Zoologie strunatců pro ZV Blp030_ZOSP Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D. Povinně volitelný! INFO a požadavky •1h týdně, z, 1kr. (1 neúčast) •Zakončení: test / ústní zkouška (20 ot.,13-16 b. PsD, ≥ 17 b. P) •Navazuje a rozšiřuje Blp011 (Úspěšné absolvování je podmínkou) •Shrnující text pro každou soustavu předchází na světlejším pozadí. pics.me.me https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/2/funny-science-teacher-shirt-ph ysics-chemistry-and-biology-meme-mike-g.jpg Cíl předmětu: - poznatky o rozdílech tělesné organizace taxonů, bionomii, ekologii a zástupcích - dovednosti poznání a charakterizování taxonů, zařazení do ekosystémů - Doporučená literatura: několik učebnic, podrobněji ve cvičení LANG, J. a kol., 1965: Zoologie. II. Díl. SPN Praha. GAISLER, J., 1983: Zoologie obratlovců. Acad. Praha GAISLER, J. ZIMA, J., 2018: Zoologie obratlovců. Acad. Praha ROSYPAL, S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia Praha SIGMUND a kol., 1992: Zoologie strunatců. UK Praha ───────── Doplňující přehledová literatura strunatců: Kol. Obratlovci. NDOP 1994. Kol. Svět zvířat I. – IX. Albatros Praha 1997-2000. Ekologie – Begon, Townsend, Harper, Votobia, 1997 Etologie – Veselovský, Academia, 2005 obratl_G_0001 biol_RG https://www.knihydobrovsky.cz/files/thumbs/mod_eshop/produkty/z/zoologie-obratlovcu-9788020027023.2 80299474.1519779485.jpg Ekologie Begon, Harper, Townsend 1997 UPOL | Aukro Etologie - Zdeněk Veselovský | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví strun_S Předpokládaný program Blp030 2021/22 1. (20.9.) Obratlovci – úvod 2. (27.9.) dtto – soustavy – krycí a oporná 3. (4.10.) dtto – soustava oporná 4. (11.10.) dtto – s. svalová 5. (18.10.) dtto – NS a smysly 6. (25. 10.) dtto – endokrinní žlázy a coelom 7. (1.11.) dtto – s. trávicí a dýchací 8. (8. 11.) dtto – s. cévní 9. (15. 11.) dtto – s. vylučovací 10.(22. 11.) dtto – s. rozmnožovací 11.(29.11.) Ekosystémy obecně 12.(6.12.) Ekosystémy naše 13.(13.12.) Ekosystémy – učebnice materiály na ISu https://m.sologifs.com/wp-content/uploads/2020/09/5f596964ab924_Its-a-crocodile-its-a-log.jpg i.redd.it Učitel? Co to je… Obsah obrázku osoba, venku, strom, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Jakže?! Autor fenomenálního díla Květena Jindřichohradecka se zvláštním přihlédnutím ke Kardašově Řečici? Hřích nezralého mládí ... Obsah obrázku oblečení, osoba, Lidská tvář, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Směr blázinec... Učebnice… Obsah obrázku text, kniha, Obal knihy Popis byl vytvořen automaticky 1) reedice mají dlouhý časový interval 2) reedice často nezohledňuje aktuální poznatky v biologii (taxonomie, morfologie, etologie, ekologie… 3) reedice obsahují chybné informace (text/obrázky) 4) komplexní obsah biologických informací zjednodušován = únik obsahu učiva „Studie je zaměřena na zpracování tématu Řasy v osmi učebnicích přírodopisu. Cílem výzkumu bylo zjistit odborné nedostatky v učivu o řasách. Metodou výzkumu byla obsahová analýza (Gavora, 2010, 2015). Zjištěné nedostatky byly rozděleny na dvě kategorie – nedostatky týkající se zařazení řas do systému a další odborné nedostatky. Celkem byly v učebnicích zjištěny 4 typy nedostatků v systematickém zařazení řas a 61 dalších odborných nedostatků. V diskusi jsou porovnány výsledky studie se zjištěními jiných autorů a vyvozovány dopady na vzdělávání žáků. Článek je doplněn přílohou s uvedením odborné správnosti determinovaných chyb.