AAK…CESTA K POROZUMĚNÍ ÚVODNÍ INFORMACE☺ Systémy AAK ◦ všechny prostředky, které umožňují komunikovat jinak a lépe než přirozenými prostředky pokud je jejich funkce omezena nebo zcela chybí ◦ kompenzace anebo nahrazení závažného narušení komunikační schopnosti ◦ využití v expresivní i receptivní úrovni Komunikátor komuniké Komunikant Vymezení základních pojmů ◦ alternativní komunikace ◦ závažné formy narušené komunikační schopnosti ◦ výrazné narušení verbální komunikace ◦ náhrada mluvené řeči Vymezení základních pojmů ◦ augmentativní komunikace ◦ podpora již existujících komunikačních možností a schopností ◦ rozšíření na adekvátní úroveň – záleží na potřebách klienta Cíl AAK ◦ umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání ◦ zapojení do života společnosti Cílová skupina – uživatelé AAk ◦ Variabilita speciálních vzdělávacích potřeb ◦ Variabilita věkových kategorií ◦ Variabilita aplikovaných systémů Cílová skupina – uživatelé AAK ◦ vývojová narušení komunikačního procesu ◦ obtíže vývojového charakteru ◦ specifika získaných obtíží Aplikace AAK ◦ získané poruchy a degenerativní onemocnění ◦ poškození CNS ◦ cévní mozkové příhody ◦ úrazy ◦ degenerativní onemocnění různého charakteru Aplikace AAK ◦ Limity komunikační schopnosti ◦ specifika základních komunikačních mechanismů ◦ produkce - formální složka - obsahová složka ◦ porozumění Přínos systémů AAK ◦ NEVÝHODY ◦ VÝHODY Přínos systémů AAK ◦ Potenciál pro další osobní rozvoj klienta ◦ psychický ◦ kognitivní ◦ komunikativní a sociální ◦ doprovázejí vývoj jazyka ◦ mohou usnadnit přístup ke čtení a psaní ◦ součást vzdělávání osob s postižením – mají reedukativní význam Zvládnutí komunikace pomocí AAK systémů Možnosti a dovednosti daného klienta Komunikační systém Sociální okolí klienta Zvládnutí komunikace pomocí AAK systémů ◦ faktor času – způsob fungování systému x jeho implementace v praktické komunikaci ◦ flexibilní komunikace prostřednictvím AAK systému – čas a zkušenost ◦ „učíme se cizí jazyk“ x „učíme se ovládat AAK systém“ – reálné interakce důležitá role sociálního okolí ◦ vzdělávání a podpora rodičů, učitelů…. Pohled matek Pohled otců přijetí jiné formy komunikace sociálním okolím rozšíření vlastních poznatků o problematice AAK rozvoj informovanosti a podpora uživatelů AAK ze strany sociálního okolí prognóza rozvoje komunikační schopnosti dítěte rozšíření vlastních poznatků o problematice AAK získání technických pomůcek (počítače, komunikátorů) nalezení dobrovolníků, kteří by s dítětem pracovali prognóza rozvoje komunikačních potřeb dítěte nalezení finančních zdrojů pro pořízení komunikačních pomůcek a dalších nezbytných služeb nalezení podpůrných skupin pro rodiče a dětí užívajících AAK nalezení odborníků pro práci s dítětem zařazení komunikačních pomůcek v domácím prostředí dokázat naučit dítě využívat komunikační pomůcku FACILITAČNÍ STRATEGIE Komunikační pas Komunikační pas ◦ Pozitivně informuje o možnostech a potřebách dané osoby – součást facilitačních strategií ◦ Zkušenosti a názory blízkých osob ◦ Osobní informace – oslovení ☺ ◦ Způsob komunikace – specifikace komunikační schopnosti, užívaného systému, pomůcky ◦ Specifika interakce – mluvčí ↔ komunikační partner ◦ Komunikační tempo – výzva/otázka – reakce/odpověď ◦ Porozumění a jeho podpora ◦ Oblíbené činnosti, témata – podněty ke komunikaci ◦ Činnosti – samostatné zvládání/potřeba pomoci a její upřesnění 05.01.2024 (Cataix-Negre, 2017) Komunikační pas pro případ úrazu a nouze 05.01.2024 Komunikační pas ◦ Souhrn informací o uživateli AAK ◦ navázání kontaktu ◦ průběh interakce ◦ Pozitivně informuje o možnostech a potřebách klienta Obsah ◦ způsob komunikace ◦ specifikace užívaného systému, pomůcky ◦ způsob vyjádření ano/ne Příklady vyjádření ano/ne ◦ Tradiční verbální vyjádření a jeho modifikace ◦ Neverbální vyjádření – klíčová je diametrální odlišnost využitých signálů ◦ gesta ◦ pohled očí ◦ mrknutí ◦ stisk ruky ◦ Symboly ◦ Text ◦ Komunikační pomůcky k vyjádření ano/ne – signální zařízení – bzučák, světlo Další příklady ano/ne komunikátor iTalk 2 Příklady vyjádření ano/ne Příklady vyjádření ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další příklady ano/ne Další obsah komunikačního pasu ◦ charakteristika „prostorového uspořádání komunikace“ ◦ motorické a percepční možnosti uživatele ◦ pozice – komunikační partner x uživatel AAK ◦ uživatel AAK x pomůcka Další obsah komunikačního pasu ◦charakteristika komunikačního tempa ◦vhodný způsob kladení otázek ◦ forma a struktura dotazu Další obsah komunikačního pasu ◦ Porozumění sdělení komunikačního partnera ◦ Soubor znaků a symbolů pro komunikačního partnera ◦ Usnadnění vzájemného porozumění Další obsah komunikačního pasu ◦ výčet témat, o kterých osoba může mluvit ◦ výčet témata, o kterých osoba ráda mluví ◦ charakteristika způsobu vyjádření emocí Další obsah komunikačního pasu ◦ výčet činností, které osoba zvládá samostatně ◦ výčet činností, v nichž daná osoba potřebuje pomoc ◦ specifické informace vztahující se např. ke zdravotnímu stavu klienta ◦ kontaktní osoby 05.01.2024 Dynamické hodnocení komunikace ◦ I. Komunikační dovednosti ◦ II. Komunikační chování a strategie (komunikačního) partnera ◦ III. Role prostředí v komunikačním chování 05.01.2024 ☺ nejlepší komunikační partner nejčastější komunikační partner oblíbený komunikační partner (dle Snell & Loncke, 2002; Loncke, 2014; Cataix-Negre, 2017) Dynamické hodnocení komunikace I. Komunikační dovednosti dítěte 1. Individuální informace – odborná intervence, vzdělávání 2. Sledování forem komunikace/signálů – interakce s blízkými 3. Prostředky užívané k vyjádření požadavků/potřeb/emocí – primární potřeby + porozumění 4. Hodnocení kompetencí – užívané prostředky, jejich srozumitelnost, přijatelnost komunikačního chování, záměrnost komunikace + opravné strategie 5. Potenciál pro využití dalších forem komunikace – porozumění a praktické využití dalších prostředků komunikace 05.01.2024 Dynamické hodnocení komunikace II. Komunikační chování a strategie komunikačního partnera (KP) ◦ Vzájemné naladění v interakci – snaha komunikovat a porozumět ◦ Situace neporozumění – KP/dítě – aplikované postupy ◦ Zahájení a průběh interakce – participace – vytváření komunikačních příležitostí – aktivizace ◦ Pohotovost komunikačního partnera – adaptace sdělení dle potřeby dítěte – propojení různých forem komunikace ◦ Rovnováha v komunikaci – mluvčí : posluchač ◦ Celková úspěšnost interakce ◦ Komunikační bariéry – z pohledu dospělých i vrstevníků 05.01.2024 Dynamické hodnocení komunikace III. Role prostředí v komunikačním chování ◦ Kontakt s dalšími osobami – frekvence, časový rozsah, příležitost ◦ Dospělí/pečující – každodenní rutina, volnočasové