Úvod do didaktiky přírodopisu Přednáška 4 až 8 Didaktické zásady Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. …..vlastními slovy vysvětlit, co jsou to didaktické zásady …..objasnit rozdíl mezi didaktickou zásadou a didaktickým pravidlem …..vyjmenovat didaktické zásady pro výuku přírodopisu …vysvětlit rozdíl mezi pojetím didaktických zásad dle Altmanna a dle Jančaříkové ….vlastními slovy vysvětlit, co jednotlivé didaktické zásady znamenají … ke každé didaktické zásadě uvést aspoň tři příklady, jak tuto didaktickou zásadu naplňovat DIDAKTICKÉ ZÁSADY = „obecné normy, které vyplývají z hluboké pedagogické a psychologické analýzy vyučovacího procesu. Umožňují bezpečné dosažení stanoveného didaktického cíle při respektování tělesného a duševního vývoje žáků a psychologických zvláštností jejich poznávacího procesu“ (Altmann, 1971 a 1975) =„obecné požadavky, které v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter.“ (Kurelová In KALHOUS a OBST, 2002) 1. Definice 4 znaky: 1) 2) 3) 4) ¡Didaktické zásady ¡ ¡= základní normy, které se opírají o obecné pedagogické zásady- principy. ¡ -formulovány obecně (vysoce abstraktně) ¡ ¡ DIDAKTICKÉ ZÁSADY X DIDAKTICKÁ PRAVIDLA DIDAKTICKÉ ZÁSADY Didaktická pravidla = doplňující doporučení pro uskutečnění a správné použití určité didaktické zásady. = pokyn jak správně vést výuku (jak správně použít didaktickou zásadu) => formulována konkrétně DIDAKTICKÉ ZÁSADY Zdroj: https://www.antikvariat-vltavin.cz/kniha/analyticka-didaktika Zdroj: https://ziva.avcr.cz/promeny-vyssi-systematiky-eukaryot-a-jeji-odraz-ve-stredoskolske-biologii.html Zdroj: http://www.adeko.cz/realizace/stavba-domu-svepomoci/vyhody-a-nevyhody-stavby-domu-svepomoci Zdroj: https://www.minerals.cz/patrova-sada-mineralu-a-hornin-30-30-ks.html Zdroj: https://valeas.cz/kino-film-serial/357-10-vanocnich-filmu-ktere-nesmite-vynechat Zdroj: https://www.extrastory.cz/lide-maji-9-az-21-smyslu-pet-smyslu-nema-nikdo-tvrdi-vedci DIDAKTICKÉ ZÁSADY Ukázky pouček: XL: Všemu se vyučuje a učí příklady, ukázkami a cvičeními. Dovětek: Každá znalost, k níž je nutno dojít, nechť je spojena s příkladem. LXIV. Všude je třeba začít od nečetných, krátkých, jednoduchých, obecných, blízkých, pravidelných a ponenáhlu postupovat k četnějšímu, k věcem obšírnějším, složenějším, zvláštnějším, odlehlejším a nepravidelným. LXXXIV. Smysly jsou pevnými základnami znalosti. Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. LXXXV. Vše máme pohlcovat smysly v počtu co možná největším. CX. Věci, které postrádají souvislosti, mohou být stěží chápány a posuzovány a tak i stěží svěřovány paměti. CLXII. Vždy postupně, nikdy skokem. Pravá metoda přikazuje postupovat vždy v takovém pořadí, aby vše předcházející tvořilo stupeň následujícímu a vše následující přidávalo síly předcházejícímu. lJ.A.KOMENSKÝ: Didaktika analytická ¡Dle ALTMANNA - DIDAKTICKÉ ZÁSADY Didaktické zásady pro výuku přírodopisu a biologie 1)zásada vědeckosti 2)zásada spojení školy se životem 3)zásada výchovného vyučování 4)zásada soustavnosti a posloupnosti 5)zásada názornosti 6)zásada spojení teorie s praxí 7)zásada přiměřenosti 8)zásada uvědomělosti osvojovaných poznatků 9)zásada trvalosti 10) zásada individuálního přístupu k žákům 11) zásada respektování mezipředmětových vztahů 12) zásada hygieny a bezpečnosti výuky DIDAKTICKÉ ZÁSADY Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání Dle Jančaříkové a kol. 1)zásada emocionální bezpečnosti 2)Zásada sociální bezpečnosti 3)Zásada hygieny a fyzické bezpečnosti 4)Zásada systematičnosti 5)Zásada vědeckosti 6)Zásada správné komunikace, včetně neverbální 7)Zásada přiměřenosti 8)Zásada srozumitelnosti 9)Zásada názornosti 