶občanský zákoník ̶trestní zákoník ̶zákoník práce ̶zákon o obchodních korporací Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 31 Procesní právo ̶procesní postup, jak dosáhnout práv a povinností před soudy (správními orgány atd.) – postup orgánů veřejné moci k uplatnění a ochraně hmotných práv ̶procesní práva a povinnosti účastníků, celá řada otázek ̶například (s vědomím ALE….) ̶občanský soudní řád ̶trestní řád ̶správní řád ̶soudní řád správní ̶daňový řád Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 32 Vědomí ALE ̶hmotněprávní a procesněprávní předpis ̶NEZNAMENÁ, že hmotné právo je upraveno výlučně v hmotněprávním předpisu ̶NEZNAMENÁ, že procesní právo je upraveno jen v procesněprávním předpisu ̶i v hmotněprávním předpisu můžeme nalézt normy procesní povahy a naopak ̶pro určení hmotné / procesní je předpis výraznou pomůckou, ale je potřeba zkoumat samotnou právní normu ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 33 Příklad 2 ze zadání na seminář a)Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci: a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy, ….“ (§ 6 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících) b)„Dítě v mateřské škole má právo denně odebrat: a) oběd, jedno předcházející a jedno navazující doplňkové jídlo, je-li vzděláváno ve třídě s celodenním provozem,…“ (§ 4 odst. 1 vyhlášky o školním stravování) c)„Účastníci mají právo vyjádřit se k návrhům na důkazy a ke všem důkazům, které byly provedeny.“ (§ 123 občanského soudního řádu) d)„Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný.“ (§ 15 trestního zákoníku) e)„Řízení je zahájeno dnem, kdy návrh došel soudu.“ (§ 32 soudního řádu správního) f)„Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti.“ (§ 6 daňového řádu) g)„Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce (…) nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2.“ (§ 182a odst. 1 školského zákona) ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 34 Prameny práva obecně. Právní řád ČR. Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 35 Prameny práva ̶normativní právní akty – v ČR ano ̶právní předpisy (viz dále – ústavní zákony, zákony, nařízení vlády, vyhlášky ministerstev…, ale i sekundární právní akty Evropské unie) ̶normativní smlouvy – v ČR ano ̶mezinárodní smlouvy, kterými je ČR vázána ̶judikatura – v ČR zásadně ne ̶právní obyčeje a další – v ČR ne ̶ ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 36 Pojem právní řád ČR ̶právní řád obecně ̶soubor (systém) pramenů práva, které obsahují právní normy ̶právní řád ČR ̶soubor pramenů práva platných na území ČR (právní normy, které mají působnost na území ČR) ̶právní síla ̶určuje vztahy mezi prameny práva ̶základ hierarchie mezi prameny práva ̶podle orgánu, který právní předpis vydal ̶akty s nižší právní sílou nemohou být v rozporu s akty s vyšší právní sílou ̶normativní právní předpis – normativnost ̶též regulativnost ̶reguluje určité chování, stanovuje meze takovému chování ̶reguluje chování těch osob, kterým je norma určena (tzv. adresátům) – normy přikazující, zakazující a povolující ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 37 Hierarchie mezi prameny práva Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 38 Přehled normativních právních aktů ČR Zákony Ústavní zákony Zákonná opatření Nařízení vlády Vyhlášky ministerstev Obecně závazné vyhlášky obce Obecně závazné vyhlášky kraje Nařízení obce Nařízení kraje Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 39 Ústavní úroveň ̶Ústava ČR jako akt nejvyšší právní síly ̶Listina základních práv a svobod ČR (není to ústavní zákon) ̶ústavní zákony ̶lidskoprávní mezinárodní smlouvy – některé zařazeny do ústavního pořádku ČR ̶ Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 40 Zákony a zákonná opatření ̶zákon ̶navrhuje vláda, jeden poslanec, skupina poslanců, Senát, zastupitelstvo kraje ̶legislativní proces ̶vyhlašuje se ve Sbírce zákonů ̶zákonné opatření ̶pravomoc Senátu ČR tehdy, když je rozpuštěna Poslanecká sněmovna ̶ve věcech, které nesnesou odkladu; nelze ve všech oblastech ̶návrh vlády ̶nutná ratihabice na prvním jednání Poslanecké sněmovny – jinak jako by nebylo ̶příklad: zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí (zrušeno k r. 2020) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 41 Podzákonné právní předpisy ̶nařízení vlády ̶provádí zákon (v mezích zákona) ̶generální (ústavní) zmocnění – čl. 78 Ústavy ČR – není potřeba zákonné zmocnění ̶vyhlášky ministerstev (a jiných ústředních orgánů) ̶na základě a v mezích zákona – čl. 79/3 Ústavy ČR – je potřeba zákonné zmocnění ̶nařízení obcí a krajů ̶tzv. přenesená působnost – stát svěřil výkon státní moci ve vymezených oblastech ̶zákonné zmocnění ̶obecně závazné vyhlášky obcí a krajů ̶tzv. samostatná působnost ̶není potřeba zákonné zmocnění, nejsou odvozeny od zákona – proto jsou původní (neodvozené) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 42 Proč jsme si to uváděli? Tyto prameny práva se nám promítají v různých úrovních do práva mateřských škol. Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 43 Toto uvidíme vícekrát – příklady ̶příklady právních předpisů (ne úplný výčet) ̶školský zákon ̶zákon o pedagogických pracovnících ̶zákon o ochraně veřejného zdraví ̶zákoník práce ̶nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků ̶vyhláška o předškolním vzdělávání ̶vyhláška o školním stravování ̶vyhláška o evidenci dětí, žáků a studentů ̶samozřejmě Ústava ČR, Listina základních práv a svobod ČR ̶nařízení EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR) ̶………….a mnohé další Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 44 Příklad 3 ze zadání na seminář Který z uvedených pramenů má vyšší právní sílu? a)školský zákon – Ústava ČR b)zákon o pedagogických pracovnících – nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko -psychologické činnosti pedagogických pracovníků c)vyhláška MŠMT o předškolním vzdělávání – školský zákon d)vyhláška MŠMT o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů – občanský zákoník e)obecně závazná vyhláška města o příspěvku na částečnou úhradu neinvestičních nákladů pro provoz mateřských škol, školních družin a školních klubů – vyhláška MŠMT o školním stravování f)školský zákon – obecně závazná vyhláška obce, kterou se stanoví část společného školského obvodu mateřské školy g)nařízení Evropské unie – občanský zákoník h)občanský zákoník – Úmluva o právech dítěte (mezinárodní smlouva) Adobe Systems JUDr. Radovan Malachta 45 Děkuji za pozornost malachta@mail.muni.cz Obrázky staženy z google obrázků.