Úvod, informace k obsahu předmětu, cílům a výstupům z učení předmětu
Úvod:
Jde o předmět navazující na učivo biochemie a rozšiřující toto učivo. Vhodný je zejména pro studenty se zájmem o biologii a fyziologii.
Povinná studijní literatura:
VODRÁŽKA, Zdeněk. Živý systém jako chemický stroj (Obsaž.) : Biochemie [Vodrážka, 1996].
Obsah předmětu:
Regulační systémy organismu • Mezibuněčná regulace • Chemismus hormonální regulace • Chemismus nervové regulace • Kalmodulin a chemismus funkce vápenatých iontů • Chemismus funkce imunitního systému • Chemismus účinku vitaminů • Chemismus účinku antivitaminů • Chemismus účinku vybraných minerálních látek (oxid uhelnatý, dusitany a dusičnany, arsen, hořčík, chrom, mangan, molybden, měď, nikl, selen, vanad, zinek, železo) • Chemismus trávení a vstřebávání živin • Chemismus funkce jater • Chemismus funkce ledvin • Chemismus výměny plynů a dýchání • Chemismus zrakového vjemu • Mechanismus karcinogeneze • Chemické karcinogenní faktory • Fyzikální karcinogenní faktory • Biologické karcinogenní faktory • Karcinogenní faktory konstituční • Chemismus obecného působení léčiv • Teorie stárnutí organismu
Cíle předmětu:
Hlavní cíle semináře jsou: • porozumění principům regulace na jednotlivých úrovních organismu; • vymezení pozitiv a rizik ovlivnění funkcí regulačních mechanismů organismu; • poznání různých aspektů funkce imunitního systému a možností jeho ovlivnění ze zdravotního hlediska; • porozumění funkci a významu působení vitaminů a vybraných minerálních látek v organismu na molekulární úrovni; • vymezení rizik spojených s nadužíváním vitaminových a minerálních suplementů; • využití poznání mechanismů funkce orgánových soustav v praktickém životě z hlediska zdravého životního stylu; • poznání hlavních faktorů způsobujících nebo podílejících se na vyvolání nádorových onemocnění; • využití poznání mechanismů karcinogeneze v praktickém životě pro prevenci vzniku nádorových onemocnění; • využití poznání chemismu působení léčiv pro zodpovědné nakládání s těmito látkami; • porozumění působení environmentálních faktorů, ovlivňujících celkový zdravotní stav v průběhu života jedince.
Výstupy z učení:
Po skončení kurzu bude student schopen: • porozumění principům regulace na jednotlivých úrovních organismu; • vymezení pozitiv a rizik ovlivnění funkcí regulačních mechanismů organismu; • poznání různých aspektů funkce imunitního systému a možností jeho ovlivnění ze zdravotního hlediska; • porozumění funkci a významu působení vitaminů a vybraných minerálních látek v organismu na molekulární úrovni; • vymezení rizik spojených s nadužíváním vitaminových a minerálních suplementů; • využití poznání mechanismů funkce orgánových soustav v praktickém životě z hlediska zdravého životního stylu; • poznání hlavních faktorů způsobujících nebo podílejících se na vyvolání nádorových onemocnění; • využití poznání mechanismů karcinogeneze v praktickém životě pro prevenci vzniku nádorových onemocnění; • využití poznání chemismu působení léčiv pro zodpovědné nakládání s těmito látkami; • porozumění působení environmentálních faktorů, ovlivňujících celkový zdravotní stav v průběhu života jedince;