aktivity ◦ Vrstevníci – společné činnosti ◦ Zájem o interakci – využití různých prostředků k navázání kontaktu ◦ Komunikační strategie užívané pečovateli ◦ Organizace a plánování každodenní rutiny – členové rodiny ◦ Organizace prostředí ◦ Individuální rozvoj komunikační schopnosti 05.01.2024 05.01.2024 komunikace vnímání získávat zkušenosti v komunikaci s ostatními porozumění vnímat vlastní tělo a pocítit sebe sama – ve vlastním těle pohyb vnímat emoce a pocity 05.01.2024 (Fröhlich, 2011, sec. cit. Crunelle, 2018) KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY SE SYMBOLY Loncke (2014) uvádí faktory spojené s implementací AAK, s nimiž musí všichni participující počítat: ◦ osvojování nových dovedností (zvládání znaků, ovládání technické pomůcky); ◦ osvojování pragmatických dovedností – trpělivost, rovnováha mezi očním kontaktem s komunikačním partnerem a sledováním komunikační pomůcky; ◦ orientace v systému/organizaci komunikační pomůcky (např. uložení přednastavených zpráv); ◦ posilování vizuální a prostorové orientace a zapamatování sekvencí sdělení při jejich kódování; ◦ využití systémů AAK/pomůcek může u budoucího uživatele i participujících vyvolat ambivalentní pocity a úvahy o sociální akceptaci, sociální stigmatizaci ◦ prostřednictvím AAK ale uživatel získává nezávislost. 1. SYMBOLY Piktogramy ◦Obvyklá forma předávání instrukcí ◦Příkazy, varování, usnadnění orientace ◦Funkční i bez vazby na jazyk Výhoda piktogramů/symbolů ◦Sdělení pocitů a potřeb ◦Zvýšení kognitivních možností ◦Pomoc při rozhodování ◦Zapojení do konverzace ◦ZMĚNA ROLE: Pasivní posluchač aktivní účastník 2. CÍLOVÁ SKUPINA UŽIVATELŮ + využití piktogramů v komunikaci Cílová skupina uživatelů ◦Osoby s mentálním postižením ◦Osoby s PAS ◦Osoby s tělesným postižením ◦Osoby se získaným postižením, NKS Využití piktogramů I. ◦Využití piktogramů pro podporu porozumění ◦Využití piktogramů pro vlastní vyjádření Využití piktogramů II. ◦Využití piktogramů jako částečné opory v produkci a porozumění sdělení Využití piktogramů III. ◦Využití piktogramů jako částečné opory při dobrém porozumění mluvené řeči Propojení s dalšími formami komunikace ◦ V kombinaci s mluvenou řečí ◦ V kombinaci s manuálními znaky 3. ADAPTACE SYMBOLŮ DLE POTŘEBY UŽIVATELE Vizuální podoba ◦ Charakter a velikost obrazového materiálu – postupné úpravy ◦ Využití nejmenších možných symbolů – rozsah slovní zásoby ◦ Motorické možnosti klienta ◦ Percepční možnosti klienta TEXT TEXT TEXT Velikost piktogramů ◦Závisí na ostrosti zraku klienta ◦Schopnost vnímat a schopnost ukazovat ◦Využití nejmenších možných piktogramů – získání více prostoru pro další ◦Postupná úprava velikosti – dle možností klienta ◦Rozdělení mezerami/bez mezer Symboly PCS Symboly Grach-Bailly Symboly Pick and Stick Symboly Parler Picto Symboly Makaton Symboly Axelia Symboly Sclera Symboly PCS Symboly PCS Symboly Widgit (symwriter) Fixování piktogramů ◦Magnety ◦Suché zipy ◦Lepicí lišty ◦Lepicí pásky 4. POSTUP PŘI OSVOJOVÁNÍ Postup při osvojování ◦ Volba témat a činností – MOTIVACE! ◦ Tempo dle potřeb klienta – fixace a průběžné opakování ◦ Cíl - praktické využívání již osvojených a fixovaných piktogramů, ◦ snaha zvládnout velké množství piktogramů – není efektivní ◦ Plán + pomoc okolí – příležitost ke komunikaci – využití pomůcky Přípravná fáze ◦ Seznamování s