A picture containing sitting Description automatically generated Vliv prostředí na jedince výchova – genetické dispozice – prostředí Zvyšuje se vliv významu prostředí na rozvoj osobnosti člověka Člověk reaguje na prostředí, je ovlivněn, přizpůsobuje se a mění jej Prostředí člověka poznamenává a ovlivňuje A picture containing sitting Description automatically generated Význam prostředí pro utváření hodnot(Kučerová) •Struktura jako sféra vztahů •sféra vztahů lidé - příroda •sféra vztahů lidé – výsledky lidské aktivity (kultura) •sféra vztahů lidé – lidé (v širším i užším sociálním prostředí) • Zenový vodopád v podzimním lese A picture containing sitting Description automatically generated Typologie prostředí (Kraus) •Podle povahy činností • •pracovní •obytné •rekreační • A picture containing sitting Description automatically generated •Podle charakteru • üpřírodní üspolečenské üsociální ükulturní • A picture containing sitting Description automatically generated Dělení podle teritoria venkovské, městské, velkoměstské (specifika sídliště) —prostředí globální —problémy globálního prostředí — globalizace — •(rizika a výhody, optimismus x ale i zbavování suverenity…) • A picture containing sitting Description automatically generated Rizikové prostředí A picture containing sitting Description automatically generated Význam prostředí – historický kontext •Montaigne, Rotterdamský, Campanela •Montesquieu, Locke, Voltaire, Helvétius, Holbach —Pestalozzi — Bosco •Největší rozmach v názorech – 19. století • Stromy kryjící cestu A picture containing sitting Description automatically generated Vliv prostředí na jedince (Brezinka) A picture containing sitting Description automatically generated Využití prostředí jako výchovného prostředku (Kraus) •Pedagogizace •životního prostředí (intervence) •( v našem prostředí hlavně slova, slova x významnější organizace, práce, přetváření podmínek) • •Vyžaduje tvořivost, aktivitu, •vynalézavost… • A picture containing sitting Description automatically generated Environmentální vzdělávání (Máchal) •Propojení sociální pedagogiky a environmentalistiky • A picture containing sitting Description automatically generated Ohrožení prostředím (Lorenz) •znečisťování ovzduší •globální oteplování •úbytek lesů •přelidnění, •válečná ohniska •technizace •morální stav společnosti, medializace, sociálně patologické jevy, infekční choroby, •(„osm smrtelných hříchů podle Lorenze, •disociální životní styl rodiny,…) • A picture containing sitting Description automatically generated Klima společnosti – rizikové faktory/ Gándhí A picture containing sitting Description automatically generated A picture containing sitting Description automatically generated Ruce s dlaněmi a propojováním a podržením kružnice Primární skupina •Kontakt členů tváří v tvář, citové vazby, dlouhá trvání, nezanikají s cílem, •uspokojení z členství •(rodina, vrstevnická skupina, sousedství, zájmové skupiny, atd.). • A picture containing sitting Description automatically generated Sekundární skupina •Jsou důsledkem nějakého zájmu či úkolu, opačné charakteristiky •než skupina primární. • •(školní třída, osazenstvo kanceláře, atd.) • Soubory ve složkách A picture containing sitting Description automatically generated Formální skupina A picture containing sitting Description automatically generated Neformální skupina Skupina — •Pravidla vzájemného soužití a normy chování vznikají uvnitř skupiny a jsou vyjádřením přirozených potřeb členů • A picture containing sitting Description automatically generated Vlastní a cizí skupina •Vlastní •Ta do níž jedinec patří •Idealizované představy o vlastní skupině •Srovnávání se s jinými skupinami •Soutěžení, ale i rivalita mezi skupinami •Podněcování (v kladném i záporném významu) • A picture containing sitting Description automatically generated Referenční neboli vztažná A picture containing sitting Description automatically generated Stav sociálního vykořenění •Členská skupina vyvolává sankce a tlak vůči odcházejícímu jedinci a současně ho referenční skupina nechce přijmout • Barevné carvedé obrázky lidí A picture containing sitting Description automatically generated Vrstevnická skupina A picture containing sitting Description automatically generated Vrstevnická skupina – souvislost s volným časem (Hofbauer) A picture containing sitting Description automatically generated Na základě zkušeností a ve vzrůstající stabilitou sebepojetí jsou adolescenti kritičtější k sobě i k vrstevníkům A picture containing sitting Description automatically generated Možnosti pedagogického působení na neformální skupiny •Nejpřirozenější situace je tak, kdy skupina potřebuje pomoc dospělého •Počáteční etapa – nabídka pomoci, rady, atd. •Druhá etapa – nárůst důvěry •Třetí etapa – za příznivých okolností se dospělý může stát členem – může mít pozici přirozeného vůdce skupiny vedle dětského vůdce • A picture containing sitting Description automatically generated Možnosti ovlivnění dalšího vývoje skupiny •Podněty k tvorbě cíle •Podněty k integraci zájmů členů •Ovlivnění norem skupiny •Pomoc při vytváření podmínek pro realizaci skupinových cílů •Zpevnění vnitřní struktury • A picture containing sitting Description automatically generated Zdroje •Kraus •Petřík •Pestalozzi •Bosco •Hofbauer •Přadka •Máchal •