10) Zásada poskytování podnětů pro více smyslů 11) Zásada využívání prostředí 12) Zásada těsného spojení se životem 13) Zásada aktivity 14) Zásada bezprostřední zpětné vazby 15) Zásada posloupnosti 16) Zásada trvalosti 17) Zásada soustavnosti a opakování 18) Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka 19) Zásada výchovného a dílčího vzdělávacího působení 20) Zásada individuálního přístupu k žákům Altmann (1975) – 12 did. zásad Jančaříková a kol. (2022) – 20 zásad vědeckosti •vědeckosti spojení školy se životem •těsného propojení se životem výchovného vyučování •výchovného a dílčího vzdělávacího působení soustavnosti a posloupnosti •posloupnosti •soustavnosti a opakování •systematičnosti názornosti •názornosti spojení teorie s praxí • přiměřenosti •přiměřenosti •srozumitelnosti uvědomělosti osvojovaných poznatků • trvalosti •trvalosti individuálního přístupu k žákům •individuálního přístupu respektování mezipředmětových vztahů •komplexního rozvoje osobnosti žáka •systematičnosti hygieny a bezpečnosti výuky •emocionální bezpečnosti •sociální bezpečnosti •hygieny a fyzické bezpečnosti •správné komunikace, včetně neverbální •poskytování podnětů pro více smyslů •využívání prostředí •aktivity •bezprostřední zpětné vazby 1) Didaktická zásada vědeckosti: „Nevěřit nesmyslům“ ¡ ¡= uplatňování vědeckého přístupu Øpromyšlené a systematické poznávání světa doplněné o důkazy Øvyslovování teorií a jejich revidování Ønepředkládat žákům teoret. úvahy jako hotovou „pravdu“ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin 1) Didaktická zásada vědeckosti: „Nevěřit nesmyslům“ ¡Jak zásadu naplňovat ¡ ¡didaktická transformace učiva - odborně a didakticky správně a zároveň pro žáky srozumitelně ¡při osvojování poznatků co nejvíce využívat metody vědecké práce pozorování a pokus (+vedení a vyhodnocení záznamů) ¡rozvíjení statistické gramotnosti ¡používat realistická zobrazení přírodnin a jevů ¡kritická práce s informacemi ¡práce s miskoncepty ¡předkládat modelové problémy k řešení ¡výběr vhodných výukových prostředků (realističnost) ¡rozvíjet odborný jazyk ¡seznamovat žáky s přístroji pro vědecké poznání světa ¡pracovat s chybou ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡geologické mapy ¡pedologické mapy ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin Zdroj: http://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy-online/mapove-aplikace 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡Checklist of vascular plants of the Czech republic ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin Zdroj: http://www.preslia.cz/P123Danihelka.pdf 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡Pladias ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin Zdroj: https://pladias.cz/taxon/overview/Pinus%20sylvestris 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡Botanická fotogalerie ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin Zdroj: http://www.botanickafotogalerie.cz/ Botanická fotogalerie 1) Didaktická zásada vědeckosti: ¡Biolib ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Darwin Zdroj: https://www.biolib.cz/ 2) Didaktická zásada spojení školy se životem: „Neoddělovat školu od života“ ¡spojení výuky se všemi obory a jevy reálného života ¡poznatky by měly být uplatňovány ve skutečném životě ¡ ¡Např. potrava a jejích příprava (+ Člověk a svět práce) ¡ při práci (+ Člověk a svět práce) ¡ léčiva a léčivé rostliny (+Chemie, Výchova ke zdraví) ¡ oběh látek, cyklus vody (+ Zeměpis, Chemie) ¡ prevence nemocí, úrazů, první pomoc (Výchova ke zdraví) ¡ ochrana životního prostředí, ekologické sítě, péče o krajinu (+ Ze) ¡ ¡ ¡ Zdroj: https://spantik.cz/pece-o-stromy/vysadba-stromu