obrázky a fotografiemi – propojování s realitou ◦ „ukazování“ – navození „symbolové“ komunikace ◦ Řízená situace x přirozená komunikační situace ◦ Nabídka možností ◦ Nácvik žádosti ◦ Nácvik odmítnutí ◦ Sdělování zážitku ◦ Výběr aktivit – související slovní zásoba – jádrová + tematická slovní zásoba Doporučený postup výuky piktogramů ◦Reálný předmět ◦Reálný předmět + obrázek nebo fotografie ◦Různé obrázky se stejným obsahem Doporučený postup výuky piktogramů ◦Situační obrázky + daný obrázek (přiřadit do situace) ◦Obrázek + piktogram ◦Piktogram + piktogram Doporučený postup výuky piktogramů ◦Situační obrázek + piktogram ◦Pracovní listy s piktogramy ◦Skládání rozstříhaných piktogramů ◦Sestavování vět ◦Sestavování tabulek a deníků reálný předmět (RP) RP+ obrázek, fotografie různé obrázky se stejným obsahem přiřazování situační obr.+ daný obr. obrázek+ piktogram piktogram+piktogram situační obrázek+piktogram pracovní listy skládání sestavování vět tabulky deníky 5. MOŽNOSTI VYUŽITÍ V KOMUNIKACI I V PRAKTICKÉM ŽIVOTĚ☺ Využití ◦ Produkce sdělení ◦ Porozumění sdělení ◦ Zprostředkování dalších informací ◦ Pochopení struktury prostředí ◦ Sled činností v čase ◦ Stavba věty ◦ Seznámení s abstraktními pojmy ◦ Podpora při výběru ◦ Sociální čtení Orientace v čase (PCS) Orientace v tělesném schématu (PCS) VIZUALIZACE PŘEDLOŽEK (Widgit) VIZUALIZACE PŘEDLOŽEK, PŘÍSLOVCÍ… kvalifikátory vysvětlení gramatických kategorií Další uspořádání piktogramů ◦Uspořádání do sloupců Přídavné jméno podstatné jméno sloveso předmět přívlastek podmět přísudek PŘÍVLASTEK PODMĚT PŘÍSUDEK PŘEDMĚT KOMUNIKAČNÍ KOSTKY ◦ VĚTNÉ SCHÉMA Přídavné jméno přívlaste k Podstatné jméno podmět Sloveso přísudek předmět Komunikační kostky ◦ základní větné schéma ◦ vytváření jednoduchých i rozvitých vět ◦ otáčení – vytváření vět ◦ skládání vět dle diktátu ◦ skládání vět dle obrázku ◦ složená věta – vyhledání odpovídajícího obrázku ◦ sestavení cvičné tabulky - sloupce Komunikační kostky Úprava třídy, školy ◦Nástěnka s piktogramy, které se právě probírají ◦Znázornění rozvrhu během týdne ◦Umístění piktogramů na nábytek a další zařízení ve třídě 6. KOMUNIKAČNÍ DENÍKY Sestavování deníku ◦Schématické uspořádání – bibliografie ◦Sestavování dle kategorií – taxonomie ◦Abecední uspořádání ◦Sémanticko-syntaktické uspořádání ◦Dle četnosti užívaných pojmů Uspořádání dle kategorií ◦Úvodní strana – tabulka témat ◦Rodina, fotografie z rodiny, povolání.. ◦Kamarádi z bydliště, školy.. ◦Zaměstnanci školy, fotografie ze školy ◦Domov, místnosti, zařízení bytu ◦Jídlo, příprava jídla ◦Aktivity – hry, hračky, televize, hudba, činnosti během dne, hodiny Uspořádání dle kategorií ◦ Kalendář na týden, rozvrh, barevně odlišené dny ◦ Části těla ◦ Polohy – stát, sedět, ležet ◦ Hygiena, toaleta, specifické pomůcky ◦ Oblečení ◦ Město – ulice, dopravní prostředky, obchody ◦ Příroda ◦ Roční období a svátky ◦ Předložky, přídavná jména, příslovce apod. Kom. deník – taxonomické uspořádání Komunikační deník s abecedním uspořádáním Deník se schematickým uspořádáním ◦ KNIHA, V NÍŽ JE UŽIVATEL HLAVNÍM HRDINOU ◦ slovní zásoba, doplněná o fotografie, obrázky i reálné předměty ◦ klíčové události, aktivity v běžném životě uživatele, zážitky (výlet, návštěva apod.) ◦ uspořádání deníku umožňuje posílení orientace v časovém schématu ◦ soubor témat ke konverzaci Informace pro