Didaktika literární výchovy pro bakalářské studium

Týden 12 - Metoda práce s tzv. "prázdnými místy" textu


V hodině si nad klasickým textem uvědomíme, co vše mohou být "prázdná místa" v textu - prvky fikční reality světa textu, o nichž se autor nezmiňuje, ale v úplné fikční realitě by musely "existovat". Tato "prázdná místa" se výběrově pokusíme zaplnit.

Cílem hodiny je uvědomit si zábavnost a zároveň funkčnost přemýšlení o epickém textu jako výseči fikční reality. Tvořivá aktivita má u žáků (studentů v roli) podpořit fantazii i vyjadřovací dovednosti. A v nepolední řadě pobavit. 


První aktivita:

Ve skupinách identifikovat formou brainstormingu co nejvíce "prázdných míst" Erbenovy balady Polednice. 

Společný záznam nalezených "prázdných míst".


Druhá aktivita:

Vybrat si jednu z možností a samostatně napsat přiměřeně dlouhý text, v němž toto "prázdné místo" zaplníte. 

Prezentace textů dobrovolníků. 


Doplňkový úkol v případě času: Najít na internetu některé humorné parafráze Erbenovy balady.



Pro úplnost - odkaz na nejdostupnější elektronický zdroj o autorovi:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Jarom%C3%ADr_Erben