Týden 7 - Obecná metoda jako cesta k cíli II. - tvorba otázek, rybí kost
V této hodině budeme pracovat k klasickou bájí, jejíž text obsahuje množství informací, jmen i úsloví. Může být pro některé žáky méně přehledný, čtení s plným věcným porozuměním může být obtížnější.
Cílem hodiny bude - s pomocí vstupu do rolí - uvědomit si možné bariéry mezi textem a žáky s některými speciálními vzdělávacími potřebami. Paralelním cílem hodiny bude vyzkoušet si tvorbu otázek k textu - věcných (k obsahu textu) i interpretačních (k významům textu). A to především s použitím metody "rybí kosti".
Text, se kterým budeme pracovat:
První aktivita:
Rozdělení do ideálně pětičlenných skupin, v nich tři členové vstoupí do role - žáka s SPU (dyslexie), žáka nadaného (čtenáře s rozsáhlejší čtenářskou zkušeností) a žáka z výrazně kulturně odlišného prostředí. Ostatní budou v roli pouze dané věkem žáka ZŠ.
1. úkol: Samostatné přečtení báje a zapsání minimálně dvou otázek k textu - čemu by v roli žáka nemuseli rozumět, co by jim nebylo jasné.
2. úkol: Diskuse ve skupině nad otázkami, hledání odpovědí.
3. - Reflexe aktivity, potenciální obtíže textu pro žáky v heterogenním kolektivu.
Druhá aktivita:
Pokračuje práce vytvořených skupin, nyní ale všichni v roli učitelů připravujících co nejlepší problémové (! - tedy interpretační) otázky k témuž textu.
1. úkol: Samostatná tvorba různorodých problémových otázek k textu s pomocí "rybí kosti". Problémovost může být různého druhu, rozhodně ale odpověď na otázku nesmí být přímo v textu.
2. úkol: Vytvoření jedné společné "rybí kosti" za celou skupinu s výběrem těch nejlepších (nejdůležitějších, nejnápaditějších...) otázek.
Prezentace práce skupin.
Metoda "rybí kost":