“ Brabcová, B., Vodová, L., & Hvězdová, K. (2018). Analýza tématu Řasy ve vybraných učebnicích přírodopisu. Scientia in Educatione, 9(1). https://doi.org/10.14712/18047106.992 K čemu je biologie… Veddah village in Dambana | Indigenous tribes of Sri Lanka | Sri Lanka Day Tours What it'll cost to keep others out of family grave: Onkaparinga Council sets new fees | Messenger Recepty: Pečená krkovička | Recipe | Food, Recipes, Polish recipes Alligator Log - Picture of The Cabin Restaurant and Events, Gonzales - Tripadvisor The Unknown Crocodiles | IFLScience ? ? www.thoughtco.com www.asianelephantresearch.com „Buržoazní pavěda“ Základní typy chovaní: teritoriální, obranné, epigamní, komfortní (grooming/alogrooming), hravé, pohybové (anabióza, brumace, hibernace, estivace, diapauza), potravní, antipredační, sociální, explorační, napodobováni, používaní nástrojů/učení Komunikace: vizuální (optická), pachová/chemická, daktylní (doteková), akustická – jejich kombinace Signály mohou mít stejný význam vnitrodruhový i mezidruhový (varovné volaní), ale i stejný vnitro a jiný mezidruhový (vyplazený jazyk – hrozba vs přivolaní pomoci – tamarín vs člověk) Co ovládá naše chovaní: CNS vs endokrinní soustava (migrace) Typy migrací (dlouhé, střední, krátké vs anadromní/katadromní) – podmínky (všichni jedinci druhu, periodické opakovaní, vzdálenost) – předletová potulka vs migrace Důvody (potrava, rozmnožování, nevhodné podmínky/sezonalita, fototaxe) Biorytmy – oscilace/periody – cirkadiánní, cirkatidalní, cirkalunarní, semilunarní, cirkanaulní Angry Lion | Animals, Lion photography, Big cats What is a day like in the life of a tarantula in the wild? - Quora Vlaštovky obsadily dráty, míří do svých zimovišť - Olomoucký deník Linné var besk mot människan – inte rasist | Aftonbladet Figure 3 from Unusual colour and pattern variation of Lacerta agilis ( Squamata : Lacertidae ) recorded from Central Europe | Semantic Scholar variabilita Rozlišovací (taxonomické) znaky Lacerta viridis Prof. Dr. Bayram Göçmen - Amphibians & Reptiles of Northern Cyprus File:Lacerta agilis male head.JPG - Wikimedia Commons ? jesterky2 Binomická nomenklatura vertebrate taxonomy chart - Google Search | Science biology, Taxonomy, Animal classification Evolution: What did Darwin, Wallace and Lamarck contribute? – ADBScience Evoluce a selekce – přírodní výběr, lamarckismus https://www.genome.gov/sites/default/files/tg/en/illustration/evolution.jpg The Evolution of Translation - Ulatus Translation Blog Natural Selection | BioNinja výv obratl Fylogeneze (fylogenetický strom) Ekologie Rozšíření: kosmopolitní vs endemit vs relikt diverzita/abundance – změny v horizontálním rozšíření (rovník vs póly) a vertikálním (nížiny vs