Zdroj: https://www.havirov-info.cz/clanek/3006-prvni-pomoc-s-klaunem/ Zdroj: https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=221916&TypeID=2 ¡Jak zásadu naplňovat? ¡zjišťovat, co žáci znají z běžného života a v návaznosti na to připravovat výuku ¡vhodným výběrem modelových situací, problémů a příkladů z praxe ¡využívat zkušeností odborníků z místní komunity (besedy) ¡využívat pro výuku místní pamětihodnosti, výrobní závody atd. ¡do výuky zahrnovat lokální témata (projektová výuka) ¡spolupracovat s ostatními kolegy a místní samosprávou Zdroj: https://hostetin.veronica.cz/mostarna Zdroj: https://www.bvk.cz/o-spolecnosti/modernizace-cov-modrice Zdroj: https://brnensky.denik.cz/galerie/tisici-strom-ve-vohancicich-zasadil-prezident-petr-pavel.html?bac k=2458769216-2244-50&photo=13 Obsah obrázku oblečení, venku, osoba, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku ve vzduchu, mapa, Letecké snímkování, Pohled z ptačí perspektivy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Skleněná láhev, nealkoholický nápoj, nápoj, pivní lahev Popis byl vytvořen automaticky ¡Podle Jančaříkové „ didaktická zásada výchovného a dílčího působení“ ¡Jednota vzdělávání a výchovy ¡výchova zasahuje všechny stránky vývoje žákovy osobnosti lkognitivní lpsychomotorické lafektivní) ¡Afektivní cíle – ovlivňování chování žáka lpozitivní x negativní postoje l l=>>HOLISTICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ l ¡ ¡ ¡ 3) Didaktická zásada výchovného vyučování: ¡Volbou vhodných metod lrozvoj psychomotorických dovedností (pozorováním a pokusem) losvojování metakognitivních dovedností (strategie myšlení, řešení problémů, způsobů učení atd.) l ¡Budováním zájmu o obor ¡Oceňováním hodnot, které nelze vyjádřit finančně ¡Osvojováním správných vzorů chování u žáků ¡Rozvíjením přírodovědného jazyka (př. pětilístek, pojmová mapa atd.) ¡Vedením žáků ke kladení si otázek a odpovídání si na ně ¡Vedením žáků k efektivnímu sebehodnocení ¡ ¡ Jak tuto zásadu naplňovat: Pětilístek 1.1 podstatné jméno (téma: nahosemenné rostliny) 2.2 přídavná jména 3.3 slovesa 4.4 slova, která tvoří větu o pojmu na 1. řádku 5.1 slovo (= shrnutí tématu, asociace) 6. Pětilístek 1.nahosemenné rostliny 2.Starší, jehličnaté 3.Rostou, rozmnožují se, uvolňují 4.Nahá semena na plodolistech. 5.šištice 6. 4) Did. zásada soustavnosti a posloupnosti ¡Dle Jančaříkové a kol. 3 samostatné zásady •posloupnosti •soustavnosti a opakování •systematičnosti ¡ ¡Nové poznatky se mají opírat o předcházející, dříve osvojené poznatky. Nové poznatky se samy mají stát vhodnou základnou pro poznatky následující a mají být vyvozovány v logickém systému. cas-spirala Zdroj: http://www.adeko.cz/realizace/stavba-domu-svepomoci/vyhody-a-nevyhody-stavby-domu-svepomoci A) Didaktická zásada posloupnosti ¡- učivo je třeba předkládat žákům postupně po malých krocích (Skinner) ¡=> vyšší pravděpodobnost úspěšnosti cas-spirala Např. 1. ročník : maliny, ostružiny, borůvky 2. ročník: maliník, ostružiník, borůvka 7. ročník: ostružiník maliník, ostružiník ježiník, brusnice borůvka Jak tuto zásadu naplňovat: orozložit učivo na dílčí části opostupovat od známého k neznámému, od jednod. ke složitějšímu omotivovat žáky, umožnit jim zažít úspěch onepředkládat poznatky izolovaně, úlohy bez návaznosti oposilovat mezipředmětové vazby -základní poznatky o přírodě, botanické učivo, zoologické učivo, učivo biologie člověka, neživá příroda a ekologie - cas-spirala Zdroj: https://www.nns.cz/blog/prirodopis/ Posloupnost učiva přírodopisu ¡Vyučování má respektovat vnitřní logiku učební látky (od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu, induktivní přístup dle