"Mgr., Bc. Jan Nekvapil; nekvapil@ped.muni.cz" (NE)bezpečná chemie (věk: 12-14 let a 15-18 let) "Ukázky (ne)bezpečných chemických pokusů, zábavně a hravě, které zájemcům představí krásu chemie." "Vědecká show, která představí řadu zajímavých a (ne)bezpečných chemických experimentů. Je vždy nutné oheň zapálit zapalovačem/sirkami? Nestačí na to obyčejná voda? Může pěna z Jaru hořet? A víte, čím si sloni čistí zuby? Na tyto a další všetečné otázky se Vám během našich pokusů pokusíme odpovědět! " "Mgr. Jana Horská, Ph.D.; horska@ped.muni.cz" Chemie rostlin (věk: 12-14 let a 15-18 let) "Chemie v rostlinách na místech, kde byste ji nečekali a v podobách, jež důvěrně znáte." "Proč je ocet kyselý? Proč se jedlé sodě říká jedlá? Na tyto a další zvídavé otázky muže odpovědět chemie, která dokáže analyzovat i obsahové látky rostlin. Dozvíme se, proč se listí na podzim barví, jak se přírodní barviva odedávna používají k barveni látek a proč květy některých rostlin v průběhu rozkvétání mění svou barvu. A ti nejodvážnější se dozví, proč paprika pálí a jak moc." "Mgr. Irena Plucková, Ph.D.; pluckova@ped.muni.cz" Hokusy a pokusy všemi smysly i s (ne)smysly (věk: 9-11 let; 2 skupiny) "Chemické pokusy v kuchyni i v přírodě a jejich správné vysvětlení, včetně řešení (ne)smyslů, které tyto jednoduché experimenty interpretují chybně." "Aktivita s názvem ""Hokusy a pokusy všemi smysly i s (ne)smysly v sobě zahrnuje jednoduché experimenty, jež souvisí s ději a jevy v domácnosti i v přírodě. Jedná se o pokusy, které dětem pomáhají objevovat svět a přijít tzv. ""na kloub"" tomu, proč se něco děje tak či onak. Některé z pokusů rovněž ukazují, že ne vše co internet a média uvádějí je pravda a sami si to i ověří." Doc. Pavel Pecina; ppecina@ped.muni.cz "Vidíme, slyšíme a ovládáme roboty (věk: všechny věkové kategorie) " "Formou hry si vyzkoušíte ovládání robotů, kteří mluví, zpívají, pohybují se a dokonce přemistují předměty. " "Roboti jsou dnes již neoddělitelnou součástí našich životů. Zapojíme všechny smysly a budeme vnímat, jak roboti mluví, zpívají, pohybují se ve všech směrech a přemistují předměty. To vše pomocí dálkového ovládání přes mobilní telefon nebo tablet. Dokonce budeš moci robota jednoduše naprogramovat, aby udělal ty činnosti, které chceš. Bude tu i možnosti robota obládat hlasem a sledovat, jak plní příkazy. Budeš si moci také prohlédnout a experimentovat s robotickou stavebnicí a jednoduchého robota s naší pomocí sestavit. " "Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.; miler@ped.muni.cz" Svět na dosah (věk: 9-11 let a 12-14 let) "Zkoumáni nejbližšího okolí pomocí jednoduchých fyzikálních pokusů s využitím vlastního zraku, sluchu a hmatu." "Poznávat svět kolem nás se učíme od narození neustále. Sada experimentů vás provede možnostmi, jak využít zrak sluch, hmat ke zkoumání světa kolem nás. Ověříme také možnopsti, které nám naše smysly nabízí." Mgr. Lukáš Pawera; pawera@ped.muni.cz Odhadování hodnot fyzikálních veličin (věk: 9-11 let a 12-14 let) "Pomocí jednoduchých experimentů si vyzkoušíme úlohu lidských smyslů při odhadování hodnot fyzikálních veličin a také si ověříme přesnost a rozsah našich smyslů, při stanovování např. hmotnosti, délky, teploty, času, objemu atd… " "Fyzikální veličiny jsou běžnou součástí každodenního života. K přesnému stanovení hodnoty fyzikální veličiny se využívají měřící přístroje. Měření je proces, kdy porovnáváme zkoumanou vlastnost (veličinu) s obecně přijatou jednotkou. Výsledkem je poměr zkoumané veličiny k jednotce. K přibližnému určení hodnoty fyzikálních veličin se však dají využít i lidské smysly. Pomocí jednoduchých experimentů si vyzkoušíme úlohu lidských smyslů při odhadování hodnot fyzikálních veličin a také si ověříme přesnost a rozsah našich smyslů, při stanovování např. hmotnosti, délky, teploty, času, objemu atd… "