Didaktika literární výchovy pro bakalářské studium

Týden 6 - Obecná metoda jako cesta k cíli I. - podvojný deník


V této hodině si vyzkoušíte tři metody, a to v jejich návaznosti: podvojný deník, párový dialog a metodu "poslední slovo patří mně".

Cílem hodiny je představit a vyzkoušet si uvedené metody jako možné postupy při hledání významů textu. Součástí cíle je uvědomění si toho, že těžiště práce je u těchto metod na čtenářích-žácích-studentech, učitel má roli korigující. Sleduje mj. to, aby byl - i přes značný prostor věnovaný názorům žáků - naplněn jím stanovený interpretační cíl, uvědomění si stěžejní  významovosti textu, kterou identifikuje jako recipient s větším okruhem znalostí a čtenářské zkušenosti. Může ji nabídnout jako variantní, nesmí být ale ignorována. 


Text, se kterým budeme pracovat:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/CJp044/160795567/Askenazy_-_Pohadka_o_pohadkari.docx

Odkaz na zdrojovou knihu:

Pro úplnost odkaz na slovníkové heslo Ludvík Aškenazy:


Metody (zdroj: Sieglová, D.: Konec školní nudy. Praha: Grada, 2019):

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/CJp044/160795567/PODVOJNY_DENIK.docx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/CJp044/160795567/PAROVY_DIALOG.docx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/CJp044/160795567/POSLEDNI_SLOVO_PATRI_MNE.docx


Na internetu lze k metodám najít řadu dalších informací a praktických rad, např. k podvojnému deníku:

https://www.ucenibezucebnic.cz/index.php?id=2899

https://sites.google.com/oalib.cz/novemetodyaktivity/domovska-stranka/podvojny-denik



Totéž se týká i řady dalších metod, stačí do vyhledávače zadat jejich název... ☺