Projektování jako součást pomáhajících profesí Tvořivost Projektování Kreativita Kreativita- vrchol hierarchie učení a myšlení dospělého Kreativitě pomáhá Tvořivost představuje schopnost člověka restartovat sám sebe v nejrůznějších obtížných situacích Tvořivost má subjektivní povahu, člověk je schopen přenášet vnější svět do svého nitra a tam s ním operovat pomocí psychických procesů Bariéry rozvoje tvořivosti Časová tíseň (zbytečná časová tíseň je největší ničitel tvořivosti) Naše vnímání – percepční bariéry Bariéry kultury a prostředí, které na nás působí Emocionální bariéry – pesimismus, obavy ze selhání, strach riskovat, nechuť k chaosu, omezená představivost, neschopnost změnit úhel pohledu, příliš aktivní svědomí, kritická povaha, konzervativní zvyklosti, nevhodný způsob dotazování, potřeba moci a kontroly... Každé ublížení vytváří mezi lidmi bariéry a ostnaté dráty - Víra.cz, Bůh, křesťanství Exploze shluku bílých prašných částic na černém pozadí Kreativitu nelze vynutit, obzvlášť v nepříznivém prostředí vystaveném rušivým vlivům Fáze tvůrčího procesu 2. Fáze zrání problému 3. Vnuknutí, osvícení 4. Fáze verifikace Úrovně tvořivosti Působení skupiny na rozvíjející se kreativitu: qrozvíjení styku mezi členy, změkčuje zkornatělé struktury myšlení a odbourává předsudky qspolečnou prací lze zvládat obtížné úkoly qprocesy ve skupinách (vztahy, způsoby chování, vzájemné vlivy, struktury)lze poznat a řídit pomocí skupinové dynamiky – zvýšení efektivnosti práce ve skupině qdiskuse ve skupině – myšlenky se nevyvíjejí izolovaně, poznávají je ostatní qmyšlenky se mohou doplňovat qasociacemi se rodí jiné myšlenky qvelké množství rodících se myšlenek umožňuje jejich posouzení, čímž se zvyšuje kvalita skupinové práce qmyšlenky se posuzují z rozmanitých stanovisek a nejsou postiženy jednostranností qextrémní myšlenky a čistě subjektivní názory se odhalí, uhladí a přiblíží konsensu Brainstorming – burza nápadů Brainwriting – bezprostřední zapisování nápadů Metoda CNB Společný zápisník Metoda Pro-Kontra Koncentrace na učení mind-map (myšlenková mapa) Výhody mind-mapu oÚstřední myšlenka je zvýrazněna oDůležité myšlenky více do centra oVazby mezi klíčovými pojmy oPřehledná pomůcka při opakování oStruktura umožňuje nové záznamy oPodporuje kreativitu (šipky, symboly, obrazce, barvy) - Metoda pro aktivní práci s textem nebo nasloucháním VÍM, CHCI VĚDĚT, DOZVĚDĚL JSEM SE (K PŘEDNÁŠCE A K TEXTU) Aktivizační výukové metody Metoda KOSTKA Učební strategie, která usnadňuje vnímání tématu a uvažování o něm z mnoha hledisek (Cowan a Cowan, 1980) Výzvy náhodně nebo v pořadí, které je zde uvedeno Většinou se užívá u dostatečně známého tématu Popište Porovnejte Asociujte Analyzujte Aplikujte Argumentujte Tvorba projektu Etapy tvorby projektu Další varianty vytváření projektu •Výchozí situace projektu •Cílová skupina •Podíl partnerských organizací na projektu •Stručně definované cíle a výstupy projektu (způsob či postup jejich dosažení, kvantifikace měřitelných výstupů); •Navrhovaný postup realizace projektu (jednotlivé kroky a metody, které zajistí dosažení výstupů a cílů projektu, popis dílčích realizačních etap); •Personální zajištění realizace projektu (role a kvalifikační předpoklady jednotlivých řešitelů, jejich praktické zkušenosti); •Analýza rizik a předpokladů Důležité • •Objektivně ověřitelné ukazatele (indikátory) •Zdroje ověření ukazatelů •Předpoklady a rizika (klíčové externí faktory ovlivňující průběh a úspěšnost projektu) Zadání projektu Seminární úkol Prezentace projektů a kolokvium