Historie chemie

Období alchymie

V této jednotce si studující udělá základní představu o stavu vzdělávání v Evropě v období středověku. Uvědomí si, že snahy a cíle alchymistů se v různých částech světa dosti lišily. Pochopí, že cíle alchymistů, ač mnohé nesplnitelné, vedly k zásadnímu rozvoji laboratorních dovedností a schopností lidstva získávat řadu chemických látek. Řada objevů, učiněných alchymisty, je s určitými obměnami využívána dodnes. 

s. 8-12

Otázky a úkoly:

1) Období rozkvětu alchymie v Evropě zasahuje do tří historických období. Do kterých? Které období zahrnuje celé?

2) Charakterizujte vzdělanost a vzdělávání v Evropě v období středověku. 

3) Který byl hlavní proud středověké evropské filosofie? Co to byla tzv. dogmata?

4) Ve kterém městě a ve kterém století byla založena první světová univerzita? Jaké vzdělání (tj. ve kterých oborech) tam bylo možno získat? Porovnejte to se stavem vzdělanosti ve starověkém Řecku.

5) Kdy a kde byla založena Karlova univerzita?

6) Vysvětlete příčiny tzv. objevných cest španělských a portugalských mořeplavců na konci středověku.

7) Co to byla tzv. Smaragdová deska? 

8) Kdo to byl Hermes Trismegistos?  

9) Jaké byly hlavní cíle alchymistů?

10) Uveďte příklady objevů / technologií vyvinutých alchymisty, které jsou důležité i pro současnost.

11) Odhadněte, jaké mohly v Evropě být vzájemné vztahy alchymistů a představitelů církve. Přečíst si o tom můžete např. zde, str. 121 .

12) Uveďte 5 základních světových oblastí, kde se rozvíjela alchymie s. 9 .

13) Vzájemně porovnejte základní cíle/zaměření čínské, indické, egyptské, islámské a evropské alchymie. 

14) Zařaďte do správné oblasti: Teorie pěti živlů, jin-jang, teorie čtyř živlů, hledání cesty k prodloužení života, Leydenský papyrus, Stockholmský papyrus, praktické zaměření alchymie (výroba kovů, výroba amalgamů a slitin, barvení látek, napodobování drahokamů), Džafar (Geber), Avicenna, Kánon medicíny, Albertus Magnus.

15) Jakým způsobem získávali vzdělanost islámští alchymisté?

16) Čím je významný Kánon medicíny? 

17) Vyjádřete se k vyspělosti a přínosům islámské alchymie.

18) Vyjádřete se k přínosům evropské alchymie (srovnejte přínos v oblasti teorie vs. v oblasti experimentální práce).

19) Jmenujte 2 nejvýznamnější mecenáše alchymie v Čechách

20) Jak se jmenoval vůdce alchymistů v laboratoři zřízené na Pražském hradě? 

21) Charakterizujte vzájemnou spolupráci alchymistů. Jaký byl přínos české alchymie k rozvoji světové vědy? 

22) Proč je extrémně obtížné studovat alchymistické spisy?

23) Co to byla iatrochemie?

24) Vysvětlete na konkrétních příkladech význam a využití zjištění alchymistů, že "similia similibus solvuntur".

25) Vysvětlete význam termínu "palingeneze".

26) vysvětlete význam termínu "homunkulus".