hory) Typy prostředí (voda, zem, vzduch) – rozdělení a typy biotopů 1) voda – slaná, brakická, sladká (tekoucí, stojatá) 2) souš – nad zemí, pod zemí, na stromech… Pouště vs prales vs polární oblasti… Allenovo, Bergmanovo a Glogerovo pravidlo Limitní faktory: Abiotické – fyzikální (světlo, teplota, vlhkost, tlak, rychlost vody/vetřu – proudění, atd) vs chemické (salinita, obsah O2, chemizmus vody/pudy/vzduchu, obsah dusičnanů ve vodě a pod Biotické – rostliny vs živočichové Adaptace na podmínky prostředí (morfologická/fenotypová, genetická, behaviorální, fyziologická/teplotní…) Obsah obrázku text, diagram Popis byl vytvořen automaticky Ateto, 2014 BIODIVERZITA •Biologická diverzita (též biodiverzita; angl. Biological diversity) představuje rozrůzněnost života. Existuje mnoho definicí biodiverzity, neboť se jedná o složitý několikaúrovňový jev. Světový fond ochrany přírody definoval v roce 1989 biodiverzitu jako „bohatství života na Zemi, miliony rostlin, živočichů a mikroorganismů, včetně genů, které obsahují, a složité ekosystémy, které vytvářejí životní prostředí“. http://specieslist.com/images/external/ci-hotspots.jpg Rozlišujeme čtyři úrovně biodiverzity: genetickou (genová variabilita v rámci populace nebo celého druhu) druhovou (rozmanitost na úrovni druhů) ekosystémovou (rozmanitost na úrovni společenstev a ekosystémů) kulturní (rozmanitost kultur lidských společenstev) “Hot Spots “ oblasti s vysokou druhovou bohatostí, koncentrací vzácných, ohrožených a endemických druhů The Hot Spot (2005) BIODIVERZITA •“cold spots“ a “black spots“ •megadiverzitní země - 70% celosvětové diverzity ve 12 zemích (Austrálie, Brazílie, Čína, Kolumbie, Ekvádor, Indie, Indonésie, Madagaskar, Mexiko, Peru, a Kongo) •oblasti nedotčené přírody: 75% původní vegetace, < 5 lidí/km2 •Nová guinea - 15 000 endemických rostlin •Amazonie + Konžská pánev - dalších 30 000 druhů •ekologické gradienty (transitional zones) http://www.amphibiaweb.org/images/gaa_global_amphib_diversity.jpg http://www.gardinitiative.org/uploads/2/2/6/0/22600882/1442321909.png •vysoký počet druhů (tropy) •vysoký počet endemitů •velká diverzita biotopů •velký počet druhů adaptovaných na speciální podmínky •území ohrožená devastací •vzácnost druhů •různé kombinace jmenovaných faktorů Podkmen: Obratlovci Vertebrata Obecné znaky: (a. Mnohobuněční živočichové – tři zárodečné listy (ekto-, ento- a mezoblast), druhotná tělní dutina (coelom) b. Dvoustranně souměrní, segmentace coelomu a ústrojů z něj. Možnost potlačení, vždy v ontogenezi. c. Druhoústí - uzavření prvoúst v zárodeč. vývoji, prolomení na opačném konci těla. Na místě prvoúst později řitní otvor. d. Přední oddíl trávicí trubice (hltan) se žaberními štěrbinami, které u primárně vodních i v dospělosti (ústí ven nebo do obžaberního prostoru), u suchozemských pouze v ontogenezi, později zarůstají. 1. Metamerní segmentace těla i v dospělosti (nervová soustava, páteř, trupové svalstvo) 2. Podélné rozčlenění těla na nejméně tři oddíly: hlava, trup a ocas 3. Nervová soustava v podobě míšní trubice s vystupujícími párovými míšními nervy 4. Uzavřená cévní soustava podobná stavbou bezlebečným That one wheel on shopping carts - Imgflip Zvláštní znaky obratlovců: 1. Zpravidla kostěná vnitřní kostra. Její osní část z obratlů tvořících páteř a lebky 2. Redukce chordy k nepatrným zbytkům (savci) až úplnému zániku (ptáci) 3. Končetiny s vnitřní kostrou v podobě ploutve (ichtyopterygium) nebo nohy (chiropterygium) 4. Vícevrstevná pokožka krytá různými útvary (pancíře, šupiny, peří, srst) a opatřená deriváty 5. Vývoj mozku jako nervového ústředí se zvyšováním významu koncového mozku 6. Soustředění smyslových orgánů pro příjem informací z vnějšího prostředí na hlavovou část (uložení v lebce) 7. Srdce v uzavřené cévní soustavě. Hemoglobin ve specializovaných buňkách 8. Ledviny z mezoblastu jako vylučovací orgán 9. Soustava žláz s vnitřní sekrecí zajišťující spolu s NS integraci životních pochodů 10. Vývoj zárodečných obalů (kromě vaječných o.) k zajištění reprodukce v podmínkách souše That one wheel on shopping carts - Imgflip Podkmen: Obratlovci (Vertebrata) 47 000 Nadtřída: BEZČELISTNÍ (AGNATA) 50 Třída: KONODONTI (CONODONTA) † KONODONTI A ŠTÍTNATCI Třída: ŠTÍTNATCI (OSTRACODERMI) Třída: KRUHOÚSTÍ (CYCLOSTOMATA) 50 MIHULE (CEPHALASPIDOMORPHI) SLIZNATKY (MYXINI) Nadtřída: ČELISTNATCI (GNATHOSTOMATA) 46 800 Třída: PANCÍŘNATCI (PLACODERMI) Třída: TRNOPLOUTVÍ (ACANTHODII) Třída: PARYBY (CHONDRICHTHYES) 600 Třída: PAPRSKOPLOUTVÉ RYBY (ACTINOPTERYGII) 24 000 Třída: NOZDRATÉ (SVALOPLOUTVÉ) RYBY (SARCOPTERYGII) 6 Třída: OBOJŽIVELNÍCI (AMPHIBIA - LISSAMPHIBIA) 3 000 Třída: PLAZI (REPTILIA) 6 000 Třída: PTÁCI (AVES) 8 900 Třída: SAVCI (MAMMALIA) 4 300 phylogenetic tree: vertebrates - Students | Britannica Kids | Homework Help Phylogenetic patterns of net diversification in the history of modern... | Download Scientific Diagram Období Věkový odhad Evoluce taxonů obratlovců Extinkce (†) Vývojové procesy Hadaikum Prahory (azoikum) Starohory proterozoikum 4.6-3.8 3.8-2.5 mld. 2.5 mld. – Skrytá evoluce Vznik Země,tuhnutí,kůra Vznik a vývoj života Růst hladiny O2, produkce kolagenu, fosfogenní události Prvohory - Kambrium 540 mil. – Primitivní strunatci Konodonti Kambrijská exploze Ordovik 490 – Štítnatci Časní čelistnatci Silur 443 – Pancířnatci Paryby, svaloploutvé i paprskoploutvé ryby Devon 417 – Tetrapoda – obojživelníci † štítnatci Přechod na souš Karbon 354 – Blanatí plazi Teplo a vlhko Zalednění Perm 290(2) – Synapsidi † bezblan. čtvernožci Pangea Historický vývoj strunatců Období Věkový odhad Evoluce taxonů obratlovců Extinkce Vývojové procesy Druhohory – trias jura křída 248(51)– 206 – 144 – Archo-, lepidosauři, savci, žáby, kost.ryby Moder.žraloci,rejnoci ptáci, ocasatí obojživ. Placentální savci Dinosauři Rozpad Pangey (?) Další dělení kontinentů Třetihory – paleogén – paleocén eocén ologocén Neogén – miocén pliocén 65 – 55 – 35 – 23 – – 1,7 Radiace savců a ptáků Hominini Starobylé linie Teplé globální klima, ochlazení Horotvorné procesy Čtvrtohory–pleistocén holocén 1,7 – 12 000 – neogénní savanová fauna, velcí ptáci a savci Glaciály x interglaciály Historický vývoj (suchozemských) obratlovců