HODNOTOVÁ ORIENTACE Složitost doby VÝCHOVA K HODNOTÁM Význam hodnot v práci sociálního pedagoga AXIOLOGIE /z řec. axiá – hodnota, cennost/ - nauka o hodnotách a hodnocení TÉMA HODNOT VE STRUČNÉM HISTORICKÉM NÁHLEDU ANTIKA ANTIKA Přední schody a sloupy majestátní městské budovy ANTIKA... žV antickém období se pak objevila ještě celá řada vynikajících filosofů, kteří věnovali lidským hodnotám svoji pozornost. Je to historická epocha, která v mnohých směrech nebyla nikdy překonána. žZ díla jejích vynikajících osobností, ať už z oblasti filozofie či kultury čerpáme dodnes. (př. Plútarchos – nejvyšší hodnota je ctnost a vzdělání, o všechno ostatní můžeme přijít) Ruka, který se dostane na slunce STŘEDOVĚK ž žPo období „rozmachu ducha“, kterým starověk byl, přichází doba středověku. Křesťanství pozměnilo antický světový názor, zaměnilo svobodu antické filozofické spekulace za obhajobu církevních dogmat. Jejich nezpochybnitelnost není přitom ani tak záležitostí rozumu, nýbrž víry člověka v Boha. žVědomí křesťanských pravd překračuje hranice rozumových schopností člověka; tyto pravdy mu byly zjeveny. Středověký člověk potřebuje k životu znát své místo v Bohem stvořeném světě, věří ve správnost norem, jež mu stanoví, co dělat může a co nesmí. žJeho víra je garancí životních jistot. NOVOVĚK Cesta lesem mizící v dálce OSVÍCENSTVÍ žVzdělání je hlavní hodnotou, která je ceněna především v době osvícenství. ž žJe prostředkem, který má zamezit zlu a sociální nespravedlnosti. ž žPomocí něj se mají otevřít člověku nové obzory a objevit cesta k takovým ideálům, jakými jsou rovnost mezi lidmi, spravedlnost pro všechny, občanská mravnost či svoboda. ž žPro mnohé osvícence je také nejvyšší hodnotou příroda. AXIOLOGIE Neomezené možnosti vědy se staly předmětem kritiky filosofů již v 19. století. Impulsem se jí stala práce německého filosofa Immanuela Kanta, který uvažuje o tom, čím se řídí ve svém myšlení subjekt při poznávání obecných zákonů světa a jakou logikou se týž subjekt řídí ve svém jednání. Nejvyšší normou pro lidské myšlení i konání je podle Kanta mravní zákon, který má každý člověk v sobě. Kantovo dílo se stalo inspirací nového filosofického směru, vzniklého v 2. polovině 19. století, axiologie. Tato filosofie zredukovala veškerá filosofická témata na téma jediné, téma hodnot. Žárovka na žlutém pozadí s načrtnutými paprsky světla a kabelem žV současnosti je axiologie pouze jedním z filosofických směrů. ž žTéma hodnot se však od sedmdesátých let dvacátého století znovu dostalo do popředí. žTento znovu obnovený zájem o hodnoty byl důsledkem rychlých kulturních změn, které se v moderních společnostech udály a které způsobily bezradnost mnoha lidí v otázkách jejich životní orientace a smyslu života. žSnahy o hodnotovou výchovu, které byly tehdy započaty, trvají dodnes. Stará Lev Roaring s černým pozadím HODNOTY Skupina barevných dřevěných figurek HODNOTY JSOU NEPOSTRADATELNÉ PRO KAŽDOU SPOLEČNOST (DOROTÍKOVÁ) qvytvářejí společenské závazky mezi jedinci qpůsobí na individuální a kolektivní identitu qvytvářejí jistoty ve vzájemném styku qjsou důležitým spojovacím prostředkem mezi generacemi qmohou omezovat silné a ochraňovat slabé Jeden v davu KLASIFIKACE HODNOT /PODLE