konkrétních příkladů vyvodit obecné vlastnosti). ¡ ¡=> pro žáky ZŠ je třeba používat spíše induktivní přístup cas-spirala Zdroj: https://www.multip.cz/kvet-tresne-ptaci-prunus-avium-model Co můžeme pozorovat na stavbě květu? ¡didaktický typ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡didaktické vzory cas-spirala Zdroj: https://rybicky.net/atlasostatnich/rak_ricni Zdroj: https://www.biolib.cz ¡Srovnej s Komenského poučkami z Didaktiky analytické: ¡ ¡ LXXXVI: Ke všemu odlehlému musíme vyhledat stupně, dokud nebude jasno, že poslední vhodně souvisejí s prvním spojením stupňů nikde nepřerušeným. ¡ ¡Dovětek: ¡ 1. Při probírání věcí, nechť je vše, co následuje, jakoby cílem; vše, co předchází, jakoby prostředkem přivádějícím k cíli. (teprve pak bude vše zapojeno v řetěz.) ¡ ¡ Stupně ať nejsou tvořeny dle libosti, nýbrž podle zřejmého skloubení věcí samých. (k tomuto tedy pečlivě musíme přihlížet, abychom nemátli je ani sebe.) ¡ lCLXII. Vždy postupně, nikdy skokem. lPravá metoda přikazuje postupovat vždy v takovém pořadí, aby vše předcházející tvořilo stupeň následujícímu a vše následující přidávalo síly předcházejícímu. l B) Didaktická zásada soustavnosti a opakování „Opakování matka moudrosti“ ¡- opakovat je třeba ve správně zvolených intervalech ¡- podstata spirálovitého uspořádání učiva ¡ cas-spirala Např. Učivo o buňce 6. ročník: Bakteriální buňka – rostlinná buňka – živočišná buňka 7. ročník: buňka – pletiva/tkáně – orgány 8. ročník: biologie člověka (krvinky, neuron, nefron) Jak tuto zásadu naplňovat: opromýšlet režim opakování (opakovací metody) opři opakování je třeba rozšiřovat kontext ogradace učebních úloh C) Didaktická zásada systematičnosti „Systém, ne chaos“ ¡- učivo je třeba předkládat žákům systematicky, ne roztříštěně ¡- poznatky je třeba spojovat s poznatky dalších věd => budovat mezipředmětové vztahy ¡ ¡- uplatňuje se na různých úrovních (úloha, vyučovací hodina, vzdělávací obor, oblast, vzdělávací stupně, celý vzdělávací systém) ¡- cíle výuky taktéž nejsou izolovány cas-spirala Jak tuto zásadu naplňovat: ologickým řazením témat a úloh v rámci předmětu onastavením systému při řešení dílčích úloh oučivo předkládat v širších souvislostech ospolupracovat na přípravě výuky s kolegy z různých oborů (ITV) ¡ Žáci si vytváří biologické představy a pojmy na základě smyslového vnímání (pozorováním přírodnin a přírodních jevů nebo pokusů s nimi) ¡ ¡ Když není dostupná přírodnina lze použít i pomůcku ¡ 5) Didaktická zásada názornosti „Vidět a dotýkat se“ Zdroj obrázků: https://www.mikroshop.cz ¡ Žáci neustále spojují smyslovou a logickou pojmovou složku poznávacího procesu ¡ 5) Didaktická zásada názornosti Zdroj: https://pxhere.com/cs/photo/646335 Zdroj: http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/obrazky/organologie/kvetni_diagramy.gif Zdroj: https://www.vybaveni-skol.cz/kvet-tulipanu-zvetseni-3x-tulipa-gesneriana.html -upřednostňujeme přírodniny před jejich znázorněními (modely, obrazy) -Multiplikáty a pracovní sbírky přírodnin ¡ ¡ 5) Didaktická zásada názornosti Zdroje obrázků: https://www.pomucky-skolni.cz ¡ ¡Srovnej s Komenského poučkou z Didaktiky analytické: ¡ ¡ „LXXXIV. Smysly jsou pevnými základnami znalosti. ¡ Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. ¡Dovětek: ¡ 1. Vše tedy, co je možno, musíme pohlcovat vlastními smysly. l lLXXXV. Vše máme pohlcovat smysly v počtu co možná největším. lVlastním hleděním, vlastním hmatáním, vlastním chutnáním, atd., jinými slovy zrakem, hmatem, chutí, čichem a sluchem. Každému smyslu totiž přináší největší jasnou příslušný předmět, jasno tím větší, čím větší počet smyslů tentýž předmět zrovna zasahuje jako víno barvou, vůní, chutí atd.