Adobe Systems Komunikace a komunikační kompetence Dagmar Sochorová Adobe Systems 2 Adobe Systems 3 Jazyk mluvený a psaný ̶Cíl: ̶Sdělování myšlenek, zprostředkování styku mezi lidmi. ̶Znaky obecně jazykové x vlastní specifické prostředky, norma. ̶ ̶Srovnání zájmu, který je věnován oběma formám. ̶ ̶Př. nikdo, vzkaz, zpěv - [ňigdo], [fskas], [spjef] ̶hrad, vůz, zub - [hrat], [vús], [zup] ̶rozčilená, sčesat, z Evropy, v okně – nenoremní [roščilená], [ščesat] ̶ Adobe Systems 4 Základní roviny procesu sdělování ̶V procesu sdělování mluvenou řečí se vzájemně prolínají tři základní roviny: ̶ ̶1) rovina zvuková (rovina akustického signálu řeči), ̶2) rovina anatomicko-fyziologická (rovina tvoření řeči a jejího vnímání), ̶3) rovina jazyková (rovina jazykového kódu). ̶ ̶ Adobe Systems 5 Akustický signál řeči Adobe Systems 6 Produkce a percepce řeči ̶Komunikace mluvenou řečí se realizuje na jedné straně produkcí řeči mluvčím, na druhé straně percepcí (tj. slyšením akustického signálu a jeho vnímáním) posluchačem. ̶Produkce i percepce ̶zajištěny složitými mozkovými (cerebrálními) mechanismy, ̶tvoří nedílnou jednotu komunikačního procesu, ̶produkce je zpětnovazebně ověřována percepcí a správnost percepce je zpětnovazebně ověřována aktualizací motorických vzorců řeči. ̶ Adobe Systems 7 Produkce řeči —Jako mluvidla označujeme všechna ústrojí, která se účastní vytváření fyzikálních podmínek, v nichž může zvuková podoba řeči zaznít. —K realizaci zvukové podoby řeči je třeba, aby se vytvořil výdechový proud (aby vznikl hlas a aby byly artikulovány hlásky). —Podle těchto tří hledisek dělíme mluvidla tradičně na tři části: ¡ ústrojí dýchací (respirační), ¡ ústrojí hlasové (fonační), ¡ ústrojí hláskovací (artikulační). Adobe Systems 8 Komunikační x komunikativní ̶Komunikativní kompetence (RVP ZV) ̶Na konci základního vzdělávání žák: •formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, •naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, •rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění, •využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem, •využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. ̶ ̶Komunikační (Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+) Adobe Systems 9 Jazyk a jazyková komunikace ̶Pro rozvoj komunikačních dovedností je tato oblast zásadní v tom, že vede žáka mj. k: ̶ • užívání jazyka k vyjádření vlastních potřeb a k prezentaci názorů, • zvládání základních pravidel mezilidské komunikace, • pochopení své role v různých komunikačních situacích a vymezení vlastního místa mezi různými komunikačními partnery. Adobe Systems 10 ̶Dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se žák učí znalostem a dovednostem: • správně vnímat a rozumět různým jazykovým sdělením, • správně se vyjadřovat, • účinně uplatňovat své názory. Adobe Systems 11 Jazyková kultura ̶Jazyková správnost x jazyková kultura ̶Jazyková správnost: Dodržování normy a kodifikace jazyka ̶Jazyková kultura: Úroveň jazykového vyjadřování, snaha o jeho kvalitu. Zahrnuje nejen jazykovou správnost, ale i vhodnost, přesnost, přiměřenost, výstižnost, působivost, zřetelnost, adresnost, … jazykového projevu. ̶Dlouhá historie – od 20. let 20. století (Pražský lingvistický kroužek, sborník Spisovná čeština a jazyková kultura, 1932). ̶Dnes jsou problematice jazykové kultury věnovány odborné časopisy Naše řeč (od r. 1917) a Slovo a slovesnost (od r. 1935). ̶ Adobe Systems 12 ̶ Děkuji za pozornost.