okolí ◦Informace prostřednictvím krátké poznámky ◦„mohu s vámi mluvit tak, že budu ukazovat prstem na obrázky“ ◦Obrázek + text ◦Úprava textu ◦Rozvoj globálního čtení Barevné označování piktogramů ◦ Bílá – časové a funkční piktogramy (číslice, roční období…) ◦ Žlutá: piktogramy osob a zájmen ◦ Modrá: piktogramy zvířat ◦ Zelená: piktogramy činností – slovesa ◦ Červená: piktogramy podstatných jmen ◦ Růžová: piktogramy speciálních funkcí ◦ Mnohobarevné: piktogramy vztahující se více než k jedné barevné kategorii 7. KOMUNIKAČNÍ TABULKY Komunikační tabulky ◦ Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky ◦ Reálné předměty ◦ Obrázky ◦ Piktogramy ◦ Symboly ◦ Písmena ◦ Slova a věty Specifické techniky ukazování ◦ Prstem ◦ Nosem ◦ Bradou ◦ Pěstí ◦ Nohou ◦ Ukazovátka – hlavové, ústní ◦ Laserový pointer 8.DALŠÍ MOŽNOSTI USPOŘÁDÁNÍ Umístění piktogramů na pracovní desce ◦Rozsah pohybu klienta ◦Využití dráhy pohybu ◦Koordinace pohybu oko/ruka ◦Řádky ◦Oblouk ◦Počet piktogramů dle možností Pracovní deska ◦ postup činnosti ◦ rozvrh ◦ pomůcky Další uspořádání piktogramů ◦Tematické uspořádání – jídlo, hygiena, oblékání, hry ◦Skládání tematických tabulek do deníku ◦Kroužek na klíče ◦Zástěra ◦Kravata SHRNUTÍ Loncke (2014) shrnuje doporučení pro využití symbolů: ◦ užívání každé komunikační pomůcky závisí na osvojování a učení se, což platí pro uživatele i jeho komunikační partnery; ◦ proces učení musí být naplánovaný – s přiměřeným množstvím symbolů – v motivujících a srozumitelných situacích; ◦ množství symbolů na komunikační tabulce by se mělo odvíjet od kapacity paměti a percepčních a motorických možností jejího uživatele; ◦ je třeba zvážit, zda se bude jednat o samostatnou komunikační tabulku (užívanou v různých situacích), anebo tabulku situační (se slovní zásobou specifikovanou dle situace využívání), případně o komunikační deník; ◦ v případě deníků a obdobných technických pomůcek může být náročné se v nich orientovat – je potřeba vyzkoušet a vymyslet „navigaci“; ◦ pro uživatele-čtenáře je nejvýhodnější tabulka s písmeny – abeceda je ideální příklad systematického uspořádání; ◦ povinnou součástí každé tabulky/deníku musí být vyjádření ano/ne; pokud si klient a komunikační partner dobře rozvinou interaktivní strategii, mohou jednoduše komunikovat pomocí ano/ne strategie – prostřednictvím uzavřených otázek; ◦ součástí komunikační tabulky nebo deníku by mělo být i sdělení pro komplikovanou situaci – „pomoc“, „zavolejte domů 0619543468“, „potřebuji léky, jsou v tašce na mém vozíku“ Zdroje ◦ Bočková, B. (2015). Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Učební text, dostupné z: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/668 ◦ Cataix-Negre, E. (2011). Communiquer autrement. Marseille: Solal. ◦ Kubová, L. (1997). Piktogramy – metodická příručka. Praha: Tech-Market. ◦ Kubová, L. (2011). Řeč obrázků. Praha: Parta. ◦ Loncke, F. (2014). Augmentative and alternative communication: Models and Application for Educators, Speech-Language Pathologists, Psychologists, Caregivers, and Users. San Diego: Plural Publishing. ◦ Šarounová et al. (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. SOCIÁLNÍ ČTENÍ Osnova k prezentaci – další zdroje a informace budou doplněny ve výuce osnova ◦ 1. vymezení pojmu ◦ 2. cílová skupina uživatelů a předpoklady využití ◦ 3. složky ◦ 4. cíle a