“ ¡Jak tuto zásadu naplňovat v praxi ¡ ØKdyž je to možné, manipulujeme s přírodninami ØVyužíváme vhodné reprezentace přírodnin (pomůcky – modely, plakáty atd.) ØPři práci s přírodninami a pomůckami usměrňujeme smyslové vnímání žáků ØBudujeme si vlastní sbírky ØNázorné pomůcky používáme s rozmyslem ¡ ¡ l ¡Žáci mají v rámci přírodopisné (biologické) výuky: ¡ •nové vědomosti a dovednosti získávat na základě praxe •všechny nové teoretické poznatky prověřovat v praxi •biologické vědomosti a dovednosti použít i při výuce v mimoškolní činnosti (Altmann, 1975) • • •Zásada spojení teorie s praxí souvisí s didaktickou zásadou vědeckosti a d. z. spojení školy se životem • l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 6) Didaktická zásada spojení teorie s praxí l3 způsoby aplikace této zásady: l l1) Nové poznatky vyvozujeme na základě praxe l => Praxe je pramenem poznání l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 6) Didaktická zásada spojení teorie s praxí https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/3036688-jak-moc-je-novy-koronavirus-z-ciny-smrtici-a-existuje-ri ziko-pro-cesko-nabizime https://www.tripadvisor.co.uk/LocationPhotoDirectLink-g274714-d7109001-i150775419-Botanicka_Zahrada _Hortus_Botanicus-Brno_South_Moravian_Region_Moravia.html https://zahrada.bydleniprokazdeho.cz/zelenina/Mrkev/ l3 způsoby aplikace této zásady: l2) Na základě praxe ověřujeme pravdivost teoretických poznatků => Praxe je kritériem poznání l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 6. Didaktická zásada spojení teorie s praxí https://decko.ceskatelevize.cz/sikulove/navod?id=882 https://www.ireceptar.cz/vareni-a-recepty/vypestujte-si-avokado-z-pecky.html https://www.zsletohrad.cz/eu/chemie/pokus63.htm l3 způsoby aplikace této zásady: l3) Užití vědomosti a dovednosti v praxi l => Praxe je cílem poznání l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 6. Didaktická zásada spojení teorie s praxí https://www.idnes.cz/hobby/mazlicci/obri-snek-je-pritulny-a-nenarocny-domaci-mazlik-jen-pozor-na-ty -zrave.A100504_151601_hobby-mazlicci_mce https://ceskykutil.cz/clanek-27322-presazovani-pokojovych-rostlin vNové teoretické poznatky zprostředkovat na základě praktických zkušeností žáků. l vDokazovat pravdivost poznatků pomocí pozorování přírodnin a biologických pokusů. l vPoskytnout žákům co nejvíce možností k praktickému užití jejich vědomostí, dovedností, návyků z biologie (při laboratorních pracích, ale i hodinách základního typu - např. prací s multiplikáty). v l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Jak tuto zásadu naplňovat v praxi •Rozsah a obsah učiva •Výběr vyučovacích metod a forem •Výukových prostředků má odpovídat psychickým a somatickým zvláštnostem daného věku žáků a individuálním zvláštnostem jedince • l l- přehnané x nedostatečné nároky na žáky l l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 7. Didaktická zásada přiměřenosti „Méně je často více“ ¡Jak tuto zásadu naplňovat v praxi ¡ ØVybírat vhodné učební úlohy a v přiměřeném množství ØZvažovat množství informací, které žákům zprostředkuji (vybírám) ØVolím vhodné množství pojmů ØPomůcky a materiály vybírám úměrně věku žáků (BOZP, náročnost použití) ØSebereflexe učitele ¡ ¡ l lJak transformovat obsah, aby mu žáci rozuměli? lJak žákům předávat nezkreslené informace? l l- podobně jako u předchozí zásady je třeba vzít v úvahu věk a mentální schopnosti žáka l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 8. Didaktická zásada srozumitelnosti „Umění převyprávění obsahu“ https://ostrava.educanet.cz/www/biologie/indexab33ab33.html?option=com_content&view=article&id=121& Itemid=121 