Období alchymie
V této jednotce si studující udělá základní představu o stavu vzdělávání v Evropě v období středověku. Uvědomí si, že snahy a cíle alchymistů se v různých částech světa dosti lišily. Pochopí, že cíle alchymistů, ač mnohé nesplnitelné, vedly k zásadnímu rozvoji laboratorních dovedností a schopností lidstva získávat řadu chemických látek. Řada objevů, učiněných alchymisty, je s určitými obměnami využívána dodnes.
s. 8-12
Otázky a úkoly:
1) Období rozkvětu alchymie v Evropě zasahuje do tří historických období. Do kterých? Které období zahrnuje celé?
2) Charakterizujte vzdělanost a vzdělávání v Evropě v období středověku.
3) Který byl hlavní proud středověké evropské filosofie? Co to byla tzv. dogmata?
4) Ve kterém městě a ve kterém století byla založena první světová univerzita? Jaké vzdělání (tj. ve kterých oborech) tam bylo možno získat? Porovnejte to se stavem vzdělanosti ve starověkém Řecku.
5) Kdy a kde byla založena Karlova univerzita?
6) Vysvětlete příčiny tzv. objevných cest španělských a portugalských mořeplavců na konci středověku.
7) Co to byla tzv. Smaragdová deska?
8) Kdo to byl Hermes Trismegistos?
9) Jaké byly hlavní cíle alchymistů?
10) Uveďte příklady objevů / technologií vyvinutých alchymisty, které jsou důležité i pro současnost.
11) Odhadněte, jaké mohly v Evropě být vzájemné vztahy alchymistů a představitelů církve. Přečíst si o tom můžete např. zde, str. 121 .
12) Uveďte 5 základních světových oblastí, kde se rozvíjela alchymie s. 9 .
13) Vzájemně porovnejte základní cíle/zaměření čínské, indické, egyptské, islámské a evropské alchymie.
14) Zařaďte do správné oblasti: Teorie pěti živlů, jin-jang, teorie čtyř živlů, hledání cesty k prodloužení života, Leydenský papyrus, Stockholmský papyrus, praktické zaměření alchymie (výroba kovů, výroba amalgamů a slitin, barvení látek, napodobování drahokamů), Džafar (Geber), Avicenna, Kánon medicíny, Albertus Magnus.
15) Jakým způsobem získávali vzdělanost islámští alchymisté?
16) Čím je významný Kánon medicíny?
17) Vyjádřete se k vyspělosti a přínosům islámské alchymie.
18) Vyjádřete se k přínosům evropské alchymie (srovnejte přínos v oblasti teorie vs. v oblasti experimentální práce).
19) Jmenujte 2 nejvýznamnější mecenáše alchymie v Čechách
20) Jak se jmenoval vůdce alchymistů v laboratoři zřízené na Pražském hradě?
21) Charakterizujte vzájemnou spolupráci alchymistů. Jaký byl přínos české alchymie k rozvoji světové vědy?
22) Proč je extrémně obtížné studovat alchymistické spisy?
23) Co to byla iatrochemie?
24) Vysvětlete na konkrétních příkladech význam a využití zjištění alchymistů, že "similia similibus solvuntur".
25) Vysvětlete význam termínu "palingeneze".
26) vysvětlete význam termínu "homunkulus".