PROF. KUČEROVÉ/ Přírodní hodnoty Civilizační hodnoty, společná organizace od rodiny po stát Sféra duševních hodnot CO JSOU HODNOTY žHodnotami jsou všeobecně platné normy lidského chování /hodnotami nemohou být výlučně individuální hodnoty/ žHodnotami je to, o co usilujeme žHodnoty jsou zvláštní vlastnosti žPodstata hodnot spočívá ve vztahu Barevné domy Mnoho otazníků na černém pozadí TOUHA PO HODNOTOVÉ VÝCHOVĚ - REAKCE NA KRIZI SPOLEČNOSTI vkrize společnost, éra prázdnoty a individualismu, vnejistota a bezradnost v ústředních otázkách, které se týkají hodnot, norem, smyslu života a cílů, vnarůstají psychické problémy, sociální konflikty atd. ohrožení celé společnost PŘÍKLADY VÝCHOVY K HODNOTÁM USA ALVIN TOFFLER „FUTURE SHOCK“ 1970 qpředráždění smyslu přespříliš vjemy a ducha přespříliš informacemi qpřetížení rozhodovacích schopností příliš mnoha možnostmi volby qsmrt trvalosti, krize identity qškolský program qRok 1965 – americký program hodnotové výchovy Bílá skládanka s jedním červeným dílkem NĚMECKO VÝCHOVA K HODNOTÁM – ROK 1975 Rok 1978 – kongres o „odvaze vychovávát“ Rok 1979 – 30 tezí k výchově a vzdělávací úloze školy výchova musí zprostředkovat přesvědčení výchova znamená zakládání vztahů výchova nesmí jít z cesty k nejvyšším hodnotám zvláštní význam se přikládá základním hodnotám a právům obsaženým ve výchově souvislost práv a povinností hodnoty úcty a důvěry dosažení ctností ochota sloužit a plnit povinnosti láska k domovu a vlasti Rostlina rašící puklinou v betonu Pedagog musí mít odvahu a sílu neúnavně předvádět mladým lidem to, co pokládá za smysl života ž Pluralitní (mnohonázorová) společnost Požadavek na hodnotovou výchovu rozšířen po celém světě SPOLUODPOVĚDNOST ZA PŘEDÁVÁNÍ HODNOT Rodina Škola /oblast pedagogiky volného času, sociální pedagogiky/ Stát /Osobnost pedagoga, osobní příklad člověka/ HODNOTOVÁ ORIENTACE MLÁDEŽE Když dospělí pochybují,... OKRUHY K ZAMYŠLENÍ…. žStav současné společnosti žProblémy současného světa žJaké jsou hodnoty mladé generace? žPožadavky na rodiče, pedagogy, na školy, na komunitu, na společnost… žJak připravit mladé na vstup do světa dospělých? žZměny společenských podmínek vyvolávají možnosti změny hodnotové orientace ž DVA POŽADAVKY NA PŘEDÁVÁNÍ HODNOT výchova řízena z vnějšku /klasické předkládání hodnot/ vytvořit šanci prožit hodnotově orientované jednání, ve kterém si nacvičí zacházení s osobní svobodou a sociální zodpovědnost /téma pro sociální pedagogiku/ V této době plné rozporů a kompromisů je velmi důležité hledání a poznávání dobra, aby člověk dokázal v té neskutečné nabídce „možností“ rozlišit pravé a pomíjivé hodnoty a zorientoval se v různých životních situacích. Přes mnohé nepříznivé stránky současného světa stále existuje mnoho moudrých zdrojů a příkladů nekonečného lidství, z nichž lze čerpat inspiraci pro vlastní hodnotovou orientaci. TÉMA HODNOT – ZÁKLADNÍ ANALÝZA - 2015 Nejvýznamnější hodnoty – rodina (28), zdraví (19), přátelé (10), děti, materiální hodnoty (9), seberealizace, vztahy (7), svoboda (5), život, pravda, vzdělání/studium, příroda (4), Koníčky, manžel, respekt, já/sebeláska (3) OSTATNÍ Důvěra, řád, spokojenost, přítelkyně, pokora, legrace, radost, bezpečí, duševní vyrovnanost, identita, péče o druhé, tvořivost, intuice, čas, pomoc, zkušenost, člověk, smířeni, morálka, lidskost, empatie, poctivost, upřímnost, přirozenost, tolerance, úcta, sebeobětování, psychohygiena, dobrota, lidskost, psychická a fyzická síla, slušnost… ROZMANITÉ SPEKTRUM Přirozenost, víra v Boha, bezpečí, domov, vnitřní klid, řád, důvěra, přítelkyně, matka, čas, spokojenost, auto…. OBAVY Černobílé vidění světa, zklamání, strach ze smrti, obava z budoucnosti, nenávist, omezenost, moc, bezmocnost, obavy ze ztráty, tma, obavy, aby dobře vychovali dítě, ztráta ze zaměstnání, nemoc, strach z vody, z výšek, velkých psů…… UVĚDOMĚNÍ SI VLASTNÍCH HODNOT Nejvýznamnější hodnota – co je pro mě nejdůležitější (jedna jediná) Pět nejvýznamnějších vlastních hodnot Pět nejvýznamnějších lidských vlastností Pět největších hrozeb společnosti HODNOTY – PODZIM 2010 Rodina (30) Zdraví (30) Přátelé (17) Láska (15) Práce, profese (7) Vzdělání, moudrost, vědomosti, poznání (6) Bezpečí, spokojenost, někam patřit, pomáhat, víra, sounáležitost… Ptáci letící ve formaci VLASTNOSTI Tolerance (17) Upřímnost (15) Spolehlivost (11) Empatie (9) Pravdomluvnost, čestnost, přátelskost, humor, vstřícnost, cílevědomost, spravedlivost, naslouchání, laskavost (od 6 po 3) Dva lidé držící ruce OBAVY Ztráta nejbližších (21) Nemoc a bolest (13, 6) Zklamání a zrada (8)…obava, že zklamu (4) Smrt, bezmoc, nesvoboda, ztráta zaměstnání (7-3) Z finanční závislosti, nespravedlnosti, budoucnosti, války, …. Graf v dokumentu a pero HODNOTY STUDENTŮ Podzimní semestr/2012 VLASTNOSTI Upřímnost (14) Tolerance (12) Spolehlivost (10) Pracovitost, pokora, poctivost (6) Čestnost, empatie (5) Obětavost, ochota (4) Odvaha, věrnost, ochota, obětavost, oddanost, smysl pro humor(3) Dva lidé držící ruce HODNOTY Rodina, děti (25) Zdraví (24) Přátelé (12) Láska (10) Spokojenost, víra (7) Svoboda (6) Pořádek v rodině, peníze, práce (4) OBAVY, HROZBY Lhostejnost (20) Násilí (16) Choroby (8) Chudoba, moc a peníze, ztráta morálky, moc a peníze (6) HODNOTY - 2013 Hodnoty Rodina 13, zdraví 13, láska 11, přátelé 9, poznání a vzdělávání 6, peníze a materiální hodnoty 8 Dále pak svoboda, život, seberealizace, kariéra 3 Dále spravedlnost, historické dědictví, sebeúcta, překovávat překážky, čest, pravda, sny, vášeň, volný čas, radost, já, harmonie, tolerance, víra….. VLASTNOSTI Upřímnost 8, čestnost a fair play 8, tolerance 4 Dále moudrost, pracovitost, spravedlnost, laskavost, být tu pro někoho, otevřenost, skromnost, poctivost 3 Dodržovat hodnoty, plnit sliby, být sám sebou, humor, důstojnost, optimismus, empatie, dochvilnost, spolehlivost, odvaha, laskavost, trpělivost, samostatnost, svědomitost, slušnost…. OBAVY A HROZBY Ztráta blízkých 12, vážná nemoc 10, strach ze samoty 8, sobectví a individualismus 4, smrt 4, neschopnost sebeobsluhy 3 Dále ztráta zaměstnání, ztráta jako taková, neužitečnost, fanatismus, chudoba, osobní selhání, strach z noci, z výšek, strach zpomalit 2, Strach z morálního úpadku, krátkozrakost, strach ze změny, ze špatného rozhodnutí, osobní bankrot, náboženský fanatismus, z pronásledování kvůli víře, strach z budoucnosti, modernismu, negramotnosti, vyhoření, zklamání, neschopnost ovlivnit okolí, válka, chudoba, násilí, negativismus…