https://www.helago-cz.cz/eshop-41510101-model-zivocisne-bunky.html ¡Jak tuto zásadu naplňovat v praxi ¡ ØPři didaktické transformaci učiva: vhodně zjednodušovat poznatky tak, aby nedošlo k jejich zkreslení ØSledováním pojmů, které již mají žáci osvojené a jejich rozvíjení (návaznost učiva) ØPři didaktické transformaci zvažovat individuální možnosti žáků ¡ ¡ l lŽáci by si měli: •vytvořit kladný vztah k učení (srovnej s kompetencemi k učení) •úspěšně, cílevědomě a organizovaně osvojovat biologické poznatky, dovednosti a návyky •současně by u nich mělo být rozvíjeno myšlení a návyky samostatné práce (teoretické i praktické)(Altmann, 1975) l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 9. Didakt. zásada uvědomělosti osvojených vědomostí „K čemu mi to bude dobré“ vVytvářením příležitostí k samostatnému myšlení a samostatné práci v vZařazováním problémových úloh. v vDiagnostikou – stavováním úrovně dosažených poznatků a odstraňováním nedostatků. v vVyužívejte možnosti praktického uplatnění teoretických biologických poznatků v LC, v koutku živé přírody, na školním pozemku a při exkurzi. v vPomáhejte žákům při organizaci učení (Altmann, 1975) l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Jak tuto zásadu naplňovat v praxi lŽáci by si měli osvojené poznatky a dovednosti: •pevně a trvale zapamatovat •vybavovat v paměti •být schopni použít je v praxi l l lKteré faktory ovlivňují trvalost poznatků? l lJak podpořit vytvoření trvalé paměťové stopy? DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 10. Didaktická zásada trvalosti „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“ v Mnemotechnické pomůcky v Pojmové mapy v Vnitřní motivace vAkronym l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU vVybírat z učiva a zaměřovat se na to zásadní. v v Studiem moderních poznatků k rozvíjení paměťových schopností a vytváření paměťových stop v v Před expozicí nového učiva žáky motivovat pomocí vhodných motivačních metod. v v Vytvářením příležitostí k samostatnému myšlení a samostatné práci žáků v v Zařazováním opakovacích úloh a poskytováním zpětné vazby na jejich řešení. v v Zařazováním různých metod na trénink paměti DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Jak tuto zásadu naplňovat v praxi lUčitel přírodopisu by měl: •respektovat každého žáka jako jednotlivce i s jeho psychologickými a individuálními • lIdeál: metody a prostředky výuky vyhovují každému lPraxe: Jak to udělat, když třída je heterogenní? l l=> diferenciace výuky l lUčitel usiluje o: l1) Podchycení nadaných žáků - rozvoj jejich dovedností pomocí individuálních učebních úloh l2) Zmírnění nebo odstranění zaostávání slabých žáků – individuální přístup – volba učebních úloh l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 11. Didaktická zásada individuálního přístupu k žákům „Respektujeme odlišnosti“ v respektovat individualitu každého žáka v žák je partner v identifikovat potřeby žáků a vycházet z nich při volbě metod v rozpoznat nadání žáků a rozvíjet ho v přípravou různě obtížných učebních úloh v při vytváření pracovních skupin DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Jak tuto zásadu naplňovat v praxi lKaždý nový biologický poznatek má být opřen o poznatky z geologie, chemie, fyziky, popřípadě i matematických věd. (Altmann, 1975) l => pomáhá odstranit izolovanost předmětů l lMezipředmětové vztahy l horizontální l vertikální l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 12. Did. zásada respektování mezipředmětových vztahů https://leporelo.info/klimaticka-pravidla https://www.top10list.cz/top-10-zajimava-fakta-o-lednich-medvedech/ https://www.megapixel.cz/foto/381422 