CJp002 Úvod do studia jazyka a jazykovědy Pracovní list: Funkce jazyka Instrukce: Pracujte samostatně nebo ve dvojicích. Odpovězte na otázky a vyplňte úkoly na základě prezentace a vlastního přemýšlení. Diskutujte své odpovědi s kolegy a na závěr prezentujte klíčové poznatky. 1. Spojte následující příklady s odpovídající funkcí jazyka (napište číslo funkce vedle příkladu): 1. referenční funkce (označovaná také jako reprezentativní) 2. emotivní funkce (výrazová) 3. konativní funkce (apelová) 4. fatická funkce (kontaktová) 5. metajazyková funkce (metalingvistická) 6. poetická funkce (estetická) Příklady Číslo funkce Případná oprava „Jak se máš?“ (pozdrav) „Dnes je venku slunečno.“ „Prosím, podejte mi tužku.“ „Co znamená slovo ‘synekdocha’?“ „Cítím se smutný.“ „Tichý večer bublá pod hvězdami.“ 2. Diskuse: Jaký je rozdíl mezi Bühlerovou a Jakobsonovou teorií funkcí jazyka? Jakým způsobem Jakobson rozšířil Bühlerův model? Napište stručnou odpověď: 3. Uveďte příklady z vlastního života nebo z výuky, kde jste se setkali s jednou nebo dvěma funkcemi jazyka. Zamyslete se nad tím, jaký byl účel komunikace a jak ovlivnila kontext a záměr mluvčího. Funkce Příklad z praxe Kontext a účel komunikace (Vyberte si maximálně jednu až dvě funkce jazyka a popište jejich použití — na 2. stranu.) 4. Krátké zamyšlení: Jak podle vás souvisí funkce jazyka s tím, jak vnímáme svět a naše sociální vztahy? Vyberte si jednu z funkcí a napište, jaký má vliv na mezilidskou komunikaci. Napište stručnou odpověď (příp. se můžete rozepsat na 2. straně prac. listu): Poznámka pro vyučující: Diskutujte s žáky jednotlivé odpovědi a podpořte hlubší analýzu rozdílů mezi teoretickými modely funkcí jazyka a jejich aplikací v praxi. Zaměřte se na praktické příklady a souvislosti s pedagogickou praxí.