prostředky ◦ 5. pravidla před započetím výuky ◦ 6. postup výuky ◦ 7. možnosti využití – příklady v obrazovém materiálu ◦ 8. formy vizualizace a doporučení k přípravě 1. vymezení pojmu ◦ Sociální čtení: ◦ podpůrná a motivační metoda ◦ rozvoj rozumových schopností ◦ rozvoj orientačních dovedností ◦ zlepšení sociální komunikace ◦ navození globálního čtení ◦ součást sociálního učení 2. cílová skupina uživatelů ◦ Osoby s mentálním postižením ◦ Osoby s Downovým syndromem ◦ Osoby s PAS ◦ Široké spektrum využití – podpora v dalších oblastech předpoklady využití ◦ porozumění ◦ verbální komunikace ◦ aktivní reakce na dané podněty 3. složky • fotografie a obrázky • piktogramy • slova a skupiny slov • výběr – praktická funkčnost a využitelnost v běžném životě 4. cíle a prostředky • praktická funkčnost • poznávání obalů zboží • pracovní postupy • přehled o časových představách • přehled informačních piktogramů 5. pravidla před započetím výuky • zohlednění rozumových schopností • úroveň rozumění řeči • úroveň a rozsah paměti • schopnost přiřazovat zobrazené pojmy ke slovům a naopak • schopnost orientace v jednoduchém situačním obrázku – a chápání jeho obsahu • úroveň vyjadřovacích schopností a dovedností • úroveň pasivní i aktivní slovní zásoby 6. postup výuky ◦ každému zobrazení – fázi – přidat název – slovo, slovní spojení, které obrázek charakterizuje ◦ vybírání – vyhledání na slovní pokyn: „ukaž“….“kde je“…. → klient obrázek pojmenuje ◦ doplnění napovězené věty prostřednictvím obrázku (ukáže – neverbální zpětná vazba) 6. postup výuky ◦ přiřazování identických obrázků k předloze v daném sledu ◦ řazení struktury činnosti dle předlohy ◦ samostatné řazení – není nezbytně nutné ◦ vykonání činnosti – s oporou v zobrazených postupech 7. možnosti využití strukturovaných činností ◦ podle uspořádání v pracovních listech – lze spojit s manipulací ◦ doplnění textu k obrázkům – předpoklad globálního čtení – zapamatování vizuální podoby slova ◦ sestavení dle číselné řady – práce s očíslovanými obrázky ◦ leporelo ◦ nalepení schématu na nástěnku (vodorovné/svislé uspořádání) ◦ vybarvování, zvýraznění podstatných částí ◦ úprava počtu obrázků dle individuálních potřeb 8. formy vizualizace • Předmětová • vhodná k samoobslužným činnostem • jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena.. • Obrazová • fotografie, barevné a černobílé obrázky • piktogramy a další grafické symboly • lze využít různé varianty obrazového materiálu, fotografií, dle potřeby lze doplnit i text • podmínka využití – diferenciace a chápání zobrazené struktury doporučení k přípravě ◦ rozpracování aktivity na jednotlivé kroky ◦ včetně přípravné fáze (co potřebujeme k činnosti – naleznete v ukázkách výše) ◦ analytický proces – snaha rozpracovat danou činnosti do maximálního počtu kroků ◦ tvorba univerzálního schématu ◦ individuální počet fází Velmi časté je využití schémat v rámci rozvoje sebeobsluhy K podpoře orientace v prostředí Velmi často jsou schémata užívaná i k nácviku vaření I k upozornění na rizika, důležité prvky v činnosti K orientaci v čase – průběh dne, rozvrh hodin, činností… K podpoře zvládání zátěžových situací K orientaci v praktickém životě (symboly v nákupním seznamu, rozlišování peněz) K orientaci v sociálních situacích, emocích… Lze využít symboly, fotografie, kreslené obrázky – dle potřeb uživatelů