https://www.sokujiciplaneta.cz/priroda/sub-jediny-pravy-tropicky-medved--medved-malajsky l- obdoba Altmannovy zásady u Jančaříkové a kol. (2022) l částečně se překrývají l lRozvíjení žákovy osobnosti jako celku (z různých aspektů: poznatky, postoje hodnoty atd.) lJ. Dewey l l- vícefaktorová teorie inteligence H. Gardnera DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Didaktická zásada komplexního rozvoje žáka „Podněcovat všechny typy inteligence“ v vybírat činnosti, které rozvíjejí různé složky žákovy osobnosti a různé faktory inteligence vrozvíjet mezipředmětové vztahy: poukazovat na souvislosti v učivu DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU Jak tuto zásadu naplňovat v praxi lVe všech vyučovacích formách výuky biologie (přírodopisu) mají být respektována hygienická a bezpečnostní pravidla, směrnice a instrukce MŠMT a zákony o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků (Altmann, 1975). l lDle Jančaříkové 3 samostatné zásady: v hygieny a fyzické bezpečnosti v sociální bezpečnosti v emocionální bezpečnosti l l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 13. Didaktická zásada hygieny a bezpečnosti výuky l- BOZP – předcházení úrazům a nemocem l lJak ji naplňovat? vseznámením s BOZP vdodržováním BOZP vkontrola a udržování bezpečného prostředí třídy a školy vvýukou, jak bezpečně manipulovat s pomůckami a materiálem l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 13A) Didaktická zásada hygieny a fyzické bezpečnosti „Bezpečí nad vše“ l- techniky používané k udržení kázně by měly být emocionálně bezpečné l lJak tuto zásadu naplňovat? vVytváření kvalitních opravdových vztahů vRespektováním individuality žáků vVhodným výběrem příkladů vPožíváním popisného ne hodnoticího jazyka vVolbou vhodných strategií k udržení kázně l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 13B) Didaktická zásada emoční bezpečnosti „Spokojený učitel, spokojený žák“ l- žáci by se neměli cítit v prostředí školy ohroženi l- kontrola a řízení porovnávání žáků l- každý z žáků by měl zažít úspěch (vyvolávat i žáky, kteří se nepřihlásili jako první) l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 13C) Didaktická zásada sociální bezpečnosti „každý je ten nejlepší“ lJak tuto zásadu naplňovat? vPodpora pozitivního klimatu ve třídě vMonitorováním vztahů ve třídě, řešením problémů vPodporou kooperace vHodnocením pokroku žáka v čase (jak se posunul) l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU -spojena s did. zásadou názornosti -KOMENSKÝ „ zlaté pravidlo“ -lidé se učí lépe a efektivněji, pokud se zapojuje více smyslů -zapojení více smyslů podporuje vytváření paměťové stopy (engram) l l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 14) Didaktická z. poskytování podnětů pro více smyslů „Multisenzorické učení“ lJak tuto zásadu naplňovat? vPoskytovat podněty pro více smyslů vZaměřovat se na opomíjené smysly (chuť a čich) vPoužívat aktivizující metody (hry na smysly) vzdůraznění významu smyslů a péče o ně l DIDAKTICKÉ ZÁSADY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU 14) Didaktická z. poskytování podnětů pro více smyslů „Multisenzorické učení“ Literatura na toto téma… ¡ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. ¡ ¡ALTMANN, Antonín: Didaktické zásady ve výuce biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 68 s. ¡ ¡JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kol.: Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022, 158 s. ¡ ¡ ¡KOMENSKÝ, J., A.: Didaktika analytická. Brno : Tvořivá škola, 2004. 69 s. ¡ ¡KURELOVÁ, Milena: Didaktické zásady In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 268-272 s. ¡ MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU